Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med Økern Bilauksjon eller Oslo Bilauksjon?


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri solgt noen bil på auksjon, men jeg tror mange av de som selger bilene sine der utsettes for en prosess der de først tror de kan få mer enn det som er realistisk, hvor senere kravet avtar, og de så selger. Prisene er relativt riktige, jeg tror du ville fått mindre hos en bilforhandler som innbytte, men det mulig å få mer ved å annonsere på finn.

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg kjører den bort til Økern i dag.

Burde solgt den selv, men ser en del fordeler av å ikke sitte med noe som helst ansvar etter den er solgt, Økern tar på seg alt i etterkant.

Mulig jeg får mer for det på finn, men virker fantastisk praktisk å bare levere den og få pengene inn på konto etter en stund uten noe mer jobb :)

 

Innbytte er uaktuellt da jeg ikke skal ha noen ny bil...

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at konkurrenten er mer seriøs, men de har holdt på lenge begge to, derfor spiller det sikkert ingen rolle. Jeg tror du kan få marginalt bedre pris hvis du selger bilen uten minstepris på en fysisk auksjon i helga, det kan gi litt mer tenning i budgivningen, for da vet de som byr "at nå går den". Uansett gir det deg en viss risiko også. Når jeg ser bilene går igjen på auksjoner er det forbløffende hvor like priser det blir fra auksjon til auksjon.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten minstepris?

Det høre for risikabelt ut, spesiellt mtp. at det er en totalt upraktisk bil.

 

Du mener jeg heller burde selge på Oslo Bilauksjon?

Jeg kan selge den hvor som helst, men har hørt litt av hvert den bransjen...

Virker også som at bilauksjonene selger drøssevis av biler, noe som gjør at de trenger mindre provisjon pr bil, og har større kundemasse(eller?)

Kunne også trengt pengene for bilen ganske raskt :)

Lenke til kommentar

Jeg har ihvertfall større kjennskap til Oslo Bilauksjon. En auksjon på en Søndag der kan gi en bedre pris sammenlignet med de som skjer i uka. Og hvis det ikke er en minstepris kan det bidra til at flere lukter kupp som ironisk sett kan dra prisen opp. Det jeg har sett før er at den prisen de ulike auksjonene gir er veldig lik, men at de som selger på en måte blir mørnet etter at bilene har vært på flere auksjoner, de som driver auksjonen er mest interessert i en transaksjon, slik at de vil ta med en bil på flere auksjoner, men det virker som det er mest psykologisk for at selgeren skal gå ned i pris. Siden du har en spesiell bil kanskje du bør ha en minstepris.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Kommer absolutt til å ha en minstepris ja, kan risikere at ingen vil ha den og at den går for halv pris...

Usikker på om jeg skal ha den på auksjon eller ikke, så vidt jeg forstår kan man selge bilen i butikken på vanlig måte også?

 

Vet du forresten ca hvor lang tid det tar å selge den der og hvor mye de skal ha i provisjon?

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Kommer absolutt til å ha en minstepris ja, kan risikere at ingen vil ha den og at den går for halv pris...

Usikker på om jeg skal ha den på auksjon eller ikke, så vidt jeg forstår kan man selge bilen i butikken på vanlig måte også?

 

Vet du forresten ca hvor lang tid det tar å selge den der og hvor mye de skal ha i provisjon?

 

Jeg vet ikke. Kjøperen betaler salæret, men det gjør jo at det blir mindre penger til deg ved at sluttprisen på auksjonen blir lavere. Jeg tror uansett du kan få en god del mer for bilen ved å selge den privat. En Toyota Avensis 2007 modell, diesel, vil kanskje gå for 170.000 på auksjon og 225.000 kroner fra forhandler om det er lav kilometerstand.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Lekkasjer er jo ikke uvanlig, et verksted kan sjekke etter lekkasjer. Det fylles på sporstoff og man ser hvor det kommer ut. Av det jeg har sett har det stoffet vært gult, bruker man briller beregnet på det er det ganske lett å se hvor lekkasjene er. Regner med at det beste er å sjekke det med et verksted som spesialiserer seg på AC.

Lenke til kommentar

Lekkasjer er jo ikke uvanlig, et verksted kan sjekke etter lekkasjer. Det fylles på sporstoff og man ser hvor det kommer ut. Av det jeg har sett har det stoffet vært gult, bruker man briller beregnet på det er det ganske lett å se hvor lekkasjene er.

Stemmer det. Finnes mange metoder, men man bruker vanligvis briller fortrinnsvis sammen med en lampe som gir ultrafiolett lys. Væsken (UV-dye) kan ved større lekkasjer være ganske synlig i seg selv, men det spesielle med den er at den "lyser" under UV-belysning (fluoriserende). Ulempen med denne metoden er at det krever at man kan se området som har lekkasje, og på nyere biler ser man jo mindre og mindre av noe som helst uten å demontere en masse greier...

 

 

Men det var bare en liten kommentar til akkurat det. Festen har (som alltid) gitt gode svar allerede, så har vel ikke annet å tilføye enn hva som allerede har blitt nevnt. NAF test kan sikkert være en ide, og ellers ville jeg i hvert fall passet på å bruke en god og klar kontrakt.

 

Jeg skjønner godt at mange kvier seg for å selge bil, og spesielt en som er noen år gammel. Det er nesten ikke måte på hva mange mener forrige eier skal lastes for, og den eneste trøsten får være at du skal være glad du selger som privatperson og ikke et firma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...