3hrl Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Hei!!! hadde min bærebare data i veska, da jeg tok den opp var det smelta/most sjokolade langs hele venstre side der USBåpningene er.. Noen forslag til hvordan jeg kan få det ut? Har prøvd med støvsuger, kniv, og har prøvd å sleike det opp, men det gikk ikke.. og er dette farlig for dataen?? Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Hva i huleste skal du med en kniv i USB-porten? Godt mulig USB-portene er ødelagt nå. Så da må du klare deg uten disse portene. Og sørg for at du ikke legger sjokolade i veska samtidig med PC. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Smeltet sjokolade ødelegger hovedkortet. Endret 27. september 2011 av Bytex Lenke til kommentar
greenman Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Prøvd med Q-tips? Er ikke farlig så lenge du ikke slår den på. Men hvis du slår den på med sjokolade over alt kan du risikere at noe blir ødelagt. 1 Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Hårføner og q-tips edit: bibow kom meg i forkjøpet Har du prøvd å slette den fra enhetsbehandling? Endret 27. september 2011 av Demantios Lenke til kommentar
Storebj0rn Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Hårføner og q-tips og for all del med strømmen koblet fra og batteriet tatt ut. Lenke til kommentar
3hrl Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Hårføner og q-tips edit: bibow kom meg i forkjøpet Har du prøvd å slette den fra enhetsbehandling? Funka litt, men sitter fortsatt mye igjen helt innerst....... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Hårføner og q-tips Funka litt, men sitter fortsatt mye igjen helt innerst....... Først: Koble fra strømmen og ta ut batteriet, om det ikke allerede er gjort. Bruk isopropanol (- en liten flaske med kondensfjerner fra nærmeste bensinstasjon er OK -) og q-tips eller noe lignende og forsøk å løse opp og pirke ut sjokoladen. Ikke tøm væske nedi, men hold PC'en på skrå slik at ting kan renne/dryppe ut. Det viktigste er å få sjokoladen vasket bort fra de elektriske kontaktene. (Se på en minnepinne, så ser du omtrent hva motstykket er inne i USB-kontakten i PC'en.) Du kan godt bruke en minnepinne med "blottlagte kontakter" (som f.ex. denne) til å sjekke om det fortsatt er mer sjokolade som 'sitter i veien'. Den kan vel også brukes (med litt isopropanol på) til å rense USB-kontakten når q-tip'en ikke får ut mer. La PC'en tørke godt før du setter i batteriet og slår den på. (6-8 timer?) Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå