Gå til innhold

Politihelikopter rykket ut til nabokrangel

Anbefalte innlegg

Saker som denne gjør meg ekstremt irritert. Her skryter landet på seg lite korrupsjon og annet dritt i politi- og rettsvesen.

Ikke rart vi har gode statistikker når vi ikke tør å straffe klare saker som dette. I frykt for dårligere statistikk?

En mann bærer et lekevåpen, og de skjønner at alt er basert på en "misforståelse". Da er det like greit å kjøre på med leting i nummer to. Hva trodde de at de skulle finne? Kruttlapper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men samtidig enda mer alvorlig om det finnes virkelige våpen der det er barn.

Dette er, etter min mening, fullstendig pisspreik. Å eie våpen og å ha barn er ikke noe som ikke kan kombineres.

Eg ser at innlegget kan mistolkes. Poenget mitt var at om det kommer inn en bekymringsmelding til Politiet om våpen, så er det enda mer alvorlig om det faktisk er barn tilstede. Ikke at det ikke går ann å ha barn og eie våpen.

Selve utrykningen derimot synes eg er på sin plass. Det er langt i fra en selvfølge at det er lett å skille mellom virkelige våpen og lekevåpen på avstand, og eg synes det er bra at Politiet tar enhver melding om mulig våpen på alvor.

Også her er jeg fullstendig uenig. Det er ingen som har hevdet at han på noen som helst måte opptrådde truende med lekevåpenet eller noe. Kun det at man har våpen bør ikke være nok til en utrykkning.

Hele saken stinker av kameraderi, rolleblanding og snuskete maktutøvelse spør du meg.

Eg er enig, men her har Politiet fått inn en bekymringsmelding som angår våpen. Da SKAL de rykke ut om de vurderer det slik at det er nødvendig.

Problemet her er at naboen, altså politikvinnen, har sannsynligvis overdrevet bekymringsmeldingen for å skade vedkommende. Og det er veldig alvorlig.

Lenke til kommentar

Eg ser at innlegget kan mistolkes. Poenget mitt var at om det kommer inn en bekymringsmelding til Politiet om våpen, så er det enda mer alvorlig om det faktisk er barn tilstede. Ikke at det ikke går ann å ha barn og eie våpen.

Takk for oppklaringen. Da er vi mer på samme side. :)

Eg er enig, men her har Politiet fått inn en bekymringsmelding som angår våpen. Da SKAL de rykke ut om de vurderer det slik at det er nødvendig.

Problemet her er at naboen, altså politikvinnen, har sannsynligvis overdrevet bekymringsmeldingen for å skade vedkommende. Og det er veldig alvorlig.

Og her er vi over på sakens kjerne. Hvordan myndighetsperson misbruker sin makt. Det er ikke første gang jeg ser det og jeg kan banne på at det ikke blir siste. Det som gjør meg så provosert er at det ikke blir noen konsekvenser.

Om jeg høres premenstruell så er det bare fordi jeg blir fort hissig når jeg har fått for lite søvn. :p

Lenke til kommentar

Men samtidig enda mer alvorlig om det finnes virkelige våpen der det er barn.

En politibetjent burde vurdert denne saken bedre, men som du selv sier så er det største problemet :

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det heter vel strengt tatt Spesialenheten for frikjenning av politi.

I beste fall, og da mener jeg beste fall, så kan jeg akseptere at det blir full utrykning med politi og helikopter. For hvis det er snakk om person med våpen i et nabolag, så mener jeg det er på sin plass med full utrykning for å få kontroll på en uklar situasjon.

Problemet i denne saken, eller problemene, er etter min mening følgende:

Politikvinnen og mannen (person B) som ble arrestert var involvert i en nabofeide, politikvinnen hadde bla vitnet i en barnefordelingssak hvor person B var involvert (det er vel nærliggende å tro at forklaringen ikke var til fordel for person B).

Er det nærliggende å tro at en utdannet politikvinne ikke ser forskjell mellom et lekegevær og et ekte gevær ? Tja, man kan bli lurt på avstand, men hvis man tar hensyn til forhistorien mellom de to så er det jo svært lett å bli fristet til å tro at politikvinnen gjorde dette vel vitende om at våpenet ikke var ekte.

Uansett, når aksjonen er et faktum så har politikvinnen tilsynelatende en større rolle enn hun burde hatt. Ettersom operasjonsleder kritiseres for manglende informasjonsinnhenting. På det tidspunktet det blir avklart at det bare er snakk om et lekegevær, så burde selvsagt aksjonen avblåses. Det er jo ganske så kritikkverdig at personen arresteres med nabolaget som vitner, og senere blir tvunget til å kle seg naken for så å bli kastet på glattcelle etter avhør.

I etterkant har politikvinnen blitt ilagt besøksforbud, samt at telefonloggen som inneholder beskjedene fra politikvinnen er blitt slettet.

De to siste delene tyder jo enda mer på at politikvinnen har lite på det rene, og at man har forsøkt å dekke over bevis

Frikjennelse er fortsatt et faktum, merkelig nok.

Lenke til kommentar

Denne saken er etter min mening en stor skandale. Synes egentlig det er litt rart at det kun er dagbladet som har omtalt den. Dersom lekegeværet det er snakk om er det samme som er avbildet i avisa burde denne politikvinnen få sparken. Det bør også de som rykket ut og tok denne mannen med seg på politihuset. For meg synes denne saken å være grov maktmisbruk fra politiets side og slikt bør ikke gå ustraffet.

Det geværet tror jeg de fleste vil kunne se fra en god avstand at ikke er ekte. Så her må politikvinnen ha sett at det var en leke og anmeldt det likevel, eller så har hun ingen kunnskap om våpen. En tredje mulighet er at hun burde få tatt en synstest. Uansett hvilken av disse mulighetene som var tilfellet viser det at hun ikke er egnet i rollen som politi.

Jeg mener det verste av alt er at de tok denne stakkars mannen med seg på politihuset etter det var avklart at det var snakk om et lekevåpen. Skulle gjerne hørt litt mer av politiets argumentasjon for hvorfor dette var nødvendig og hvilke holdepunkter de hadde for å kunne gjøre det. Det skal ikke være slik at man havner på politihuset bare fordi nabokjerringa mener en fortjener det eller fordi politiet som rykker ut har lyst til å ta deg med. De må jo ha et større grunnlag enn at man har ryddet opp et åpenbart falskt lekevåpen.

Lenke til kommentar

Den som bør straffes her er i første rekke politikvinnen.

I tillegg trenger vi en gjennomgang av rutinene til Spesialenheten for politisaker. De har gang på gang latt politifolk slippe unna med ting som hadde gitt "vanlige folk" tiltale.

Mange av sakene er angående penger som forsvinner fra "beslagsafe". :) Administrativ pålegg er det som er dommen, dvs puttes i skuffen. For hadde man tatt slikt til følge ville saker gått ned med årene. Og det virker det ikke som.

Men en av de artigste saker det siste halvannet år;

http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/Viking-politimann-slipper-straff-1960332.html

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Forstår ikke politimesteren i Telemark Riksadvokatens kritikk?

Først svarer politimesteren på radio i går på spørsmålet om aksjonen burde ha konsekvenser for denne politikvinnen at hun mener "det ikke er grunnlag for konsekvenser for enkeltpersoner i denne saken". På spørsmål om det grunnlag for å beklage overfor denne mannen, så svarer hun at "det er vanskelig å beklage", hvilket det sikkert er, men desto mer nødvendig. Til hennes forsvar er det ikke alltid lett å svare på direkten på radio: NRK Østafjells lydklipp

Men etter å ha tenkt litt mer på saken, så uttaler politimesteren seg i Telemarksavisa i dag, der hun, fortsatt uten å beklage, iallefall anerkjenner kritikken gjennom uttalelsen: "I etterpåklokskapens lys ser vi at pågripelsen kanskje var litt voldsom". Artikkelen fra Telemarksavisa

Problemet her, gitt at utraget over fra sakene sendt til administrativ vurdering av spesialeneheten for politisaker 1. halvår 2011 faktisk viser til denne saken (hvilket det er nærliggende å tro), er at politimesteren blander sammen kritikken gitt av spesialenheten selv og kritikken gitt av Riksadvokaten. Det er spesialenheten selv som kommenterer at "så inngripende framgangsmåte ikke bør benyttes rutinemessig", mens Riksadvokatens kritikk går mer på at polititjenestekvinnen som var innblandet i nabofeiden og som ringte forholdet inn til politiet "peker i retning av sammenblanding av roller" og at hun "hadde en for aktiv rolle i sammenheng med den bevæpnede aksjonen". Les her og bedøm selv, s.20, siste avsnitt.

Det er her denne saken har den største offentlige interessen. Er det slik i politiet at det er helt greit at noen slipper unna med det som kan se ut som et misbruk av store deler av Telemarks politistyrke til egen vinning i en nabofeid, selv når Riksadvokatens vurdering peker i retning av sammenblanding av roller? Hvis det i tillegg er hold i påstandene i Dagbladet om at lensmannen i Bø bevisst ikke ble varslet og lydloggen ved operasjonssentralen raskt ble slettet, så bærer politiets håndtering av denne saken nå preg av en skandale. Enda mer tragisk, men ikke direkte relevant, er det at hele etaten nå fremstår som ufrivillig komisk, ettersom de hadde ressurser til å bruke politihelikopter på vei til et fredelig familieselskap, men ikke når det virkelig var nødvendig.

Det som er vanskelig å forstå nå er hvorfor politimesteren i Telemark fortsatt klamrer seg til en kultur av kollegialitet og kameraderi nå som dritten virkelig er i ferd med å treffe vifta. Det synes nå å være en bedre strategi å legge alle kort på bordet og ta/plassere ansvar for å gjenvinne publikums tillit til politiet; hva har egentlig skjedd, hvem er ansvarlig og hva har politiet tenkt til å gjøre med den/de ansvarlige og ift. forholdene påpekt i den administrative vurderingen?

Hvor er mediene, som tidligere var så ivrige etter å skrive om selve pågripelsen? Hvor er politikerne? Hvorfor stiller ingen de rette spørsmålene?

Lenke til kommentar
Det er ikke helt unaturlig at det finnes lekevåpen der det er barn.

Selve utrykningen derimot synes eg er på sin plass. Det er langt i fra en selvfølge at det er lett å skille mellom virkelige våpen og lekevåpen på avstand, og eg synes det er bra at Politiet tar enhver melding om mulig våpen på alvor.

Er du klar over hvor mange jaktvåpen det finnes i norge? Om vi skulle ha uttrykning med politihelikoptere hver gang noen holder et våpen i 30 sekunder eller mer så ville vi vært nødt til å leie inn alle arbeidsledige i sverige, gi dem uniform og helikoptersertifikat.

PS! skrev dette litt i all hast og så ikke 'side 2'. Ser du har svart på det.

Uttrykning burde uansett vært stanset det øyeblikket det var klart at det var et plastvåpen. Etter det burde det bare være unnskyldninger, beklagelser og muligens litt avstikning. Ikke det politiet fortsatte med etter at det var åpenbart klart at de hadde besudlet leggen.

Endret av wickedragon
Lenke til kommentar
Er du klar over hvor mange jaktvåpen det finnes i norge? Om vi skulle ha uttrykning med politihelikoptere hver gang noen holder et våpen i 30 sekunder eller mer så ville vi vært nødt til å leie inn alle arbeidsledige i sverige, gi dem uniform og helikoptersertifikat.

Eg har ingen problem med å se noen bære våpen. Ikke putt meninger i min munn.

Poenget mitt er at Politiet ikke kan vite om det er reelt eller ikke, og bør, rykke ut når de får en melding i fra en nabo som er bekymret. Det går på sikkerhetsfølelsen til allmenheten, og eg er 100% sikker på at Politiet også ville fått kritikk om de ikke rykket ut.

Problemet er at naboen, politikvinnen, sannsynligvis har overdrevet meldingen til Politiet. Og de kan ikke Politiet klandres for, da de gjorde noe de skal gjøre, rykke ut og få kontroll på situasjonen. Politikvinnen derimot, naboen, burde vært den som ble med for ransakelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har ingen problem med å se noen bære våpen. Ikke putt meninger i min munn.

Poenget mitt er at Politiet ikke kan vite om det er reelt eller ikke, og bør, rykke ut når de får en melding i fra en nabo som er bekymret. Det går på sikkerhetsfølelsen til allmenheten, og eg er 100% sikker på at Politiet også ville fått kritikk om de ikke rykket ut.

Problemet er at naboen, politikvinnen, sannsynligvis har overdrevet meldingen til Politiet. Og de kan ikke Politiet klandres for, da de gjorde noe de skal gjøre, rykke ut og få kontroll på situasjonen. Politikvinnen derimot, naboen, burde vært den som ble med for ransakelse.

Ser du svarte det tidligere også. Beklager at jeg har tvunget deg til å gjenta deg selv :)

Lenke til kommentar

Utrykningen var litt voldsom, men langt ifra det verste med denne saken.

Det jeg synes er utrolig rart og i det minste lovlig, var at han ble tatt med etter at de konkluderte med at det var et plastvåpen.

Er det virkelig lov å bli dratt i arrest og strippet på grunn av en misforståelse? Virker mer logisk å avbryte utrykkingen da enn å eskalere den enda mer

Lenke til kommentar

Det er vel her mistanken om kameraderi internt i Politiet kommer inn.

Nå sier jo hverken rapporten eller artikkelen i media alt, og det er nok utelatt detaljer. Men når Politiet rykker ut til en slik sak og finner et plastvåpen kan eg ikke tenke meg noen fornuftig årsak til å gjøre det de gjorde etterpå. Som alle sier, de burde avbrutt og takket for samarbeidet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Utrykningen var litt voldsom, men langt ifra det verste med denne saken.

Det jeg synes er utrolig rart og i det minste lovlig, var at han ble tatt med etter at de konkluderte med at det var et plastvåpen.

Er det virkelig lov å bli dratt i arrest og strippet på grunn av en misforståelse? Virker mer logisk å avbryte utrykkingen da enn å eskalere den enda mer

Politiet er i likhet med andre offentlige ansatte manisk opptatt av å følge prosedyrer og å følge boka.

Prosedyren i dette tilfellet (mann med våpen i nabolag) var å gjøre som de gjorde. Det er ikke innebygget noe rom for skjønn.

Lenke til kommentar

Det er vel her mistanken om kameraderi internt i Politiet kommer inn.

Nå sier jo hverken rapporten eller artikkelen i media alt, og det er nok utelatt detaljer. Men når Politiet rykker ut til en slik sak og finner et plastvåpen kan eg ikke tenke meg noen fornuftig årsak til å gjøre det de gjorde etterpå. Som alle sier, de burde avbrutt og takket for samarbeidet.

Kameraderimistanken styrkes videre av at selve politimesteren i Telemark, i motsetning til Riksadvokaten, fortsatt mener at alt hennes ansatte foretok seg i denne saken er i skjønneste orden, bortsett fra at "pågripelsen kanskje var litt voldsom"...

Til 2xjohn, så virker det ikke som politiet er like manisk opptatt av å følge prosedyrer og å følge boka når deres handlinger begynner å få en litt flau ettersmak...

Kan ikke noen flinke komikere bli inspirert av dette til å lage en norsk versjon av Kops e.l., basert på en sann historie?

Endret av debattant1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...