Gå til innhold

Er PC-spillere mer grafikk-"avhengige" enn konsollspillere?

58 stemmer

1. 1. Er PC spillere mere grafikk kresne enn konsoll spillere?

• JA
      22
    • NEI
      27
    • Vet ikke
      5
    • Annet(kommenter under)
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror PC spillere generellt (og da tenker jeg de store massene), gjerne fremhever grafikk på PC over konsoller fordi det er en veldig, veldig enkel ting å se forskjell på. Vi liker gjerne å fremheve overlegen grafikk som ett av eksemplene på hvorfor PC er best :new_woot:

Det er selvsagt helt andre grunner til at PC er best, men det er en av de mest åpenlyse, visuelle grunnene :)

Lenke til kommentar

For min del er det mer mus og tastatur det går på. FPS-spill er best med mus og tastatur. Strategispill er stort sett best med mus og tastatur.

I det siste har jeg spilt mest Age of Conquerors, en exp til Age of Empires II som kom ut i 99. Mange som spiller PC-spill er old-school gamers, og vi spiller det vi liker å spille.

Grafikkløpet er noe for unger på 14-15. De har da smelt av hele konfirmasjonskassen på en Komplett-Gamer med oransje kabinett. De skal ikke ha Nintendo fordi "Nintendo har aldri vært god på grafikk". For oss som spilte Nintendo en gang i tiden, så vet vi at Nintendo var langt fremme med grafikken lenge...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Foretrekker konsoll og klarer meg veldig godt med grafikken som 360'n og PS3'n klarer å presse ut. Er heller ikke interessert i å punge ut med tusenvis av kroner på en spill pc som må oppgraderes hvert halvår til flere tusen lapper. Er så mye enklere med konsoll :thumbup:

Lenke til kommentar

Har da tittet på diverse tråder.

Oppsumert:

Pc spillere er mere optatt av grafikken en spillet i seg selv.

Konsoll spillere er mere optatt av spillet i seg selv, mindre "kresen" på grafikken.

Diskuter, si deres meninger:

*Vær saklig

Tja saklig ...

Jeg spiller PC.

Så kommer det nye konsoller, og jeg kjøper alle sammen.

Så spiller jeg konsoll ett år eller to.

Så begynner de å være treige, dårlige lastetider, dårlig grafikk, lite innhold / variasjon ...

Jeg spiller PC.

Repeter :)

Det er rett og slett slik at spillopplevelsen min er avhengig av at jeg får spille ... og å spille på konsoll er for tiden tregere og dårligere enn på PC.

Når det kommer nye konsoller, skifter jeg nok igjen.

Skal også legge til at av mine favorittgenre, RTS, MMORPG, RPG, er det kun RPG som funker like bra på konsoll (og ofte bedre).

... må også legge til, at jeg som gammel gamer har råd til det meste, og prisdiskusjoner interesserer meg derfor ikke. Jeg vil bare ha best mulig glede av de timene jeg kan bruke på spilling.

Endret av aebriol
Lenke til kommentar

Det er 3 grunner til at jeg spiller noen spill på en pc isteden for konsoll.

Og det er

1: Grafikk

2: Presisjon en får med mus

3: Noen pc spill fåes ikke på konsoll

Når jeg spiller på pc så er det litt som å lytte på perfeksjon i høyttalere som fks B&W...jeg forventer ikke annet en nesten perfeksjon. Når jeg spiller et konsoll spill er det mer som Cerwin Vega, det er gøy men det vil aldri få samme egenskapene som B&W.... innocent.gif

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Oppgraderingsfrekvensen på PC er høyst overvurdert. Har ikke oppgradert skjermkort på 2 år, og det holder fremdeles(såvidt). Og holder seg langt bedre enn konsollene når det gjelder grafikk.

Mus+tastatur er viktige elementer til at PC er bedre, men hovedpoenget er dybden som er mulig på PC i forhold til konsoller.

Hvor ofte har vi ikke sett at kontroller og ingame muligheter, designvalg blir nedjustert for å passe konsoller bedre?

Spill blir forenklet for å gjøre dem mer konsollvennlige fordi de ikke har 100+ knapper å ta av og fordi de skal passe "casuals" bedre. Reduserte muligheter, mindre brukervennlig gui (mindre muligheter), tullete valg som matchmaking i MP (som funker greit nok til konsoller, men som PC spillere har vært vandt med langt overlegne løsninger enn siden tidenes morgen) gjør at PC spillere gremmes av multiplatform spill som ikke blir skikkelig tilpasset hver plattform (BF3 er ett godt eksempel på ett spill som har blitt skikkelig tatt vare på av utviklerene i den forstand).

PC gamere er mer dedikerte enn console gamers, Bare se på pengene vi stikker i hobbyen kontra konsollgamers :tease:

Endret av MrLee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grafikk er absolutt eit aktuelt tema blant mange med konsoll. Berre sjå på all krangel og diskusjon rundt spesifikasjonane til f.eks. PS3 og X360. For ikkje å snakke om dei som samanliknar spel pixel for pixel for å kunne seie at versjonen til den eine konsollen har betre grafikk enn til den andre.

Det sagt er det ikkje til å kome bort frå at grafikken er eit stort tema for PC-spel. Det er fleire grunnar til det. På den eine sida har du utviklarar som stadig vil presse grensene for kva ny maskinvare klarer. På den andre sida ønskjer mange å presse mest mogleg ut av grafikken til spela igjen. Dette kan vere gjennom stadige oppgraderingar til maskina, men og gjennom ting som overklokking og andre justeringar. Dette gir ksmpen om best grafikk ein ekstra dimensjon.

Så må ein sjølvsagt hugse på at generalisering fort kan bli hovudfokuset for denne diskusjonen. Sånn eg ser det er dette eit sidespor, og vi treng kanskje ikkje bruke særleg tid på det. Eg reknar med at alle er klar over at generalisering, med alle dei fallgruvene det har med seg, ligg som eit bakteppe.

Lenke til kommentar

Etter PCen kom i hus tørr jeg ikke spille multiplatts på konsollene mine mer. Noen kan jeg teste ut men ikke mange.

Har konsollene for de eksklusivene jeg mener er verdt den og den konsollen.

Samtlige spill jeg har spilt (ja med Xbox 360 kontroller i sofaen min med 46" Fullhd LCD skjerm) som for eks Batman, Crysis 2, Fallout 3, Bioshock 2, Resident Evil 5 kommende BF3, Skyrim og Batman AC er et lysår foran med bedre framerate, texturer og oppløsning.

Spillene i mine øyner fikk et nytt liv av de jeg har spilt fra konsoller og gikk til pc.

Har ikke angret på dette kjøpet jeg gjorde i april 2011.

Men det vil ikke si at gamer som meg er opptatt av grafikk, når jeg enkelt kan fyre opp konsollene mine og nyte de eksklusivene jeg har på mine konsoller :)

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Dette utsagnet er klart sant for noen, men det blir fort feil når du karakteriserer alle PC gamere som grafikk-snobber.

Selv er jeg en som bryr meg lite om grafikk, så lenge det har en viss flyt i det hele. F.eks. selv om CS 1.6 er veldig mange år gammel nå, er det fortsatt spillet jeg har mest playtime i (mye av tiden er nylig). Jeg kan godt innrømme at jeg er interresert i å prøve de nye, svært grafikk krevende, spillene bare for å se hvor langt utviklingen har kommet, men det er gameplayet som jeg bryr meg om. Grafikk er bare et pluss.

Jeg kan vel si at jeg prioriterer slik:

1. Gameplay

2. Controls

3. Flyt i grafikken

4. Grafikk (flyt ekskludert)

Lenke til kommentar

Spiller på PC fordi:

FPS-spill generelt er bedre på PC. Slepper å ha aim-assist, grafikken er bedre og det er ingen begrensninger. Bare se på BF3 kartene er mindre på konsoll og man kan bare ha 24 spillere. Det er ikke mye til Battlefield om man ikke har 64 spillere.

PC er billigere enn konsoll.

PC har billigere spill og større utvalg.

PC har modifikasjoner

PC har bedre serverbrowser, som regel.

RTS er omtrent ikke eksisterende på konsoll da det blir for krevende og for komplekse.

Grafikk er ikke all verden, jeg spiller fortsatt gamle spill som Transport Tycoon 2 og Age Of Empire 2 o.l.

Endret av Heradon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppsumert:

Konsoll spillere er mere optatt av spillet i seg selv, mindre "kresen" på grafikken.

*Vær saklig

Dummeste jeg har hørt. Det er vel heller helt motsatt.

PC-spillere er mer opptatt av spillet i seg selv, mens konsollspillere bare er opptatt av grafikk (og å ligge i sofaen og spille). (Selv om grafikken ironisk nok er dårligere enn på PC)

PC-spillere liker dypere spill enn det man får på konsoll, og spill som det ikke er mulig å spille med en dum håndkontroller.

PC-spillere er -ikke- de som gleder seg til Crysis 8 eller BattleField 45 mens de bestiller nye skjermkort samtidig som de spiller på konsollen sin og klager over grafikken.

PC-spillere er de som heller gleder seg til spill som Age of Decadence, Xenonauts, Red Orchestra 2, Heroes of Might & Magic 6 etc etc, mens de sitter på PC'en sin som de nesten aldri trenger å oppgradere (I alle fall ikke pga konsollstagnasjonen de siste årene) og mimrer på gog.com.

PC-spillere er også de som banner og steiker over at Broken Sword 4 ikke støtter deres 10 år gamle skjermkort på deres 486DX2 66Mhz. (for å sette det veldig på spissen)

Endret av radiohodet
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oppsumert:

*Vær saklig

Dummeste jeg har hørt. Det er vel heller helt motsatt.

PC-spillere er mer opptatt av spillet i seg selv, mens konsollspillere bare er opptatt av grafikk (og å ligge i sofaen og spille). (Selv om grafikken ironisk nok er dårligere enn på PC)

PC-spillere liker dypere spill enn det man får på konsoll, og spill som det ikke er mulig å spille med en dum håndkontroller.

PC-spillere er -ikke- de som gleder seg til Crysis 8 eller BattleField 45 mens de bestiller nye skjermkort samtidig som de spiller på konsollen sin og klager over grafikken.

PC-spillere er de som heller gleder seg til spill som Age of Decadence, Xenonauts, Red Orchestra 2, Heroes of Might & Magic 6 etc etc, mens de sitter på PC'en sin som de nesten aldri trenger å oppgradere (I alle fall ikke pga konsollstagnasjonen de siste årene) og mimrer på gog.com.

PC-spillere er også de som banner og steiker over at Broken Sword 4 ikke støtter deres 10 år gamle skjermkort på deres 486DX2 66Mhz. (for å sette det veldig på spissen)

Vel fra å gå fra konsoll til pc er det en ting jeg merker;

Som "aktiv" konsoll spiller har jeg ikke hørt noen nevne grafikken.

Pc; "fa** spillet har dårlig grafikk motor".

Men men, man opplever vel ting forskjellig.

Lenke til kommentar

PC-spillere liker gjerne dypere spill, og er mer kresne på gameplay og innhold generelt. Ikke nødvendigvis grafikk, hvis du ser bort fra de som stort sett kun spiller fps.

Nå som mange tidligere pc-eksklusive serier er blitt multiplattform, ser vi at spillene forenkles og dummes ned og det gjør pc-spillerne forbannet (mye mer enn at grafikken også gjerne blir skadelidende).

Simplere story, mer lineære og kortere spill, innføring av QTE og annen konsollifisering er det som irriterer pc-spillere mest.

Når du er vant til et gourmet-måltid og blir avspist med en tørr pølsesnabb så blir du selvfølgelig skuffet......og det blir ekstra provoserende når noen våger å kalle det utvikling eller fremskritt :roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fortrekker skytespill på konsoll stort sett, dvs Xbox 360. Det er pga kontrolleren. Tro det eller ei.

Men, i det siste har jeg spilt mer og mer på PC, men det gjelder stort sett de spillene hvor jeg kan bruke Xbox 360 kontrolleren, f.eks Deus Ex: Human Revolution, Crysis, Crysis 2, Operation Flashpoint (de nyeste) osv... Da får jeg i pose og sekk, både grafikken fra PC'n og kontrolleren fra 360. Spiller da enten på en 27 tommer monitor eller en Samsung 55 tommer Led TV.

Og ja, den eneste grunnen er at da får jeg bedre grafikk. Det har noe med innlevelse å gjøre for min del.

Ellers foretrekker jeg mest Xbox 360 for multiplayer egentlig. Men får se med Battlefield 3 nå da.. ser fantastisk ut på PC. Men... musespilling,,,,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...