Gammal-D Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Jeg solgte nylig mitt Asus P3V4X og Intel P3 prosessor, men når kjøperen prøvde hovedkortet og cpu'en i sin datamaskin fikk han en feilmelding i BIOS når han startet opp. I feilmeldinga stod det noe om "SMART predicted ...(et eller annet problem med harddisken)", og så står det at du bør ta backup av harddisken. Min harddisk har alltid fungert bra på dette hovedkortet (hd'en hans var en samsung, og min er en Western Digital). Kan det være noe galt med enten hk'et eller hd'en? Det går an å bare trykke F1 og fortsette, og da fungerte alt, men det kommer fremdeles en kjedelig "WARNING" i oppstarten. Er det noen som vet hvorfor dette skjer? Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Han har sikkert flyttet over sin gamle harddisk med OS osv. Det er ikke alltid like smertefti å bytte hovedkort uten å reinstallere OS. Jeg har greid det noen ganger. Det viktigeste er å avinstallere harddisker og systemdriver i systemenheter før bytte av hovedkort slik at OS leter entter nye drive under første boot. Å bytte mellom nesten like chipsett f.eks VIA KT266 og KT266A går greit det er vere å bytte fra f eks. Intel i BX440 til VIA uten å fikse litt med drivere og slikt først. Det kan også være andre ting som gjør dette. Hvor stor harddisk støtter hovedkortet/BIOS f eks. Er det hele montert rett? Er instillingen i BIOS rett? _________________ Pål Kallevåg EpoxAMDTaiSolPapstCrucialApacerIbm MaxtorWesterndigitalIntergraph [ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-02-06 18:55 ] Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 S.M.A.R.T er en funksjon som "spør" harddisken(e) om de har det bra. Dette kan være veldig nyttig fordi det kan forutsi eventuelle hd-failures. (ikke bad sectors og sånn, men andre interne problemer som ikke ellers vil detectes av scandisk etc.) Det er lite sansynlig noe galt med ditt hovedkort, heller hans harddisk. Be han resete BIOS, sjekke kabler osv. Om problemet fortsetter, få harddisken skikkelig testa! Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Quote: On 2002-02-06 18:47, dvingen skrev:hd'en hans var en samsung, og min er en Western Digital Jeg har ikke spesielt mye tilovers for samsung disker de er noe "out of date" rent teknisk. Lenke til kommentar
Gammal-D Skrevet 6. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2002 Tusen takk for hjelpa folkens! Jeg var blitt litt redd for at hovedkortet mitt var ødelagt eller noe (jeg tror dessverre at han vil ha pengene tilbake uansett). Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Vet ikke hvem denne Pål er, men "ekspertuttalelser" kommer i fleng ser jeg. Samsung står ikke tilbake for noen, ihvertfall ikke når det gjelder pålitlighet og støy. Når det gjelder det med hovedkortet ditt, så er det absolutt ikke noe galt med det, det eneste han behøver å gjøre er å disable SMART i bios'en og han vil slippe sin feilmelding. SMART er standardisert og vil gi feil uansett hvilket hovedkort han kjøper, om dette er innebygd og ev. enablet i bios. Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 S.M.A.R.T. = Self Monitoring Analysis and Reporting Technology Dette brukes for å prøve å forutse feil på hardisker og har ikke noe med HK å gjøre slik sett. Det er nok mer sansynlig at disken hans har begynt å nynne på det siste verset. Mest sansnynlig har han hatt et HK fra før med denne enten slått av eller at HK ikke har hatt denne funksjonen. Tror jeg ville skaffet noe skikkelig Diagnose program både for HK og HD, om ikke noe annet kjørt en skikkelig chkdsk /F /R (på win2000, husker ikke win98 syntaks i hodet). Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Quote: On 2002-02-07 01:25, MortenH skrev:Vet ikke hvem denne Pål er, men "ekspertuttalelser" kommer i fleng ser jeg. Samsung står ikke tilbake for noen, ihvertfall ikke når det gjelder pålitlighet og støy.Når det gjelder det med hovedkortet ditt, så er det absolutt ikke noe galt med det, det eneste han behøver å gjøre er å disable SMART i bios'en og han vil slippe sin feilmelding. SMART er standardisert og vil gi feil uansett hvilket hovedkort han kjøper, om dette er innebygd og ev. enablet i bios. Samsung har ikke holdt følge med resten av harddisk produsentene og med det mener jeg: Hvem lager fortsatt harddisker med 512Kb cache? - Samsung Hvem lager fortsatt harddisker med 10GB pr plate? - Samsung Hvem lager ingen disker over 80GB? - Samsung Jeg kan være enig i at Samsung er støysvake, men ytelsen er langt fra godt. F eks. kan Western Digital levere like støysvake og pålitlige disker som har langt bedre ytelse. Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Quote: On 2002-02-07 15:56, pkalle skrev:Samsung har ikke holdt følge med resten av harddisk produsentene og med det mener jeg:Hvem lager fortsatt harddisker med 512Kb cache?- Samsung Feil, de lages med 2mb. Quote: Hvem lager fortsatt harddisker med 10GB pr plate?- Samsung Feil, de lages med med 40GB pr. plate. Quote: Hvem lager ingen disker over 80GB?- Samsung Det stemmer, det er synd. Quote: Jeg kan være enig i at Samsung er støysvake, men ytelsen er langt fra godt. Jeg kan være tilbøyelig å være noe enig her. Hvertfall den forrige modellen med 30gb pr. plate har ikke så gode sekvensielle hastigheter og scorer ikke så høyt i winmark, men i IO-meter er den nesten på høyde med 7200rpms disker og slår alle 5400rpm'ene. Så den har veldig gode aksesstider. Jeg har ikke sett noen tester av den nyeste med 40gb pr. plate, men tradisjonelt øker ytelsen med tettheten på platene. Quote: F eks. kan Western Digital levere like støysvake og pålitlige disker som har langt bedre ytelse. WD disker er veldig gode og kjappe til sitt bruk, akkurat som Samsung er til sitt bruk. Det sier seg selv at 5400rpm's disker er mer stillegående enn 7200rpm og at ytelsen er vica versa. Lenke til kommentar
Gammal-D Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 Jeg prøvde å disable SMART'en, men det hadde merkelig nok ingen virkning... Fikk fremdeles samme feilmelding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå