jonny9988 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Har fått en motoroppgave til fagprøven som jeg håper noen kunne hjelpe litt med. Oppgaven er at en motor skal gå i 10 sekunder i en retning, stoppe i 7 sekunder, og deretter gå 10 sekunder i motsatt retning. Denne syklusen skal gjentas til anlegget stopper. Sliter litt med å lage styrestrømskjema til dette. Noen som har peiling? Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Har fått en motoroppgave til fagprøven som jeg håper noen kunne hjelpe litt med. Oppgaven er at en motor skal gå i 10 sekunder i en retning, stoppe i 7 sekunder, og deretter gå 10 sekunder i motsatt retning. Denne syklusen skal gjentas til anlegget stopper. Sliter litt med å lage styrestrømskjema til dette. Noen som har peiling? Lenge siden jeg har gjort noe slik men kan prøve å hjelpe. Vet ikke helt hva som er vanlig til å bruke til timer, vet du det? Lenke til kommentar
jonny9988 Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Lenge siden jeg har gjort noe slik men kan prøve å hjelpe. Vet ikke helt hva som er vanlig til å bruke til timer, vet du det? Setter stor pris på om du kan hjelpe. Har ikke holdt noe særlig på med dette på en stund selv så er ikke sikker på dette med timere. Jeg har prøvd meg frem en del ganger nå, men sliter med å få det hele til å gå i syklus. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Letteste er å lage SR-vippe-styring Prinsippet med dem er at noe må trigges før neste steg settes i gang. I ditt tilfelle er Set-verdien timere, for hvert steg, og utverdi er til kontaktor. Husk sikkerhets-forrigling. SR-vippe lages som vanlig relestyring med pallallellkontakt på start fra rele. Da vil startknapp være (S)Set, og ®Reset vil være stopp. Husk at flere stopp-knapper seriekobles og flere start-knapper parallellkobles... Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Letteste er å lage SR-vippe-styring Prinsippet med dem er at noe må trigges før neste steg settes i gang. I ditt tilfelle er Set-verdien timere, for hvert steg, og utverdi er til kontaktor. Husk sikkerhets-forrigling. SR-vippe lages som vanlig relestyring med pallallellkontakt på start fra rele. Da vil startknapp være (S)Set, og ®Reset vil være stopp. Husk at flere stopp-knapper seriekobles og flere start-knapper parallellkobles... Kan du linke til noen slike vipper, altså fysiske produkter? Edit: Om man får slike produkter da, ligger ikke de funksjonene kun i PLS-er? Ser du sier man får de innebygd i start/stopp brytere noe som virker logisk. Men hvor i all verden mener du man får forsinkelsene på 10 og 7 sekunder fra? Endret 26. september 2011 av Nasciboy Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Det var da en ganske morsom oppgave. Det er ikke lov til å bruke PLS ? Hvis jeg skulle løst den oppgaven så ville jeg uansett programmert tingene i Ladder / PLS og så sett hvordan det kjørte ved hjelp av PLS simulering. Så ville jeg eventuelt ha konvertert der i fra, fra ladder til relelogikk. Telemecanique Zelio har gratis programmeringsverktøy med simulator. Download. Begøver du noe mer info hvordan man programmerer timere ? Ellers, de samme typer timere som man programmerer ved hjelp av PLS kan man også få kjøpt som "fysiske dingser" for relelogikk. Har sett dem i to forskjellige utgaver, som "elektropneumatiske dingser" til å sette på et rele og som elektroniske timere som man monterer ved siden av releet. De finnes ellers i alle mulige utgaver. Eller så er vel egentlig oppgaven en sekvensstyring, og det kan man saktens programmere for en PLS. Det er vel også mulig å bygge det som relelogikk, men det blir vel litt mer "buggy". Går det bra å bruke PLS ? (Da er jo oppgaven redusert til å være en nokså "standard" oppgave om sekvensstyring vha PLS.) Ser faktisk at jeg faktisk la ut noe om sekvensstyring vha PLSen gang i tiden. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Fant en mer eller mindre tilfeldig beskrivelse av noen elektroniske timerreleer, link her, men jeg vil holde en knapp på at det vil være enklere å få til dette vha PLS. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Letteste er å lage SR-vippe-styring Prinsippet med dem er at noe må trigges før neste steg settes i gang. I ditt tilfelle er Set-verdien timere, for hvert steg, og utverdi er til kontaktor. Husk sikkerhets-forrigling. SR-vippe lages som vanlig relestyring med pallallellkontakt på start fra rele. Da vil startknapp være (S)Set, og ®Reset vil være stopp. Husk at flere stopp-knapper seriekobles og flere start-knapper parallellkobles... Kan du linke til noen slike vipper, altså fysiske produkter? Edit: Om man får slike produkter da, ligger ikke de funksjonene kun i PLS-er? Ser du sier man får de innebygd i start/stopp brytere noe som virker logisk. Men hvor i all verden mener du man får forsinkelsene på 10 og 7 sekunder fra? Man lager SR-vipper med releer eller kontaktorer, akkurat som en vanlige "holde"kobling, der start er SET og stopp er RESET. Men enklest er å lage det på PLS da xD Timere lages enten på PLS eller med kontaktorer med tidsfunksjon, helt standard greie Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Runerask har helt rett. Når det gjelder de 7 eller 10 sekundene så stiller man det inn på "dingsen" hvis man bruker fysiske timere (ifb med relestyring) eller man legger de inn som parametre i pls programmet. Det er jo ikke spesielt vanskelig hvis man har gjort dette før, men hvis man ikke har rutinen på det, da er det jo litt å finne ut av. En måte å løse denne oppgaven på, det må vel være som en "standard" sekvensstyring med fire sekvenser, for eksempel slik: Sekvens 1: Motor dreier høyre i 10 sekunder. Sekvens 2: Pause i 7 sekunder. Sekvens 3: Motor dreier venstre i 10 sekunder. Sekvens 4: Pause i 7 sekunder. Slik blir det vel, løst som "standard sekvensstyring" (?!) Med denne løsningsmodellen så skulle man behøve fire S/R vipper eller holdekretser, pluss fire timere. EN PLS a la Zelio vil vel da være billigste alternativ. (I forhold til relestyring.) Løst som sekvensstyring så skulle det være "rett fram ad nesa" med PLS. Koblet opp som relelogikk med holdekretser, relleer og timere, så blir det vel litt omfattende og dyrt (?!) Er det ellers noen som "ser" en løsning der man kan reduserer behovet for timere ned fra 4 til 2 ? Som standard sekvensstyring så blir det vel 4 sekvenser og også 4 timere (?!) Hvis det ikke finnes noen andre smarte måter å løse denne oppgaven på, så synes jeg den var forholdsvis vanskelig for en elektriker fagprøve. (Men sekvensstyringen står vel faktisk i læreplanen for VG2 ?!) Edit: Hvis ideen om å bruke PLS til å styre en 4 stegs sekvensstyring kjøpes, så googlet jeg faktisk fram en slik PLS løsning. Dette vil da sammen med nødvendig PLS hardware utgjøre styrestrømskretsen. Hovedstrømskretsen vil være lik med en hvilken som helst dreieretningsvender. (Og man må huske problemstillingen rundt forrigling.) Endret 27. september 2011 av arne22 Lenke til kommentar
runerask Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Edit: Hvis ideen om å bruke PLS til å styre en 4 stegs sekvensstyring kjøpes, så googlet jeg faktisk fram en slik PLS løsning. Dette vil da sammen med nødvendig PLS hardware utgjøre styrestrømskretsen. Hovedstrømskretsen vil være lik med en hvilken som helst dreieretningsvender. (Og man må huske problemstillingen rundt forrigling.) Takk. Akkurat det jeg prøvde å forklare tidligere xD Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Hvis det ikke finnes noen annen "smart løsning" enn en "standard sekvensstyring" med 4 sekvenser da er vel i praksis en PLS nesten den eneste praktiske løsning. Å bygge dette som ren relelogikk med holdekretser skulle ellers i utgangspunktet kreve 5 releer og 4 timere bare til styrestrømskretsen og ytterligere to releer til hovedstraømskretsen .. (Det femte relleet er til av på logikk.) Det blir da mye enklere og billigere å kjøpe inn en billig PLS for eksempel en Zelio til ca 1000 kr (Inklusive software og simulator) enn å forsøke å bygge dette ved hjelp av ren relelogikk. Man bruker allikevell to kataktorer til hovedstrømmen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå