dag1234 Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Jeg skriver av og til, dessuten, det jeg skriver om lønn stemmer i enda større grad. For høy IQ er ingen fordel når det kommer til lønn. Jeg skal ikke si med sikkerhet at det optimale er 125, men når du kommer over et visst nivå begynner lønningene og synke igjen. Du skriver om karakterer. Det er noe annet. Har du kilder på dette? Jeg har sett studier som har tydet på det når jeg var opptatt av det, men du får grave det frem selv hvis du vil. Det virker ihvertfall som at en IQ på 200 fremfor 140 f.eks trolig ville vært til hinder dersom du skulle vært en god politiker, osv. En annen ting er at en Mensa test slik jeg oppfatter den fokuserer på prestasjons IQ, mens det slik jeg oppfatter det gir størst utslag i positiv retning på lønn er verbal IQ. Jeg er nærmest 100 % sikker på at den som virkelig vil ha gode karakterer på skolen heller bør ha en verbal IQ på 120 og en prestasjons iq på 100, sammenlignet med motsatt (helt etter myten med lærere som ikke kan betjene teknisk utstyr), men en mensa test vil kanskje premiere de med høy prestasjons iq. En ting som gjelder SAT testen i USA er at selv om det er en matte del, og en språk del, går det på verbal IQ (både språk og matte delen), ikke prestasjons IQ. Det er du som påstår dette, og da må du vise til hvor du har det fra. Jeg har aldri hørt om dette. 9 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Jeg skriver av og til, dessuten, det jeg skriver om lønn stemmer i enda større grad. For høy IQ er ingen fordel når det kommer til lønn. Jeg skal ikke si med sikkerhet at det optimale er 125, men når du kommer over et visst nivå begynner lønningene og synke igjen. Du skriver om karakterer. Det er noe annet. Jeg ser poenget ditt. Min erfaring er at de med høyest IQ ofte har tilpasningsproblemer i arbeidslivet, og mange arbeidsgivere velger da noen som vil passe inn i teamet heller enn å ansette noen som konstant skaper konflikt og som mangler tilpasningsdyktighet og evnen til å følge/føye seg etter beslutninger som er tatt. Ser ofte at høy IQ går på bekostning av andre egenskaper, som f.eks EQ og SQ (emosjonell intelligens og sosial intelligens). Hvordan dette korrelerer med lønn har jeg ikke sett, men enhver bedrift ønsker jo ikke å betale mer enn nødvendig, så mye kommer jo an på lønnsforhandlinger og hvordan folk vurderer sin egen verdi. Det slår meg hvor mange dyktige forskere, leger og andre massive kunnskapsyrker som har lidelser som ligner autismespekteretforstyrrelser. Om dette er primært fysisk eller psykisk betinget er jo et annet spørsmål, men jeg tror nok de henger sammen. Det er nok mange miljømessige variabler som spiller inn. Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Jeg skriver av og til, dessuten, det jeg skriver om lønn stemmer i enda større grad. For høy IQ er ingen fordel når det kommer til lønn. Jeg skal ikke si med sikkerhet at det optimale er 125, men når du kommer over et visst nivå begynner lønningene og synke igjen. Du skriver om karakterer. Det er noe annet. Har du kilder på dette? Jeg har sett studier som har tydet på det når jeg var opptatt av det, men du får grave det frem selv hvis du vil. Det virker ihvertfall som at en IQ på 200 fremfor 140 f.eks trolig ville vært til hinder dersom du skulle vært en god politiker, osv. En annen ting er at en Mensa test slik jeg oppfatter den fokuserer på prestasjons IQ, mens det slik jeg oppfatter det gir størst utslag i positiv retning på lønn er verbal IQ. Jeg er nærmest 100 % sikker på at den som virkelig vil ha gode karakterer på skolen heller bør ha en verbal IQ på 120 og en prestasjons iq på 100, sammenlignet med motsatt (helt etter myten med lærere som ikke kan betjene teknisk utstyr), men en mensa test vil kanskje premiere de med høy prestasjons iq. En ting som gjelder SAT testen i USA er at selv om det er en matte del, og en språk del, går det på verbal IQ (både språk og matte delen), ikke prestasjons IQ. Det er du som påstår dette, og da må du vise til hvor du har det fra. Jeg har aldri hørt om dette. Som sagt for du forske på dette selv. Det er ulike former for intelligens og jeg tror ikke at det er riktig å anta at sammenhengen mellom dem er så veldig stor. Du kan ha absolutt gehør, være musikalsk og ha godt språkøre f.eks ,samtidig som du er helt talentløs til å tegne og heller antageligvis ikke så god til visuell rotasjon. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg skriver av og til, dessuten, det jeg skriver om lønn stemmer i enda større grad. For høy IQ er ingen fordel når det kommer til lønn. Jeg skal ikke si med sikkerhet at det optimale er 125, men når du kommer over et visst nivå begynner lønningene og synke igjen. Du skriver om karakterer. Det er noe annet. Har du kilder på dette? Jeg har sett studier som har tydet på det når jeg var opptatt av det, men du får grave det frem selv hvis du vil. Det virker ihvertfall som at en IQ på 200 fremfor 140 f.eks trolig ville vært til hinder dersom du skulle vært en god politiker, osv. En annen ting er at en Mensa test slik jeg oppfatter den fokuserer på prestasjons IQ, mens det slik jeg oppfatter det gir størst utslag i positiv retning på lønn er verbal IQ. Jeg er nærmest 100 % sikker på at den som virkelig vil ha gode karakterer på skolen heller bør ha en verbal IQ på 120 og en prestasjons iq på 100, sammenlignet med motsatt (helt etter myten med lærere som ikke kan betjene teknisk utstyr), men en mensa test vil kanskje premiere de med høy prestasjons iq. En ting som gjelder SAT testen i USA er at selv om det er en matte del, og en språk del, går det på verbal IQ (både språk og matte delen), ikke prestasjons IQ. Det er du som påstår dette, og da må du vise til hvor du har det fra. Jeg har aldri hørt om dette. Som sagt for du forske på dette selv. Det er ulike former for intelligens og jeg tror ikke at det er riktig å anta at sammenhengen mellom dem er så veldig stor. Du kan ha absolutt gehør, være musikalsk og ha godt språkøre f.eks ,samtidig som du er helt talentløs til å tegne og heller antageligvis ikke så god til visuell rotasjon. Har du utført mange IQ-tester, festen? Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Har du utført mange IQ-tester, festen? Har du tatt en doktorgrad skal jeg svare på det spørsmålet. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Har du utført mange IQ-tester, festen? Har du tatt en doktorgrad skal jeg svare på det spørsmålet. Du trenger ikke ta den tonen. Jeg har utredet en del personer, men det er noen år siden jeg holdt på med det, og tenkte at det kanskje har skjedd endringer siden den gang. Dessuten skriver du om IQ og IQ-testing på en måte som er uvanlig, og jeg lurte på hvor mye praktisk erfaring du har med dette. Dag Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg skriver av og til, dessuten, det jeg skriver om lønn stemmer i enda større grad. For høy IQ er ingen fordel når det kommer til lønn. Jeg skal ikke si med sikkerhet at det optimale er 125, men når du kommer over et visst nivå begynner lønningene og synke igjen. Du skriver om karakterer. Det er noe annet. Jeg ser poenget ditt. Min erfaring er at de med høyest IQ ofte har tilpasningsproblemer i arbeidslivet, og mange arbeidsgivere velger da noen som vil passe inn i teamet heller enn å ansette noen som konstant skaper konflikt og som mangler tilpasningsdyktighet og evnen til å følge/føye seg etter beslutninger som er tatt. Ser ofte at høy IQ går på bekostning av andre egenskaper, som f.eks EQ og SQ (emosjonell intelligens og sosial intelligens). Det var egentlig dette jeg tenkte på, og det er egentlig ganske åpenbart. Den sosiale intelligensen hos en gjeng mensa medlemmer tror jeg er lavere enn hos en gjennomsnittlig gjeng hvor intelligensen er 83. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg skriver av og til, dessuten, det jeg skriver om lønn stemmer i enda større grad. For høy IQ er ingen fordel når det kommer til lønn. Jeg skal ikke si med sikkerhet at det optimale er 125, men når du kommer over et visst nivå begynner lønningene og synke igjen. Du skriver om karakterer. Det er noe annet. Jeg ser poenget ditt. Min erfaring er at de med høyest IQ ofte har tilpasningsproblemer i arbeidslivet, og mange arbeidsgivere velger da noen som vil passe inn i teamet heller enn å ansette noen som konstant skaper konflikt og som mangler tilpasningsdyktighet og evnen til å følge/føye seg etter beslutninger som er tatt. Ser ofte at høy IQ går på bekostning av andre egenskaper, som f.eks EQ og SQ (emosjonell intelligens og sosial intelligens). Det var egentlig dette jeg tenkte på, og det er egentlig ganske åpenbart. Den sosiale intelligensen hos en gjeng mensa medlemmer tror jeg er lavere enn hos en gjennomsnittlig gjeng hvor intelligensen er 83. Ok, det er en oppfatning du har. Var ikke så veldig logisk, men greit. Dag 2 Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Tja, de gir deg vel en relativt god indikasjon på hvor intelligent det. Den til Mensa gjør iallefall det. Lykke til, anyway. Forhåpentligvis scorer du høyere neste gang. Endret 28. september 2011 av Langdon Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Har du utført mange IQ-tester, festen? Har du tatt en doktorgrad skal jeg svare på det spørsmålet. Du trenger ikke ta den tonen. Jeg følte at det var du som startet. Uansett har jeg ikke noen tillit til at praktisk erfaring er så viktig heller. Det er ikke slik at de beste ingeniørene til BMW nødvendigvis først har jobbet i 20 år som bilmekanikere. Uansett må du gjerne mene at en med IQ på 200 vil tjene mer penger enn en som har en IQ på 150. Jeg mener det er motsatt. Ok, det er en oppfatning du har. Var ikke så veldig logisk, men greit. Dag Det er mulig å si det på en annen måte. Kanskje de er sosialt intelligente seg imellom. Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Har du utført mange IQ-tester, festen? Har du tatt en doktorgrad skal jeg svare på det spørsmålet. Du trenger ikke ta den tonen. Jeg følte at det var du som startet. Uansett har jeg ikke noen tillit til at praktisk erfaring er så viktig heller. Det er ikke slik at de beste ingeniørene til BMW nødvendigvis først har jobbet i 20 år som bilmekanikere. Uansett må du gjerne mene at en med IQ på 200 vil tjene mer penger enn en som har en IQ på 150. Jeg mener det er motsatt. Ok, det er en oppfatning du har. Var ikke så veldig logisk, men greit. Dag Det er mulig å si det på en annen måte. Kanskje de er sosialt intelligente seg imellom. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom lønn og intelligens... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Ein IQ score på 83 er innanfor normalen. Husk at det er gjennomsnittet som skal være 100, medan standardavviket er på 15. Det betyr at ein IQ på mellom 85 og 115 er innanfor normalen. I følge wikipedia vil dette omfatte 68% av befolninga. Den gjennværande prosenten skal være likt fordelt på over 115 i IQ og under 85 i IQ. Husk at IQ'en måler resoneringsevnen og ikkje din kapasitet til å lære. Så litt enkelt sakt så vil ein person med høg IQ berre raskare tilegne seg ny kunnskap medan dei med lavare IQ må jobbe meir for kunnskapen. 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Har du utført mange IQ-tester, festen? Har du tatt en doktorgrad skal jeg svare på det spørsmålet. Du trenger ikke ta den tonen. Jeg følte at det var du som startet. Uansett har jeg ikke noen tillit til at praktisk erfaring er så viktig heller. Det er ikke slik at de beste ingeniørene til BMW nødvendigvis først har jobbet i 20 år som bilmekanikere. Uansett må du gjerne mene at en med IQ på 200 vil tjene mer penger enn en som har en IQ på 150. Jeg mener det er motsatt. Ok, det er en oppfatning du har. Var ikke så veldig logisk, men greit. Dag Det er mulig å si det på en annen måte. Kanskje de er sosialt intelligente seg imellom. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom lønn og intelligens... Nei, jeg har aldri sett noe forskning på dette, men ikke har jeg sett alt heller. Jeg mener ingenting om avlønning vs IQ, men ser gjerne at noen har statistikk på dette. Festen snakker om mennesker med IQ på 200, og vet tydeligvis at de er like lett å finne som mennesker med IQ på 0. Altså i realiteten ganske umulig. Sosial intelligens eller emosjonell IQ er ikke definert like klart som "vanlig" IQ, og er begreper som ikke er vanlig innen evnemåling. Det gjør at det er vanskelig å vite om en snakker om samme fenomener. Til opplynsing vil jeg si at et kreves en god del trening i både å administrere testene og ikke minst tolke resultatet. Det var mye armer og bein de første gangene jeg skulle gjøre dette, for å si det sånn - og jeg er jammen ikke sikker på om det jeg fant var helt i samsvar med personens virkelige evner. Hilsen Dag 2 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Som sagt for du forske på dette selv. Artig å komme med et utsagn og så si at man får finne kildene selv. Det var egentlig dette jeg tenkte på, og det er egentlig ganske åpenbart. Den sosiale intelligensen hos en gjeng mensa medlemmer tror jeg er lavere enn hos en gjennomsnittlig gjeng hvor intelligensen er 83. Hvorfor tror du det? Veldig stereotypi at smarte mennesker ikke kan være flinke på andre ting. Minner meg om sjalu mennesker som prater negativt om andre med gode karakterer og mener "det er bedre å være street-smart enn bok-smart". 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Hvorfor tror du det? Veldig stereotypi at smarte mennesker ikke kan være flinke på andre ting. Minner meg om sjalu mennesker som prater negativt om andre med gode karakterer og mener "det er bedre å være street-smart enn bok-smart". Det finnes alle mulige varianter av mennesker, så du har helt rett i det du sier og det han sier er også riktig, det er bare det at dere tolker utfra forskjellige erfaringer/motiver. Hjernen er jo en del av sentralnervesystemet som når forholdene tilrettelegges kan trenes slik at man kan mer eller mindre utbalansere ujevnheter. Hjernen er et fantatsik organ med helt utrolige evner bare den havner i rett miljø, og da er miljøbegrepet veldig bredt. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Tror også det er mange klisjer og myter om smarte/dumme folk. Og at slik som med mange klisjer så er det ofte en kjerne av sannhet. Men at de aller fleste ikke passer inn i klisjene. Dette er bare noe jeg tror, har ikke sett noe forskning på det. Dag Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg har tatt tre sånne tester på nett for moro skyld (tidsfordriv), med et par års mellomrom mellom hver. Har fått noen-og-åtti og 120 på to forskjellige norske tester og 125 på en svensk, selv om jeg ikke skjønte alle ordene i den testen. Men kanskje lista ikke er lagt så høyt for svenskene Så hvis man får dårlig score, så er det bare å ta noen tester til, slik at man får et resultat man liker For ordens skyld er jeg ganske sikker på at min intelligens er ganske midt på treet. Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Minner meg om sjalu mennesker som prater negativt om andre med gode karakterer . Det må du gjerne tro, hvis det gjør at du føler deg mer sosialt intelligent, men det er feil. Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Tror også det er mange klisjer og myter om smarte/dumme folk. Dag Det er definitivt flere måter å være sosialt intelligent på. Det er mulig å trene opp den sosiale intelligensen, men jeg er usikker i hvilken grad empati kan trenes opp? Jeg tror noen f.eks med høy intelligens og lav empati lett kan få en litt syntetisk sosial intelligens (i mangel på et bedre ord). Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Hvorfor tror du det? Veldig stereotypi at smarte mennesker ikke kan være flinke på andre ting. Minner meg om sjalu mennesker som prater negativt om andre med gode karakterer og mener "det er bedre å være street-smart enn bok-smart". Det finnes alle mulige varianter av mennesker, så du har helt rett i det du sier og det han sier er også riktig, det er bare det at dere tolker utfra forskjellige erfaringer/motiver. Hjernen er jo en del av sentralnervesystemet som når forholdene tilrettelegges kan trenes slik at man kan mer eller mindre utbalansere ujevnheter. Hjernen er et fantatsik organ med helt utrolige evner bare den havner i rett miljø, og da er miljøbegrepet veldig bredt. Det er visstnok mange ting som har en viss statistisk sammenheng med intelligens. Jeg er sikker på at det vil finnes en langt større andel venstrehente, nærsynte, sensitive og introverte mennesker i medlemsmassen til Mensa sammenlignet med ellers i befolkningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå