Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når magefølelsen sier noe annet ...

Anbefalte innlegg

hvis denne tråden allerede eksisterer, er det fritt fram for å slette den.

jeg satt i helgen og leste på forumet om menn og kvinner som plutselig var kommet i en uutholdelig situasjon i sitt parforhold, og trengte å skrive for råd, og se om noen delte samme skjebne.

en felles nevner går ofte igjen i disse innleggene. Magefølelsen. Man skal ikke undervurdere den, iallefall ikke om man kjenner sin kjære over lengre tid. jo mer du kjenner en person jo mindre er sjansen for at magefølelsen tar feil. Selvfølgelig om du ikke er sykelig sjalu.

etter flere år sammen har man blitt såpass kjent at man vil så smått reagere når ting forandrer seg, og din kjære ikke lenger helt er den kjære du kjenner.

SÅ, plutselig sier magefølelsen din i fra til deg om at det er noe som ikke er som det skal mellom dere, men du klarer ikke sette fingeren på det. Hva da?

det første du kan gjøre er jo å se om dette er noe som går over innen kort tid, ingenting er jo bedre enn en falsk alarm. gjør det ikke det er det på tide å finne ut hva det er som gir deg denne magefølelsen.

noen av de typiske tingene er:

Din kjære kommer og går til helt andre tider enn normalt. dette henger gjerne sammen med nye interesser nye hobbyer nye venninner eller venner og annet. felles nevneren er at ingenting av dette involverer deg. du føler deg plutselig på sidelinjen hele veien.

Uten at du ser noe grunn forandrer plutselig humøret seg, og samtidig føler du at din kjære ikke trenger deg på samme måte som før. din kjære er i godt humør, ler smiler er hyggelig viser omtanke og omsorg mot alt og alle bortsett fra deg. samtidig føler du kanskje at din kjære er småfrekk biter litt og er litt likegyldig mot deg.

Nye rutiner for hygiene og stell med kropp sminke klær og det som hører til. Din kjære har alltid brukt såpass med tid på badet til de vanlige tidspunkt, gjort ditt og datt til de forskjellige situasjoner. den type klær og evt sminke til kino den parfymen sminken klær til jobb og den layback stilen til noe annet. Plutselig er dette annerledes og du ser ingen grunn.

en klassiker som at plutselig er mobil og pc blitt noe som er hemmelig. noe som du ikek har noe med, og stiller du et spørsmål, eller får med deg et eller annet så sniker du og får beskjed om at du er for nyskjerrig eller sjalu.

din kjære blir plutselig super interessert i en hobby eller en musikkstil som hun aldri overhodet har brydd seg om før.

Økt bruk av datamaskinen, oftere når du går til sengs når din partner fortsatt sitter foran datamaskinen. Lukker skjermen når du kommer inn, og forsøker å skjule aktivitetene sine.

sexlysten ?

listen er lang, og det finnes så mange tegn som er inviduelle fra par til par. uansett dette bare for å påpeke at når magefølelsen kommer slik, betyr det ofte at det er noe som ikke stemmer. Over tid vil dette gnage hull på kropp og sinn, og noen ganger er dette nok til å faktisk ødelegge et forhold som enten var på vei til å bli ødelagt, eller rett og slett ødelegge et forhold som faktisk gikk på skinner.

det som blir viktig når denne magefølelsen kommer er å kunne kommunisere med sin kjære. Komme til bunnen i hva som ligger og ulmer. i noen situasjoner faktisk gjøre litt detektiv arbeid på egenhånd for faktisk å kunne ha noe konkret å komme med om det ligger noe bak.

typiske svar som kommer i slike innlegg som handler om dette er :

hvis man må sjekke noen sin facebook eller mobil stoler man ikke på hverandre, man er super sjalu, og at man er både feig uærlig og forholdet allerede da er slutt. Men slik er det ikke. ting er ikke enten eller i et forhold. for man har gjerne vært sammen i mange år, og man har alltid stolt på sin kjære. ting har gått opp og ned, men man har alltid visst at det er dere to, og dere overlever det dere trenger å overleve. Men så en dag, helt plutselig på minutter går det opp for deg at magefølelsen vil deg noe, og du ser at det er viktig å finne ut av det.

da er det en grunn. den er ikke automatisk utroskap eller et forhold på vei i grøften, selv om det ofte er det, men det kan være andre viktige ting som har skjedd langs livets landevei. det nytter ikke med få eksempler, men allikevel, sorg depresjon voldtekt tunge følelser psykiske lidelser følelser for deg som avtar alt mellom himmel og jord. Det vil uansett være noe som er viktig å finne ut. som flere tråder har bevist når trådstarter har oppdatert er at det ikke i alle tilfeller er det beste å snakke med partneren først.

selv har jeg fått oppleve både det ene det andre og det tredje, og kjenner mange som har nok av historier å komme med. Man skal ikke dømme dem som sitter med denne magefølelsen før man selv ar vært der og vet hva dette vil si.

har du opplevd denne magefølelsen? hva er din historie, og hvordan endte den?

sitter du med denne magefølelsen nå, og trenger å dele den, få litt råd og veiledning?

fyr løs ...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare skyte inn at det med å sjekke facebooken eller så til kjæresten eller sånn betyr ikke nødvendigvis at forholdet er på vei i dass eller andre søkende ting.

Det kan jo enkelt og greit bare være at man har problemer med å stole på andre mennesker in general, kanskje pga avslag i fortiden osv. Er ikke sånn at hvis man en dag har en ekkel magefølelse en dag så betyr dette at forholdet er på vei nedover eller så. Blir litt søkt.

Endret av Krokanrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt rar den magefølelsen. Har hatt det én gang, med min første ordentlige kjæreste. Og det var en veldig merkelig, surrealistisk følelse.

Hadde vært sammen med dama i 2 år. Hvertfall, jeg satt hjemme og spilte Red Alert husker jeg, da en kompis av meg ringte meg og lurte på hvor dama mi var. (De gikk begge på samme skole, og kompisen min skulle selge hun noen bøker den dagen). Det var veldig rart, for akkurat da jeg fikk det spørsmålet, var det akkurat som om jeg visste hvor hun var. Det var helt sykt. Jeg prøvde å fortsette å spille, for å se om følelsen gikk over, men den ble bare værre.

Jeg løp ned til bilen, satte meg inn og kjørte hjem til dama mi. Når jeg kom bort, var døra låst, så jeg kikket inn vinduet. Det var masse klær slengt på gulvet. Klær jeg ikke kjente igjen. Fikk vinduet litt på gløtt, og hørte noe jeg ikke ville høre fra badet lenger inn i rommet...

Var en kompis av henne som hadde sovet over og nå holdt de på. Da gikk magefølelsen over. Det stemte.

Slo hvertfall opp med drittkjerringa på sms rett etterpå, men skal si det satte et dypt spor der og da.

Vet ikke om det var en bra eller dårlig ting at det skjedde. Føler hvertfall at jeg har blitt mye sterkere etter dette. Men unner egentlig ingen det, selv om det ser ut som det skjer med altfor mange.

Men ja, jeg tror på magefølelsen og at man skal være på vakt når man får en følelse man ikke helt kan sette fingeren på hva er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt rar den magefølelsen. Har hatt det én gang, med min første ordentlige kjæreste. Og det var en veldig merkelig, surrealistisk følelse.

Hadde vært sammen med dama i 2 år. Hvertfall, jeg satt hjemme og spilte Red Alert husker jeg, da en kompis av meg ringte meg og lurte på hvor dama mi var. (De gikk begge på samme skole, og kompisen min skulle selge hun noen bøker den dagen). Det var veldig rart, for akkurat da jeg fikk det spørsmålet, var det akkurat som om jeg visste hvor hun var. Det var helt sykt. Jeg prøvde å fortsette å spille, for å se om følelsen gikk over, men den ble bare værre.

Jeg løp ned til bilen, satte meg inn og kjørte hjem til dama mi. Når jeg kom bort, var døra låst, så jeg kikket inn vinduet. Det var masse klær slengt på gulvet. Klær jeg ikke kjente igjen. Fikk vinduet litt på gløtt, og hørte noe jeg ikke ville høre fra badet lenger inn i rommet...

Var en kompis av henne som hadde sovet over og nå holdt de på. Da gikk magefølelsen over. Det stemte.

Slo hvertfall opp med drittkjerringa på sms rett etterpå, men skal si det satte et dypt spor der og da.

Vet ikke om det var en bra eller dårlig ting at det skjedde. Føler hvertfall at jeg har blitt mye sterkere etter dette. Men unner egentlig ingen det, selv om det ser ut som det skjer med altfor mange.

Men ja, jeg tror på magefølelsen og at man skal være på vakt når man får en følelse man ikke helt kan sette fingeren på hva er.

dette er noe av det jeg skriver om lenger oppe. helt plutselig sier magefølelsen deg noe som du ikke har tenkt på før. noen velger å følge den, andre ikke. fulgte magefølelsen din selv om du stolte på henne, og burde ikke tvile, men noe sa deg plutselig at det var noe som ikke var som det skulle. takk for at du delte med oss. en av flere ting jeg skulle fram til var jo det at man stoler gjerne på sin kjære i mange år, og intet tilsier at man ikke skal det, så kommer denne magefølelsen.

Lenke til kommentar

Jeg vil annta at magefølelsen er når underbevistheten din oppfatter uregelmessigheter. Dette tror jeg kan være ting som man ikke helt kan sette ord på, slik som du har nevnt. Nettop fordi det er underbevistheten. Det er noe av det samme når man flørter, selv om ikke dama eller mannen rett ut sier at h*n vil ha sex, skjønner man det på måten de snakker på, blikket, kroppspråk, intonasjon, holdning, anntydninger osv. På samme måte som man får en litt spesiell magefølelse når dette skjer, nærmest som sommerfugler i magen, får man også en annen vondere magefølelse når det er avvik på en negativ måte. Du nevnte jo mange, TS. Kroppspråket kan være mer avvisende, de kan unngå blikkontakt, høres ut som om de kjeder seg eller er sure, man kan ha en dårlig holdning og nærmest prøver å vike unna den andre og så videre og så videre. Jeg tror at hvis teorien min stemmer, er det veldig god grunn til å stole på magefølelsen. Snakking står visstnok for bare 7 % av all kommunikasjon, og de resterende 93 oppfattes av underbevisstheten og dermed en god del magefølelse. Er jeg dum nå eller er det noe i det jeg sier?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil annta at magefølelsen er når underbevistheten din oppfatter uregelmessigheter. Dette tror jeg kan være ting som man ikke helt kan sette ord på, slik som du har nevnt. Nettop fordi det er underbevistheten. Det er noe av det samme når man flørter, selv om ikke dama eller mannen rett ut sier at h*n vil ha sex, skjønner man det på måten de snakker på, blikket, kroppspråk, intonasjon, holdning, anntydninger osv. På samme måte som man får en litt spesiell magefølelse når dette skjer, nærmest som sommerfugler i magen, får man også en annen vondere magefølelse når det er avvik på en negativ måte. Du nevnte jo mange, TS. Kroppspråket kan være mer avvisende, de kan unngå blikkontakt, høres ut som om de kjeder seg eller er sure, man kan ha en dårlig holdning og nærmest prøver å vike unna den andre og så videre og så videre. Jeg tror at hvis teorien min stemmer, er det veldig god grunn til å stole på magefølelsen. Snakking står visstnok for bare 7 % av all kommunikasjon, og de resterende 93 oppfattes av underbevisstheten og dermed en god del magefølelse. Er jeg dum nå eller er det noe i det jeg sier?

"sommerfugler i magen" går vel heller på at adrenalin pumpes ut i kroppen? Når det gjelder å tolke kroppsspråk tror jeg det går mer på logikk, erfaring og sosiale antenner enn magefølelse.

Din definisjon av magefølelse er ihvertfall ikke lik min egen. For meg er det heller noe uforklarlig. Noe som gir deg en pekepinn på ett eller annet, uten at du egentlig vet hvorfor.

Selve begrepet "magefølese" blir for meg veldig vagt, og vanskelig å egentlig gi noen spesiell definisjon på. Jeg tror vel egentlig ikke det er noen slags følelse å ha, heller bare et ord for noe uforklarlig fordi du ikke selv vet hvor denne "pekepinnen" kommer fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes absolutt at du får fram mye viktig og sant i det du skriver. Kp.

Lenke til kommentar

"sommerfugler i magen" går vel heller på at adrenalin pumpes ut i kroppen? Når det gjelder å tolke kroppsspråk tror jeg det går mer på logikk, erfaring og sosiale antenner enn magefølelse.

Din definisjon av magefølelse er ihvertfall ikke lik min egen. For meg er det heller noe uforklarlig. Noe som gir deg en pekepinn på ett eller annet, uten at du egentlig vet hvorfor.

Selve begrepet "magefølese" blir for meg veldig vagt, og vanskelig å egentlig gi noen spesiell definisjon på. Jeg tror vel egentlig ikke det er noen slags følelse å ha, heller bare et ord for noe uforklarlig fordi du ikke selv vet hvor denne "pekepinnen" kommer fra.

Liker også vinklingen din, og mye sannhet i det. Greit med gode synspunkt, og god forklaring. Gir Rom for diskusjon også.

Lenke til kommentar

Det er en måte å tolke det på også. Men jeg for min del synes sommerfugler i magen er en slags magefølelse. Er enig i at begrepet magefølelse blir veldig vagt, og det er derfor vanskelig å gi en konkret definisjon på akkurat det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...