AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Har tatt en rekke IQ-test, blant annet på www.iqtest.dk. Der fikk jeg en IQ på 83, alltså lavt. Har fått mellom 80 og 90 IQ i andre test også. Men hvor mye kan man stole på slike online-test? Kan ikke påstå at selvtilliten min ble høyere. Er en gutt/mann på 19 år. Postet av anonym: d39782a728da00786e42cdb8b02d03f4 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 De du finner på nettet kan du vel ta med en klype salt. Det finnes vel mer nøyaktige tester som man ikke tar på nettet. 3 Lenke til kommentar
mortenbr Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 prøv denne, skal visst være rimelig lik den de tester med kontrollperson osv http://www.mensa.no/cms/hjemmetest.html Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Og husk: IQ skal egentlig være fordelt på en sånn måte at det er like mange med 95 som 105 og 80 som 120. Og IQ målinger ingenting relevant. Vis du har arbeidsevne så kan du fint overgå noen med bedre "Evner til å se matematiske mønstre", elller hva nå testen tester. Lenke til kommentar
fluff Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 prøv denne, skal visst være rimelig lik den de tester med kontrollperson osv http://www.mensa.no/cms/hjemmetest.html 121 her 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/IQ Lenke til kommentar
Populært innlegg Chad Thundercock Skrevet 27. september 2011 Populært innlegg Del Skrevet 27. september 2011 prøv denne, skal visst være rimelig lik den de tester med kontrollperson osv http://www.mensa.no/...hjemmetest.html 121 her Følte du at dette var viktig å dele med oss andre? 17 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Hei Du kan ikke stole mer enn akkurat sånn passe. Det er mange feilkilder med slike nettbaserte tester. Dessuten sier total IQ-poeng lite. Hvis det i dette hele er riktig poeng for deg, så er det bare et gjennomsnitt, og sier ingen ting om dine sterke og svake sider. Hilsen Dag 4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Man skal være spesielt obs på IQ-tester på andre språk der språkferdigheter inngår som en del av testen. På slike tester havner man fort under middels om man ikke er meget stødig i det aktuelle språket. Postet av anonym: 8ded45ebd220f58dcec6200b749d7ce7 3 Lenke til kommentar
fluff Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 prøv denne, skal visst være rimelig lik den de tester med kontrollperson osv http://www.mensa.no/...hjemmetest.html 121 her Følte du at dette var viktig å dele med oss andre? Noen fikk visst en dårlig poengsum. All spøk til side var det bare for å erte litt. 3 Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Trodde heller det var slik at internett-tester som regel viser for høyt enn for lavt. Uansett, IQ er ikke noe du bør ta så alvorlig. Det er, så vidt jeg har fått med meg, et dårlig mål på intelligens. Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 IQ tester er vel mye det samme på papir som på nettet.. og man bør ikke se serriøst på dem. Ca 132 selv, på 2-3 ulike tester, er jo litt morro da, men ser ikke noe serriøst på det. Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Trodde heller det var slik at internett-tester som regel viser for høyt enn for lavt. Uansett, IQ er ikke noe du bør ta så alvorlig. Det er, så vidt jeg har fått med meg, et dårlig mål på intelligens. IQ er det beste målet vi har på intelligens i dag. 2 Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Best er ikke nødvendigvis bra. 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 De som gjør det veldig bra på slike tester mangler av og til evnen til å se metaforer, ironi, osv som gjør at de ikke er så veldig smarte likevel. Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Best er ikke nødvendigvis bra. Det er nok en sammenheng med IQ og inntekt inntil et visst punkt, hvorav inntekten faller. Jeg har ikke studert hvor dette optimale nivået ligger, men jeg kan tenke meg det er omkring 125. Lenke til kommentar
Populært innlegg dag1234 Skrevet 27. september 2011 Populært innlegg Del Skrevet 27. september 2011 Det stemmer nok ikke det du skriver her festen. IQ-testene som brukes i Norge er i hovedsak Wechsler; WAIS for voksne og WISC for barn. Det er godt samsvar mellom prestasjoner på testene og skolekarakterer. Jo bedre du gjør det på testen, jo bedre karakterer. Testen er bygd opp sånn at den starter enkelt for å bli vanskeligere og vanskeligere. En IQ-test som WAIS har to hoveddeler, en som måler mentale ferdigheter som er avhengig av språk, og en som måler ikke-språklige ferdigheter. Hver av delene har fem underdeler igjen. Gjennomsnittet av disse ti deltestene gir total-IQ-poeng, men det er ikke så interesssant, det blir som snittkarakteren på vitnemålet. Ulikhetene mellom de forskjellige deltestene, og forskjellen på de språklige og ikke-språklige tester sier noe om spesifikke lærevansker. Det finnes også helt non-verbale tester, som f eks Ravens matrise. Det kreves opplæring og en del arfaring for å gi en god tolkning av en IQ-test. Det får man ikke fra nettet. Det er ikke holdepunkt for å si at personer som skårer høyt på en IQ-test ikke forstår metaforer eller ironi. Hilsen Dag 13 Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Jeg skriver av og til, dessuten, det jeg skriver om lønn stemmer i enda større grad. For høy IQ er ingen fordel når det kommer til lønn. Jeg skal ikke si med sikkerhet at det optimale er 125, men når du kommer over et visst nivå begynner lønningene og synke igjen. Du skriver om karakterer. Det er noe annet. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Jeg skriver av og til, dessuten, det jeg skriver om lønn stemmer i enda større grad. For høy IQ er ingen fordel når det kommer til lønn. Jeg skal ikke si med sikkerhet at det optimale er 125, men når du kommer over et visst nivå begynner lønningene og synke igjen. Du skriver om karakterer. Det er noe annet. Har du kilder på dette? Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Jeg skriver av og til, dessuten, det jeg skriver om lønn stemmer i enda større grad. For høy IQ er ingen fordel når det kommer til lønn. Jeg skal ikke si med sikkerhet at det optimale er 125, men når du kommer over et visst nivå begynner lønningene og synke igjen. Du skriver om karakterer. Det er noe annet. Har du kilder på dette? Jeg har sett studier som har tydet på det når jeg var opptatt av det, men du får grave det frem selv hvis du vil. Det virker ihvertfall som at en IQ på 200 fremfor 140 f.eks trolig ville vært til hinder dersom du skulle vært en god politiker, osv. En annen ting er at en Mensa test slik jeg oppfatter den fokuserer på prestasjons IQ, mens det slik jeg oppfatter det gir størst utslag i positiv retning på lønn er verbal IQ. Jeg er nærmest 100 % sikker på at den som virkelig vil ha gode karakterer på skolen heller bør ha en verbal IQ på 120 og en prestasjons iq på 100, sammenlignet med motsatt (helt etter myten med lærere som ikke kan betjene teknisk utstyr), men en mensa test vil kanskje premiere de med høy prestasjons iq. En ting som gjelder SAT testen i USA er at selv om det er en matte del, og en språk del, går det på verbal IQ (både språk og matte delen), ikke prestasjons IQ. Endret 27. september 2011 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå