Atle-Bredesen Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Har letet rundt her inne uten å finne svar på dette. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Har letet rundt her inne uten å finne svar på dette. Noen som kan hjelpe? Enten så kommer de automatisk eller så må du legge disse inn i beskrivelsesfeltet manuelt.... (det har vært noen tråder her på forumet om dette tidligere)... , vanskeligheter kan skyldes f.eks. dersom du har brukt "save for web" visstnok.... Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Har letet rundt her inne uten å finne svar på dette. Noen som kan hjelpe? EXIF-dataene er i bildene dine automatisk fra du tar bildet på kamera. Du kan se dem ved hjelp av programmer blant annet lightroom. Finnes også flere programmer og addons man kan se disse. Du kan også høyre-klikke bildet-->egenskaper-->detaljer scroll så ned så ser metadataene. Endret 26. september 2011 av Ivanka Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Ikke bruk "save for web" i Photoshop - det gjør noe med exif så det ikke kan leses av all programvare - inkludert den på digit. Bruk heller Save As. Ja, selv om du velger Metadata: All. Lenke til kommentar
Atle-Bredesen Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Hei, takk for svar! Tror jeg formulerte mitt spørsmål litt upresist. Det jeg mente var: Tidligere (i forrige versjon av Digit) kunne jeg skrive inn hvilket kamera, optikk og innstillinger som var brukt når jeg lastet opp et bilde. Den funksjonen kan jeg ikke finne lengre. Synes det er greit at andre kan se slik info om de ulike bildene når de skal gi en vurdering. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Hei, takk for svar! Tror jeg formulerte mitt spørsmål litt upresist. Det jeg mente var: Tidligere (i forrige versjon av Digit) kunne jeg skrive inn hvilket kamera, optikk og innstillinger som var brukt når jeg lastet opp et bilde. Den funksjonen kan jeg ikke finne lengre. Synes det er greit at andre kan se slik info om de ulike bildene når de skal gi en vurdering. Foreløpig er det ikke dedikerte "manuelle" felt for dette slik som på gamle digit. Dersom det ikke hentes ut tilstrekkelig info når du laster opp bildet ditt, så må du altså legge disse exif-dataene inn selv i beskrivelsesfeltet (slik som faktisk noen her inne gjør), dersom du ønsker at de skal vises..... Som nevnt har dette vært oppe i noen tråder tidligere, men foreløpig har det som regel endt med at en henvises til å beskrive disse dataene selv dersom de helt eller delvis ikke hentes automatisk..... Ser bl.a. at det atuomatisk hentes en del infor om objektiver, uten at jeg helt forstår hvorfor bare noen av objektivene "identifiseres".... Er selv en av de som har savnet f.eks. et eget felt for objektivinfo..... http://www.diskusjon...owtopic=1370887 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1358040 Endret 27. september 2011 av smort1 Lenke til kommentar
Atle-Bredesen Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Tusen takk, det var et raskt, klart og tydelig svar :-) Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Ikke bruk "save for web" i Photoshop - det gjør noe med exif så det ikke kan leses av all programvare - inkludert den på digit. Bruk heller Save As. Ja, selv om du velger Metadata: All. I cs5 kan du bruke save for web,men må da huke av i boksen "all meth data",da kommer exif med..slik jeg gjør det..ja trenger bare huke av en gang..i elements feks..blir det save as/jpeg...og ikke save for web,men da kan du riskere att fila blir for står i mb,så da må fila gjøres mindre i bredde/høyde Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Oog les det jeg skriver én gang til. Metadata kommer med, men - som jeg skriver - PS gjør samtidig noe ned exif så ikke alle programmer kan lese det - i alle fall i CS4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg