Gå til innhold

Forretningstrøbbel

Blueman2

Anbefalte innlegg

Hei.

En venn av meg startet opp en bedrift og jeg investerte rundt 200k ganske tidlig før han hadde noe produkt Nå (14 måneder senere) er produktet halveferdig og han er i samtaler med investorer som vil gi 200k for 20% + noen små fremtidige forpliktelser. Han sier da at vi begge må gi opp 10% hver, noe som høres ganske ulogisk ut for meg da jeg tenker vi burde gi opp en % i forhold til hvor mye aksjer vi har. Han argumenterer med at det bare er "han" som jobber med det og har gitt selskapet et lite privatlån selv...

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

En venn av meg startet opp en bedrift og jeg investerte rundt 200k ganske tidlig før han hadde noe produkt Nå (14 måneder senere) er produktet halveferdig og han er i samtaler med investorer som vil gi 200k for 20% + noen små fremtidige forpliktelser. Han sier da at vi begge må gi opp 10% hver, noe som høres ganske ulogisk ut for meg da jeg tenker vi burde gi opp en % i forhold til hvor mye aksjer vi har. Han argumenterer med at det bare er "han" som jobber med det og har gitt selskapet et lite privatlån selv...

Tanker?

Du investerte 200K for 20% og han selv tegnet 80% som er 800K d.v.s. en aksjekapital på en million? Det er vell 20% av aksjekapitalen på enn million som må gies opp og da er din andel liten.

Det må vell finnes noen dokumenter som fastslår innbetalt aksjekapital slik at du har noe å gå ut fra.

Å inngå noen avtale uten at den er skriftlig kan lett gi problemer i ettertid.

Lenke til kommentar

Vel, lån (som ikke er ansvarlig) er ikke egenkapital, så det bør ikke telle. I så fall bør han gjøre dette om til egenkapital (aksjer).

Det er litt uklart om den nye investoren skal (1) skyte inn ny egenkapital, i tillegg til eksisterende, eller (2) om de skal kjøpe dere ut tilsvarende 20 % (pengene utbetales dere).

1. Det normale er at når nye investorer skyter inn penger, så vanner disse ut eksisterende eiere proporsjonalt. Den normale måten å gjøre dette på; hvis det for eksempel er 100 aksjer i dag, så må det utstedes 25 nye (125 totalt) for at ny investor skal få en 20% andel. Ingen "gir" på den måten fra seg aksjer, men man eier automatisk en mindre del av selskapet.

2. I dette tilfelle vil det være etter avtale hvor mye hver eksisterende eier skal selge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

det softest sier om utvanning er helt riktig (den mest praktiserte metoden) og noe du absolutt burde diskutere med vennen din, han vil da miste mer siden han eier 80%, noe som forsåvidt er rettferdig

DET hørtes absolutt ikke rettferdig ut at dere må gi opp 10% hver, det er ikke slik et selskap fungerer, uansett å mye <<arbeid>> han har lagt ner i dette, så skal dette ses på som noe ant, han kan f.eks opprette lønning i forhold til arbeidet som utføres.

Lenke til kommentar

Nei, han kan ikke kreve noen av dine aksjer.

Du skriver ikke hva hans andel av selskapet består i (penger, arbeid, materialer, idè?) Ofte, i slike selskaper så består gründerens andel av selskapet av arbeid og idè, i stedet for penger. Hans "lønn" vil da være aksjer som han ikke betaler for i penger, og som forhåpentligvis vil være verd en del hvis produktet blir vellykket. Hvis han skal ha lønn i penger, så må dette være ordinær lønn fra selskapet. Selskapet får vel nå 200.000 kroner. Hva skal det brukes til? Lønn? Materialer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...