Svein_Jarle Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Heihei! Jeg driver og styrer i en aldri så liten fotoavdeling, og skal nå få bestilt inn noe macro-optikk. Jeg hadde opprinnelig tenkt på Sigmas 105mm, da denne har fått mye skryt. Da jeg prøvde å skaffe den, fikk jeg beskjed om at det skulle komme ny modell, og det var ikke noen vits å kjøpe inn den da. Nå har den nye modellen kommet, og den har til og med fått billedstabilisator. Men prisen er også langt høyere. Veiledende pris er tett oppunder 10k, og jeg ser flere nettbutikker tar 7,5k for det. Det er samme pris som for Canons tilsvarende 100mm L IS Macro. Så da er mitt spørsmål - hvor bra er Sigmaen sammenlignet? Har noen av dere erfaring med begge? Min egen erfaring begrenser seg til Canons modell. Hvilket evt annet billigere objektiv kan være verd å sjekke ut for macrobruk? Litt av poenget med Sigmaen er at den er tilgjengelig for alle fatninger, men er det verd det? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Jeg driver og styrer i en aldri så liten fotoavdeling Tamron 90mm Makro er et objektiv som mange her skryter av, aberet med Canon 100mm er at, ja det passer kun til Canon Endret 27. september 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Jeg driver og styrer i en aldri så liten fotoavdeling Tamron 90mm Makro er et objektiv som mange her skryter av, aberet med Canon 100mm er at, ja det passer kun til Canon Der sier du noe. Den har jeg til og med litt erfaring med selv. Det eneste jeg har "mot" Tamron er at vi i min kjede ikke har varekoder på deres objektiver... Men jeg skal ha den i bakhodet. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Nå har jeg bare brukt de tidligere modellene, altså uten is/os, men av de to er det ingen tvil om at Canon er den beste av de to. Bare det at den har USM og er fullt brukbar som et portrettobjektiv gjør den vesentlig bedre. Godt mulig at Sigma har blitt bedre siden den gamle 105mm-en, men personlig hadde jeg ikke giddet å kjøpe tredjepart på områder Canon dekker. Eneste unntaket er 180mm macro, der er prishoppet litt voldsomt. På 100mm er det ikke de store forskjellene. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Når det gjelder segmentet makrooptikk rundt 100mm er det en spesialsituasjon - alle produsentene leverer gode saker. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg eier et 100mm F2.8L IS-objektiv og det er noe av det skarpeste jeg har vært borti. Flott objektiv som fungerer i de aller fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Jeg har et Canon 100mm uten IS, og det er et meget godt objektiv. Jeg leste hauger av anmeldelser før jeg handlet, og i følge disse er forskjellen på objektivene AFen. Canon har raskere autofokus enn Sigma og Tamron. Optisk er alle meget gode. Siden 100mm er en kurant brennvidde også til mye annet, synes jeg det er greit at autofokusen ikke blir en flaskehals, og siden prisforskjellen mellom original og tredjepart er svært liten, ser jeg ingen grunner til å vurdere tredjepart. Endret 28. september 2011 av Keyzer28 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå