Erik--- Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Hei. En del av bidlene jeg tar skal jeg ofte sende til andre elektronisk. Det kan være som enkeltbilder, i en "film", eller en ppt presentasjon. OFte når bildene da i utgangspunktet er 3-5mb fungerer dette dårlig. Hva slags software trenger jeg for å enklest redusere filstørrelse for reduksjon? Både via ev crop og bare reduksjon i mb. Erik Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 I alle bilde-programmer har du mulighet til resizing, de fleste kameraer har også software som dekker dette. (Canon f.eks har fin resizing i sin Zoombrowser når man vil sende mail), ellers er det et utall gratis resizere som du finner om du søker på nett. (Her f.eks) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Endre størrelse i piksler. "Resize", som det også heter. Ikke noe poeng med et 4500x3000 stort bilde når fremviseren bare er på 1024x768. Lenke til kommentar
Erik--- Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Takker for svar. Har Picasa installert, men finner ikke resizing der. Om man skal kjøpe en software for enkel redigering og organisering av bilder. Hva anbefaler dere da? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Anbefaler å bruke Picasa, som du allerede har. Endret 27. september 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Takker for svar. Har Picasa installert, men finner ikke resizing der. Om man skal kjøpe en software for enkel redigering og organisering av bilder. Hva anbefaler dere da? Adobe Photoshop Elements. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Det billigeste er PIXresizer, billigere og enklere finner du ikke "gratis" Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Et lite triks jeg ofte brukte på laptoppen på gamlejobben hvor det ikke var noen bildebehandler installert var å velge alle de store filene og høyreklikke og så velge Send til-> Epostmottaker. Hvis du har Outlook installert vil den da spørre om du vil sende originalstørrelse eller redusere dem. Velg f.eks 1024*768 og velg Legg ved. Outlook vil da gjøre om størresen på alle bildene og legge de som vedlegg. Kopier de så bare ut av mailen elller send.. Trikset fordrer Outlook, men det er jo ikke helt uvanlig å bruke. Uansett en kjapp metode å hurtig endre størrelsen på en stor bunke bilder. Du har selvsagt ikke selv styring på komprimering og oppskarping osv, men det er jo ikke i alle tilfeller det er spesielt viktig... Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jeg synes denne er særdeles enkel http://imageresizer.codeplex.com/ Etter du har installert er det bare å høyreklikke på bilde i mappen og velge resize, så lager den en egen kopi. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Trådstarter - du har forresten lest den tidligere linken min? Lite utklipp derfra, fra dokumentasjonen til Picasa: Resize by emailing If you're sending photos by email, you may want to resize them in order to get under the attachment size limitation. To change the size of the photos you email from Picasa, follow these steps: In Picasa, click Tools > Options (Windows) or Picasa > Preferences (Mac). Select the Email tab. Use the slider to set your desired pixel size when emailing multiple photos. Use the radio buttons to set the pixel size for emailing single photos. Click OK. Så - Picasa kan håndtere resizing - blant annet i mailing. Endret 3. oktober 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå