Gå til innhold

Er PC-spillere mer grafikk-"avhengige" enn konsollspillere?

58 stemmer

1. 1. Er PC spillere mere grafikk kresne enn konsoll spillere?

• JA
      22
    • NEI
      27
    • Vet ikke
      5
    • Annet(kommenter under)
      4

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt pc som favoritt plattform siden jeg var 10år gammel, dvs. ca 14år siden. Det var mitt første spillmedie rett før Nintendo64 og har vært foretrukket siden.

Fra gammelt av har pc hatt mer innholdsrike, komplekse og finere spill enn konsoll, nettopp pga maskin kraften. I dag, siden konsoller har blitt allemannseie, har utgiverne begynt å satse hardt på multiplattform spill. Mange positive sider med det, som at de aller fleste har sjansen til få prøvd de diverse spillene uavhengig av hva slags plattform man har investert i. Baksiden av dette er at maskin kraften i pc fyker avgårde, mens konsollene står mer eller mindre på stedet hvil i mange mange år. Før så hadde dette lite å si, men nå på grunn av alle multiplattform spill så kveler det rett og slett utviklingen da utrolig mange spill blir laget for å funke på mange år gamle konsoller.

Å si at pc spillere er grafikk avhengige i forhold til konsoll spillere er bare tull. Mange pc spillere er nok derimot rimelig irriterte, meg delvis inkludert, over at vi som faktisk har investert i en over middels god pc, må ta til takke med å spille enkelt spill som hvis utviklet og utgitt hovedsaklig for pc, hadde vært utgitt for over 5år siden. Vi av den gamle "pc-skolen" er vant til dype, innholdsrike, mer komplekse og pene spill, mens i dag går utviklingen nesten bakover for oss da alt skal dummes ned å passe for alle i alle aldre (satt på spissen) og samtidig fungere på mange år gammel maskinvare.

Når alt det er sagt så er jeg blitt en mer eller mindre voksen person som kan unne seg å spille både på pc og ps3 (dog mest pc), rett og slett fordi det er mange fine titler til begge og selv om jeg foretrekker pc er enkelte spill mer behagelige på konsoll, akkurat som omvendt.

Men som sagt, utsagnet til trådstarter er bare tull og tøys. Det handler ikke om grafikken.

Endret av NrNine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fortrekker skytespill på konsoll stort sett, dvs Xbox 360. Det er pga kontrolleren. Tro det eller ei.

Men, i det siste har jeg spilt mer og mer på PC, men det gjelder stort sett de spillene hvor jeg kan bruke Xbox 360 kontrolleren, f.eks Deus Ex: Human Revolution, Crysis, Crysis 2, Operation Flashpoint (de nyeste) osv... Da får jeg i pose og sekk, både grafikken fra PC'n og kontrolleren fra 360. Spiller da enten på en 27 tommer monitor eller en Samsung 55 tommer Led TV.

Og ja, den eneste grunnen er at da får jeg bedre grafikk. Det har noe med innlevelse å gjøre for min del.

Ellers foretrekker jeg mest Xbox 360 for multiplayer egentlig. Men får se med Battlefield 3 nå da.. ser fantastisk ut på PC. Men... musespilling,,,,

Fine med PC er at du kan velge akkurat hva du vil å spille med av kontroller. Du kan bruke PS3, Xbox, fly-joystick, ratt og pedal osv. Alt etter behov.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Men det vil ikke si at gamer som meg er opptatt av grafikk, når jeg enkelt kan fyre opp konsollene mine og nyte de eksklusivene jeg har på mine konsoller :)

Mener da virkelig at jeg leser noe om grafikk annenhvert innlegg jeg leser fra deg omtrent.

Men skal ikke si noe på det selv, merker at jeg setter pris på PCens grafikk kontra konsollene mine, uten at det betyr at jeg driter i de.

Lenke til kommentar

Blant de jeg kjenner som spiller primært på PC, så er en viktig grunn at det er så enkelt å få ting gratis der (via torrenter). Tror også det er en grunn. Men konklusjonen er vel, som en del allerede har nevnt, at en ikke kan generalisere så klart som hverken en del av konsollgamerne eller PC-gamerne i denne tråden gjør.

Selv spiller jeg mest på konsoll, men også en del på PC. Det skyldes ganske enkelt at de fleste spillene jeg har interesse for kommer ut på konsoll, og blant de sjangrene jeg liker best på PC - som strategispill og grafiske eventyrspill - så kommer det ikke lengre ut særlig mange spill.

Lenke til kommentar

Jeg får nå inntrykk av at det er veldig mange "grafikkhorer" blant både PC, Xbox360 og PS3-spillere.

God grafikk er selvsagt ikke noe negativt, men jo mer realistisk noe prøver å være, jo lettere legger man merke til små detaljer som ikke stemmer, eller er urealistiske.

Foretrekker glatt mer stilisert/tegneserieaktig grafikk (se f.eks. Sly-serien på PS2/PS3) over realistisk grafikk, og gameplay er generelt viktigere enn grafikk uansett.

Lenke til kommentar

La oss se på det sånn her: Grafikken er et krydder. Hjelper lite med fancy krydder om maten er dritt, på samme måte som maten blir kjip om krydderet er kjipt.

For min del så ønsker jeg bedre grafikk, men ikke grafikk for grafikken sin skyld, men heller fordi det er ingenting som tilsier at nyere PC-er ikke ksal ha mulighet til å benytte seg av ny teknologi som gjenspeiles i grafikken.

Grafikk er som lyd og lydspor. En merker fort at bakgrunnsmusikken er kjempebra, og noen ganger at den er dårlig og passer dårlig.

Om noen velger å dra en stråmann om at "jeg ønsker bare grafikk" og at jeg "driter i spillet" blir for dumt.

Så har vi titler som har grafikkinnstillinger som "low, medium, high" og high ikke ser bra ut, men kan være latterlig optimalisert enda spillet er relativt nytt.

Finner det også litt underholdende hver gang det kommer et nytt spill på konsoll og at det seeeer såååååå bra ut (grafikkmessig) osv osv. Så min stemme går nok til Nei.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har en veldig gammel PC med intel p4 og nytt agp skjermkort, så på PC så spiller jeg bare eldre spill. Med nyere spill så spiller jeg på xbox 360. Jeg bryr meg ikke så alt for mye om grafikken, siden jeg har ingen problemer med å sette meg ned igjen med kjære spill fra barndommen og andre gamle spill.

Derfor stemte jeg vet ikke, og jeg kjenner både folk som bare spiller på PC men ikke bryr seg så mye om grafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...