Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gyldig het på pristilbud ved slag av leilighet

hovmedia

Anbefalte innlegg

For ca. 5 år siden så flyttet jeg sammen med en jente. Leiligheten var eid av meg. Hun har ikke bidratt når det gjelder lån eller husleie. Men lagt inn ca. 25.000 i oppussing.

I mai måned ble vi enige om å skille lag. Da fikk hun en meget god pris på leiligheten. Dette gjorde jeg for at hun skulle kunne bo i datterens skoleregion. Men fikk ikke lån.

Hun søkte lån fra kommunen. I den sammenheng så ba de meg sende en bekreftelse på kjøpesum. Noe jeg gjorde, samt at vi bekreftet at vi flyttet hvert til vårt.

Det endte med at hun flyttet til nytt bosted. Ca. 5 mnd senere så valgte jeg å legge ut leiligheten til salgs i gjennom borettslaget. Når hun ble kjent med at leiligheten var taksert 240.00 høyere enn prisen hun fikk, så kom hun tilbake med denne bekreftelsen og sa at det var gyldig som en bindende kontrakt på pris og at jeg da må selge til henne. Hennes advokat har også stoppet salgsprosessen.

Da er spørsmålet: kan hun bruke denne bekreftelsen som en kontrakt?

Det jeg mener taler i mot er:

1. Dette er en bekreftelse fra oss om at dette tilbudet eksisterte på daværende tidspunkt. Og ikke en faktisk kontrakt inngått mellom de to partene

2. Jeg kan bevise gjennom en samling SMS og e-poster at hun har vært kjent med og akseptert at jeg har lagt ut leiligheten for salg.

3. Hun har flyttet til annet bosted etter at hun sa fra seg og kjøpe leiligheten

4. Hun har sørget for at alle hennes eiendeler har blitt hentet før første visning

5. Hun har lagt inn krav på de 25.000 for investeringer, for så å kreve å kjøpe leilighet.

Jeg mener at jeg har gått videre her i god tro og megler har også påført meg kostnader.

Endret av hovmedia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva, eksakt, står i bekreftelsen?

Litt avhengig av ordlyden kan den forstås som et tilbud (som i så fall må anses avslått eventuelt i kombinasjon med nytt tilbud fra henne, jfr. avtaleloven §§ 3 og 4), eller som en avtale om forkjøpsrett. En slik avtale skal i alle tilfelle tolkes i samsvar med avtalepartenes forutsetninger, og avtalen slik du presenterer den fremstår her som et åpenbart "engangsprodukt" - den var utformet med sikte på situasjonen dere var oppe i der og da. Når den situasjonen ikke lenger er tilfelle må avtalen ses på som bortfalt.

Men her er det også taktiske vurderinger som må inn - kunnskap om eksistensen av en mulig forkjøpsrett (noe megler ikke kan se bort fra) kan i seg selv skremme kjøpere. Men siden det er borettslagsleilighet har borettslaget lovfestet forkjøpsrett som normalt går foran deres eventuelle avtale - sjekk vedtektene, kan være unntak der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...