HulkHaugen Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Tenkte å kjøpe et objektiv tal dama i gave, men har begrenset med kunnskap om dette. Vi har nå et Nikon D5100 kamera med standard 18-55mm objektiv. Har kikket litt på disse objektivene, men vet ikke så mye om de: Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55–200 mm f/4–5,6G IF-ED Nikon AF-S DX Nikkor 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR Prisklassemessig er det overkommelig, men vet ikke om de er verdt det de koster, eller om jeg burde satse på et alternativ kanskje? Hadde også satte pris på et tips til veske som rommer kameraet og et par objektiver, altså 18-55 + det jeg kjøper nå. Og en siste ting her, minnekort. Er SanDisk Extreme Pro SDHC UHS-I 16 GB good shit? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg bruker det minnekortet i min Nikon D7000, anbefales Think tank retrospective kameraveske, 5'ern hvis du kun skal ha plass til kamerahus med objektiv + 1 objektiv, 10'ern hvis du skal kjøpe 1-2 objektiver ekstra. http://fotovideo.no/Produkter/Bæreutstyr/Foto-Bag/Think-Tank/Think-Tank-Retrospective-5-Grågrønn-Liten-skulderveske-123155.aspx Angående optikk; hva har dere bruk for? Trenger dere tele? Hva med noe mer lyssterkt til innebruk? Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Tele? Litt alt mulig bruk, men med såpass mye zoom som det er på de to jeg nevner, så er vel de helst forbehold utendørsbruk kanskje? Jeg vet ikke så mye om dette, men vil jo ha gode bilder og mulighet for bedre zoom enn 18-55mm kan tilby... Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Di objektivene er teleobjektiver å er vell brukt mest som "dagsobjektiver" hvor man vil zoome tett inpå ting/mennesker/dyr osv. Di er ikke av den veldig lyssterke sorten ,men vil man ha det på tele koster en slump mere. Som nevnt ett mere lysterkobjektiv er å anbefale àla Nikon 50mm 1.8G ,men det kommer vell ann på hva dere skal bruke det til å hva dere skal ta bilder av som faller ned på objektivvalget. Det SD kortet er meget bra vil jeg si ja - har det selv til d7k`n. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Ok, så lavere G-verdi er bedre mtp lys? og 55-200 zoomer mindre enn 55-300mm? Hva med vidvinkler etc? Jeg er så grønn på dette her et det er flaut. Vil egentlig bare ha en linse med bedre optikk som kan zoome litt mere, men ikke et som blir problematisk mtp lys. Er det noen anledninger at man tranger å zoome så mye inne i mørke rom da? Er jo bare for amatørbruk dette her og litt hobby, ikke pro klassen for å si det sånn. Hvis vi/hun blir veldig entusiastisk med tiden, så er jeg sikker på at vi skal få råd til bedre objektiver, men inntil videre så er det helst for å lære seg å bruke kamere og å leke litt. Jeg skjønner at begge dere har bedre kamereaer, og sikkert er litt entusiastiske, men leter etter noe i nybegynnerklassen her (vær objektiv (wow, ordspill, hehe)). takker for svar så langt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 55-300 VR er vel det jeg ville anbefale deg og kjøpe, uten og vite hvor mye madammen kan innen fotografering er det vanskelig å anbefale fastoptikk med liten dybdeskarphet siden hun kan få problemer med og få fokus plassert riktig. Angående veske/bag, er hun veldig jente,jente ?, kanskje en =280&manufacturerId[]=3188&sort=price&order=desc&pg-q=&price_min=&price_max="]golla kunne passe Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Ok, så lavere G-verdi er bedre mtp lys? og 55-200 zoomer mindre enn 55-300mm? Hva med vidvinkler etc? Jeg er så grønn på dette her et det er flaut. Vil egentlig bare ha en linse med bedre optikk som kan zoome litt mere, men ikke et som blir problematisk mtp lys. Er det noen anledninger at man tranger å zoome så mye inne i mørke rom da? Er jo bare for amatørbruk dette her og litt hobby, ikke pro klassen for å si det sånn. Hvis vi/hun blir veldig entusiastisk med tiden, så er jeg sikker på at vi skal få råd til bedre objektiver, men inntil videre så er det helst for å lære seg å bruke kamere og å leke litt. Jeg skjønner at begge dere har bedre kamereaer, og sikkert er litt entusiastiske, men leter etter noe i nybegynnerklassen her (vær objektiv (wow, ordspill, hehe)). takker for svar så langt. Vet ikke helt hva G-en har å si. Er nok en del i modellnavnet og ikke noe med lysstyrkeegenskapene. Men hvis du viser til tellene foran G så ja... jo lavere tall jo mer lyssterkt. 55-200 henviser til brennvidden i millimeter, altså hvor stort motivet blir seende i kamera. Jo høyere tall jo større blir det. Motivet i en 18-55 vil bli akkurat like stort når du zoomer inn som når du zoomer helt ut med en 55-200. Altså en brennvidde på 55 millimeter. Kjøper du en 55-300 kan du zoome like mye ut men når du zoomer helt inn kommer du 50% nærmere enn med en 55-200. 300 er altså 50% mer enn 200. Forsto du ikke en dritt av hva jeg sa så ikke tenk på det. Dere er glade amatører, kjøp ett av objektivene du linket til og dere blir helt sikkert fornøyd. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Støtter den Nautica nevnte er for all del ett godt objektiv. Hadde ett 55-200(som er mindre) selv for noen år tilbake var fint med zoom ,men ble brukt sjeldnere og sjeldnere. Brukte dette da aldri inne var mest ute i naturen. Endret 26. september 2011 av Ivanka Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Takker for svar og undervisning, hehe. Forstår det meste her, selv det Nasciboy skriver Når det gjelder bag/veske, så ikke for feminint, skal kunne bruke det jeg å, hehe... EDIT: De Golla-veskene så fine ut de, men hvilken størrelse for kamera, to objektiver og en lader? M? L? Endret 26. september 2011 av HulkHaugen Lenke til kommentar
# offline Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Du har 18-55mm, dette er en normalzoom og den har 3X zoom. 55-200mm er en telezoom, den har 3,6X zoom. 55-300 er også en telezoom, den har 5,45X zoom. Alle disse zoom objektivene er såkalte kit objektiver. Japanphoto selger Tamron 70-300mm VC til 3000kr http://www.japanphoto.no/product/objektiver/nikon-fatning/telezoom/tamron-sp-di-vc-70-300mm-f-4-5.6-for-nikon Hvis du vil et allsidig objektiv med gode optiske egenskaper, grei vidvinkel og medium tele så kan jeg anbefale Nikon 16-85mm. Litt synd at D5100 ikke selges i kit sammen med 16-85mm. Dette objektiver er såpass allsidig at det minker behovet for både vidvinkel og teleobjektiv, eneste man trenger itillegg til 16-85mm'eren er nikon af-s 35mm f/1.8 35mm f/1.8 er fastoptkk, den har kun 1X zoom. Du må zoome med beina, apostelzoom. Skal du ta bilder innendørs, f.eks. på julaften, så er dette objektivet du bør ha. Koster kun 1500kr. 1 Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Så det du sier er at 55-200mm knapt har mere zoom enn 18-55mm, eller starter den å zomme der 18-55mm slutter? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Så det du sier er at 55-200mm knapt har mere zoom enn 18-55mm, eller starter den å zomme der 18-55mm slutter? Begge deler. Hvor "mye zoom" det er er rett og slett hvor stor forskjell det er på de to "endene" av zoomrekkevidden. "Zoom" betyr ikke hvilket bildeutsnitt det har, men at det kan zoome - at objektivet kan endre brennvidde. Tallene i millimeter er brennvidden. Det forteller deg hvilket utsnitt du får. På et crophus som du har regnes ca. 35mm som "normal", mindre enn 35mm er "vidvinkel" og over 35mm er "tele". 18-55 er en "normalzoom" - den kan zoome fra vidvinkel (18mm), forbi normal (35mm) og over i lett tele (55mm). 55-200 er en "telezoom" - den kan zoome fra lett tele (55mm) til mer tele (200mm). Så - sammenlignet med 18-55 har 55-200 "mer tele", ofte feilaktig beskrevet som "mer zoom". Et fast teleobjektiv som en 300mm har ikke "zoom" - det kan ikke endre brennvidde - det er et teleobjektiv. Endret 27. september 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Du kan lese litt om brennvidde her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå