Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blødersykdom

Vovegog

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et spørsmål angående blødersykdom.

Min farfar er en bløder, men min far fikk ikke sykdommen. Selv har jeg ikke det, men jeg lurer rett og slett på om, siden det er arvelig, om dette er noe som slår inn med en gang man fødes, eller om det er noe som "aktiveres" når som helst i livet? Er det en mulighet for at jeg er en bløder som ikke har fått sykdommen enda?

Vet at jeg er bærer av det, siden farfaren min har det, forresten.

Alle hjelpende svar er velkommen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg lege eller har mye peiling på genetikk. Men utifra det jeg nettopp(på wikipedia riktignok) leste så er mutasjonen som gir hemofili i x kromosomet. Det vil si at du ikke kan ha arvet det av din farfar. Din far er ikke en bærer heller, siden han fikk sitt x kromosom av sin mor. Hadde din far hat genet så ville han også ha vært en bløder.

Har du noen tanter og de har sønner igjen så kan de få sykdommen.

http://www.sjeldnediagnoser.no/?k=sjeldnediagnoser/Hemofili%20generelt&aid=8517

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg lege eller har mye peiling på genetikk. Men utifra det jeg nettopp(på wikipedia riktignok) leste så er mutasjonen som gir hemofili i x kromosomet. Det vil si at du ikke kan ha arvet det av din farfar. Din far er ikke en bærer heller, siden han fikk sitt x kromosom av sin mor. Hadde din far hat genet så ville han også ha vært en bløder.

Gener kommer jo fra begge parter, gjør de ikke? Så, slik jeg forstår det.. Hvis han ikke har sykdommen, så er det umulig for han å være bærer, liksom?

Lenke til kommentar

Gener kommer jo fra begge parter, gjør de ikke? Så, slik jeg forstår det.. Hvis han ikke har sykdommen, så er det umulig for han å være bærer, liksom?

Gener kommer fra begge parter ja, men faren kan ikke få x kromosomet fra din farfar, siden han fikk y komosomet sitt derifra(siden din far er mann)

Lenke til kommentar

Sykdommer som har med X-kromosomet å gjøre, kan kun smittes fra mor. Menn gir bare fra seg y-kromosom :)

Okey, kjekt å vite. Takk for svar :)

Gener kommer fra begge parter ja, men faren kan ikke få x kromosomet fra din farfar, siden han fikk y komosomet sitt derifra(siden din far er mann)

Hah, ja jeg håper da han er mann.

Takk for svar! Gjør meg litt roligere. :)

Lenke til kommentar
Sykdommer som har med X-kromosomet å gjøre, kan kun smittes fra mor. Menn gir bare fra seg y-kromosom :)

Okey, kjekt å vite. Takk for svar :)Takk for svar! Gjør meg litt roligere. :)

Dette gjelder altså far -> sønn. Om faren din har en søster, kan hun få sykdommen. Er litt usikker på om faren din (og deg) kan bære den. Men begge har ihvertall ingen mulighet til å få det uten mutasjon

Lenke til kommentar

Okey, kjekt å vite. Takk for svar :)Takk for svar! Gjør meg litt roligere. :)

Dette gjelder altså far -> sønn. Om faren din har en søster, kan hun få sykdommen. Er litt usikker på om faren din (og deg) kan bære den. Men begge har ihvertall ingen mulighet til å få det uten mutasjon

Nei, min far har ingen søstre. Kun brødre.

Hvis noen kan si med sikkerhet om det er en mulighet for at jeg kan være bærer, så hadde det vært kjekt. :) Er ikke noe jeg vil gå til lege for å finne ut, er ikke noe jeg kan gjøre med det hvis jeg er bærer uansett. Men kjekt å vite om det er en mulighet for at eventuelle barn kanskje kan få det pga meg (hvis jeg kan være bærer).

Edit: Husket akkurat på at jeg ikke kan gi fra meg x-kromosom, haha. Men kan være kjekt å vite om jeg kan være bærer uansett.

Endret av Vovegog
Lenke til kommentar
Husket akkurat på at jeg ikke kan gi fra meg x-kromosom, haha. Men kan være kjekt å vite om jeg kan være bærer uansett.

Om du får en sønn så. Er du får en datter kan hun få sykdommen fra ditt x-kromosom

Så hvis jeg er bærer kan en eventuell datter få sykdommen? Hm.

Så jeg kan være bærer av sykdommen, men det er ikke sikkert?

Lenke til kommentar
Så hvis jeg er bærer kan en eventuell datter få sykdommen? Hm.

Så jeg kan være bærer av sykdommen, men det er ikke sikkert?

Uten å være 100% sikker så mener jeg du ikke kan være bærer, siden moren din ikke er bærer.

Om faren har sykdommen vil alltid datteren bli bærer

Dette ble plutselig veldig interessant. Er nesten nødt å finne ut. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...