Gå til innhold

Staten er noen helvetes snyltere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Arveavgift er veldig bevisst politisk. Det er for å begrense klasseskille ved at enkelte blir "født til rikdom" ved å ha velstående foreldre.

Poenget var at man kan unngå arveavgiften.

Sånn er det med andre avgifter som skal være for samfunnets beste, ofte er det særskilte grupper som må betale disse for "samfunnets beste" , sånn sett hadde det vært langt bedre om alle betalte avgiften i steden for at en enkelt betaler den.

Skal noe betales bør alle være med å betale slike avgifter.

Personlig mener jeg at premier bør være skattefrie med tanken på hvor ofte man egentlig vinner slike premier. La personen ha gleden av å vinne en såpass stor sum og la ham / hun heller bidra med å bruke pengene I Norge til det man ønsker.

Lenke til kommentar

Arveavgiften kan ikke omgås ved å gi bort alt til sønnen din før du dør, da blir det regnet som forskudd på arv. Du kan gi han 1/2 G (33 tusen) i året skattefritt, men det blir ikke mange millionene over årene :roll:

Skal love deg det finnes mange måter å ordne dette på uten at det kan bli regnet som forskudd på arv.

Uansett det blir å gå litt langt OT så jeg holder meg til tråden og sier at det blir smålig av staten å kreve skatt av en premie.

Det finnes mange nok mennesker staten kan være sjalu på og skattelegge mere...

Lenke til kommentar

Jeg tenker jo at han som vant sitter igjen med ca 59 millioner kroner som han fikk uten å bruke en eneste krone av egne penger. Greit at han i prinsippet kunne sittet igjen med hele gevinsten om han ikke trengte å skatte, men uansett 59 millioner på en lørdagskveld er vel helt greit.

Er han fornuftig med pengene så har han et greit liv foran seg. Er jo mer penger enn de fleste av oss tjener FØR skatt i hele vårt yrkesaktive liv.

Hadde det vært meg hadde det blitt en fet leilighet/hus, en kul bil, og en fornuftig bil, kanskje en hytte, og resten på sparekonto. Litt til reise og morro selvsagt også. Men rentene av en 30 millioner f.eks gir en grei månedsinntekt på si.

Lenke til kommentar

Latterlig å mase om skatt når det eneste han har gjort for å "fortjene" denne enorme summen penger, tilsvarende livslønnen til et titalls gjennomsnittlige mennesker, er å få noen gratislodd og trykke venstre musetast kanskje tjuefem ganger i løpet av en halvtime.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Latterlig å mase om skatt når det eneste han har gjort for å "fortjene" denne enorme summen penger

Du vinner 100 000 på f.eks et lodd - staten tar endel av de (hvorfor egentlig?, men men ...)

Jeg vinner samme sum og sitter igjen med 100 000 selv. Helt greit for deg altså?

Så lenge betingelsene er kjent på forhånd så ja, selvsagt.

Lenke til kommentar

Latterlig å mase om skatt når det eneste han har gjort for å "fortjene" denne enorme summen penger, tilsvarende livslønnen til et titalls gjennomsnittlige mennesker, er å få noen gratislodd og trykke venstre musetast kanskje tjuefem ganger i løpet av en halvtime.

Med å komme med denne her legitimerer du egentlig grådighet og retten til å slå kloa i andres penger.. Kan hende du og andre ikke synes ikke denne karen "fortjente" pengene fordi han hadde flaks. Nettopp slike meninger Norge er tuftet på.

Jeg unner ham hver en krone. Jeg hadde ikke unnet skatte-trollet fem flate øre av denne gevinsten om det var jeg som bestemte.

Lenke til kommentar

Interessant hvordan folk kan personifisere "staten" i Norge. Staten er tross alt kollektivet, befolkningen. Det er ingen i skatteetaten som tjener personlig på å inndrive skatt, de prøver å få nok penger til å betale utdanningen DIN, drifte sykehus når du er syk, ta vare på deg når du er gammel.

Vi vil at alle skal ha det bra, alle skal ha et minimum. Det fører også til at de som har mye mer enn nok, gir mer til utjevningspotten enn de som har mindre enn de andre.

"Grådighet" og sosialisme: Doesnt quite compute...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...