Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finans og Økonomistyring (BI) 2011 - Arbeidskrav 3 og opp

Aero1

Anbefalte innlegg

Hva var oppgaveteksten igjen?

En elektrokjede tilbyr deg ”gratis” kreditt i tre måneder.Elektrokjedens tilbud om kreditt går ut på at du kun må betale et gebyr på kr 300 ved kjøp av en vare, men ingen renter, hvis det beløpet du skylder, blir betalt senest etter tre måneder.Anta at du kjøper en vare for kr5 300, betaler gebyret på kr 300, utsetter betalingen av varen, for så å betale kr 5 300 etter tre måneder. Hva blir den effektive renten i % per år for denne kreditten? Oppgi svaret (kun tallet) i nærmeste hele prosent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En elektrokjede tilbyr deg ”gratis” kreditt i tre måneder.Elektrokjedens tilbud om kreditt går ut på at du kun må betale et gebyr på kr 300 ved kjøp av en vare, men ingen renter, hvis det beløpet du skylder, blir betalt senest etter tre måneder.Anta at du kjøper en vare for kr5 300, betaler gebyret på kr 300, utsetter betalingen av varen, for så å betale kr 5 300 etter tre måneder. Hva blir den effektive renten i % per år for denne kreditten? Oppgi svaret (kun tallet) i nærmeste hele prosent.

300*100/5000=6 % rente pr kvartal= 26,25% rente pr år. Rundes av til 26%

Lenke til kommentar

Denne kan du også gjøre på kalkulatoren ved bruk av TVM menyen (Forventer det er den måten de vil man skal gjøre det på)

N = 1

PV = 5000 (Hva du sparer)

FV = -5300 (Hva du betaler senere)

CPT + I/Y

Da skal du få 6%.

Men det er bare for 3 måneder. De lurer på den effektive renten per år.

Da må du ta 1,06^4 = som er ca 1,26%, da blir den effektive renten 26% per år avrundet.

Lenke til kommentar

Hei

Har noen gjort oppgave 8 i eksamen settet fra høsten 18.12.2009 i finans 1? Finner ikkje ut hvordan eg finner nåverdien der....håper på hjelp av noen...

Ettersom du har fått oppgitt at kontantstrømmen står i reelle kroner, må også avkastningskravet være oppgitt i realrenten.

Realrente = (1 + nominell rente) / (1 + inflasjon)

Endret av ggree
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kalkulatoren min gir helt feil svar når det kommer til å bruke CF og de lyse grå tastene på rad 3! Skjønner ikke hva jeg skal gjøre.. hvem kan jeg snakke med det om?

Du kan trykke 2ND også Reset (vedsiden av =).

Husk å sette opp kalkulatoren etterpå (Se itslearning under arbeidskrav for finansogøk)

Går også ann å resette ved å bruke noe tynt bak på kalkulatoren, og trykke reset knappen der.

Endret av Simennzz
Lenke til kommentar

Du kan trykke 2ND også Reset (vedsiden av =).

Husk å sette opp kalkulatoren etterpå (Se itslearning under arbeidskrav for finansogøk)

Går også ann å resette ved å bruke noe tynt bak på kalkulatoren, og trykke reset knappen der.

Ok Takk skal du ha! Skal prøve på det :-D

Lenke til kommentar

Ok Takk skal du ha! Skal prøve på det :-D

Bare hyggelig!

Du husker å trykke 2ND og CLR TVM før du bruker TVM menyen? (Den grå)

Samme gjelder for CF når du er inne der, trykker 2ND så CLR WORK.

Forventer du gjør det, samme feilen du hadde skjedde med meg også, funket med en reset :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig!

Du husker å trykke 2ND og CLR TVM før du bruker TVM menyen? (Den grå)

Samme gjelder for CF når du er inne der, trykker 2ND så CLR WORK.

Forventer du gjør det, samme feilen du hadde skjedde med meg også, funket med en reset :)

Joda.. foreleser har mast så mye om det så jeg prøver å huske det ;-)

Takk for en påminnelse ihvertfall :-D !

Lenke til kommentar

Hvordan fant du fram 20 000 i diff i oppgave 6? Skjønner ikke hvordan du kom fram til det tallet..

Det er en differanse på 20.000 mellom de skjulte reservene i 20x1 og 20x2 :)

En siste ting jeg lurer på! Vet noen hvordan man lager en enhetsdiagram? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal lage etterspørselkurve, GI og GK!

Viss du har en oppgave kan jeg gjerne hjelpe deg!

Lenke til kommentar

Det er en differanse på 20.000 mellom de skjulte reservene i 20x1 og 20x2 :)

Viss du har en oppgave kan jeg gjerne hjelpe deg!

Kan du hjelpe meg med denne oppgaven?

Det er oppgave 12 fra eksamen i BØK 1 fra 16.12.11

Bedriften Tapas AS beregnet sin nullpunktomsetning i 3 kvartal i 2011 til å være kr 24 000 000. Bedriftens totale kostnader besto både av faste og variable kostnader. Totale kostnader utgjorde 90 % salgsinntekten i perioden. Dekningsgraden utgjorde 40 %. Hva var salgsinntekten i 3.kvartal?

Takker på forhånd :-)

Lenke til kommentar

Kan du hjelpe meg med denne oppgaven?

Det er oppgave 12 fra eksamen i BØK 1 fra 16.12.11

Bedriften Tapas AS beregnet sin nullpunktomsetning i 3 kvartal i 2011 til å være kr 24 000 000. Bedriftens totale kostnader besto både av faste og variable kostnader. Totale kostnader utgjorde 90 % salgsinntekten i perioden. Dekningsgraden utgjorde 40 %. Hva var salgsinntekten i 3.kvartal?

Takker på forhånd :-)

Det kan jeg!

Her kan vi bruke for totale kostnader, TK = FK + VK.

Vi vet at TK er 90% av salgsinntekten. Derfor kan vi si at TK = 0,9SI.

Vi kan også finne ut hva FK er, ved hjelp av nullpunktomsetningsformelen (NPO = FK / DG).

Viss vi ganger med DG på begge sidene, får vi at NPO * DG = FK.

FK = 24 000 000 * 0,4 = 9 600 000.

VK vet vi er 60% av SI, siden dekningsgraden er 40%, så må jo det resterendes være VK. Da kan vi si at VK = 0,6SI.

Da setter vi inn i formelen.

0,9SI = 9 600 000 + 0,6SI.

0,3SI = 9 600 000

(Deler på 0,3 på begge sidene)

SI = 32 000 000

Mener det skal være rett, du får sjekke fasit om det er feil :) bare å spør om du lurer på noe annet!

Endret av Simennzz
Lenke til kommentar

Det kan jeg!

Her kan vi bruke for totale kostnader, TK = FK + VK.

Vi vet at TK er 90% av salgsinntekten. Derfor kan vi si at TK = 0,9SI.

Vi kan også finne ut hva FK er, ved hjelp av nullpunktomsetningsformelen (NPO = FK / DG).

Viss vi ganger med DG på begge sidene, får vi at NPO * DG = FK.

FK = 24 000 000 * 0,4 = 9 600 000.

VK vet vi er 60% av SI, siden dekningsgraden er 40%, så må jo det resterendes være VK. Da kan vi si at VK = 0,6SI.

Da setter vi inn i formelen.

0,9SI = 9 600 000 + 0,3SI.

0,6SI = 9 600 000

(Deler på 0,6 på begge sidene)

SI = 32 000 000

Mener det skal være rett, du får sjekke fasit om det er feil :) bare å spør om du lurer på noe annet!

Hvor fikk du 0,3 SI fra? Fordi FK er 0,3 % av SI ?

Men wow takk skal du ha! alt ble mye klarere!

Kunne du ha hjulpet meg med skjulte reserver? Oppgave 22 fra eksamensettet 16.12.11? :-D

Endret av Hassli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...