Gå til innhold

PC-spill-utviklingen holder på å stoppe opp.

Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at det du viser til ikke viser det du sier det viser, det kan gi en indikasjon, men det som teller er salget, ikke hvor mange som kopierer også. Hvordan hadde slaget vært om det ikke var mulig å kopiere? Neppe 5 ganger høyere, når man i tillegg vet at PC-plattformen selger mer relativt til konsoll i områder som har mer piratkopiering, så virker argumentet mindre kraftig. Og hva er den tilsvarende prosenten på konsoll? Hvorfor er ikke PS3 en enormt mye større suksess enn x360 der man lett kan piratkopiere (eller wii), var det mindre piratkopiering før? Var det mer penger å tjene på PC-spill i perdioden du mener var en gullalder for PC?

AtW

Jeg hevder ingen steder at alle som piratkopierer et spill, ville ha kjøpt det om de ikke hadde hatt muligheten, men tror du seriøst at INGEN av de som piratkopierer ville ha kjøpt spillet om de ikke hadde hatt muligheten til å kopiere det?

Når det er sagt, du har rett i at det jeg presenterte bare er anekdotiske bevis, men det ser ut som om utviklerne, som her Sega, trekker samme type slutninger som jeg gjør. Og siden det er de som i siste instans bestemmer hva som blir laget, så betyr vel også det en del, gjør det ikke?

Poenget er at uviklere ser på PC-markedet, og så ser de tall som feks at 80% av de som spillet en PC-serie som Football Manager gjør det med en piratkopiert versjon, og så tenker de sitt. Og velger å heller kjøre det sikkert med å gi ut spill til konsoll.

Og ja, piratkopiering finnes også til konsoll, men det er ikke i nærheten av like enkelt å gjennomføre, og personlig kjenner jeg heller ingen som piratkopierer på PS3 eller 360 (dog, nesten alle jeg kjenner gjør det på Wii, DS og PSP). En fullstendig analyse av hvor stor effekt piratkopiering har på PC-markedet må selvsagt ta hensyn til de tingene du nevner, men siden vi ikke har alle numrene - og det heller ikke er realistisk at vi får de så enkelt så må vi bruke det vi har i denne diskusjonen. Og det vi har er at både tallene og utviklerne peker på en enorm piratkopiering på PC, og at dette er et seriøst problem for plattformens helse. Jeg forholder meg til det.

Noen ville sikkert kjøpt det om de ikke kunne piratkopiert ja, og noen vil sikkert kjøpe noe de ikke hadde kjøpt om de ikke kunne piratkopiert det først og testet det. Det er ikke noe spesielt som tyder på at de som piratkopierer bruker mindre penger på kultur enn andre borgere i landet sitt.

Wii har jo vært en svært stor suksess, og har de mestselgende spillene, enda det det virker som nesten alle d kjenner på plattformen piratkopierer. Utviklere vil alltid tjene mer, og jeg oppfatter ærlig talt mange av de som sutrere, nå er det plutselig moralsk galt å kjøpe ting brukt også, noe som åpenbart er pisspreik. Tallens tale er det vi har å forholde seg til, og de viser at det er mye mer penger å tjene på PC-spill enn det var i "gullalderen".

AtW

Lenke til kommentar

Noen ville sikkert kjøpt det om de ikke kunne piratkopiert ja, og noen vil sikkert kjøpe noe de ikke hadde kjøpt om de ikke kunne piratkopiert det først og testet det. Det er ikke noe spesielt som tyder på at de som piratkopierer bruker mindre penger på kultur enn andre borgere i landet sitt.

Wii har jo vært en svært stor suksess, og har de mestselgende spillene, enda det det virker som nesten alle d kjenner på plattformen piratkopierer. Utviklere vil alltid tjene mer, og jeg oppfatter ærlig talt mange av de som sutrere, nå er det plutselig moralsk galt å kjøpe ting brukt også, noe som åpenbart er pisspreik. Tallens tale er det vi har å forholde seg til, og de viser at det er mye mer penger å tjene på PC-spill enn det var i "gullalderen".

AtW

Først vil jeg bare si at det er herlig å få svare på slike innlegg som dette når du har det trollet mellom oss sine poster å forholde seg til også. Men han gidder jeg ikke bruke mer tid på, til saken:

Det er fint at vi er enige i at "noen" ville kjøpt det om de ikke kunne piratkopiert det, selv om vi ikke vet hvor mange. Det er en start. Og jeg er enig med deg at der sikkert er "noen" som ikke ville kjøpe et spill om de ikke kunne testet det gjennom piratkopiering, så der er vi også enige. Spørsmålet er imidlertid ikke først og fremst hvor mye av disse 80% som Sega opererer med her (82% i tilfellet World of Goo, 96% i tilfellet MW2) som kunne vært gjort om til salg for Sega, men at noe av det kunne blitt omgjort, og at Sega og andre utviklere ser på disse tallene og tar de med i beregningen når de avgjør hvordan de skal bruke sine utviklingsressurser - naturlig nok kommer da PC dårlig ut. Og dermed bidrar piratkopiering på PC til at utvikling for plattformen svekkes - uansett hvor mange av de 4.1 millioner menneskene som lastet ned Modern Warfare 2 første måneden ville eller ikke ville ha endt opp med å hoppe over i den 170 000 manns sterke gruppen som kjøpte spillet til PC. Vi vet ikke hvor mange det gjelder siden det er en hypotetisk situasjon. Men det er ganske pussig å si ingen. Folk laster ned for en grunn: de ønsker spillet. Det betyr ikke at de ønsker det nok til å betale for det, men for noen gjør det definitivt det. 4.1 millioner nedlastninger er ikke 4.1 millioner i tapte salg. Men noe tapt profitt er det definitivt.

Videre så har du rett - der er ingenting som tyder på at de som piratkopierer bruker mindre penger på kultur, men er det ingenting som tyder på at de som piratkopier feks, tja, lar være å betale for spill? Ihvertfall noen spill? Ingen? Jeg tror problemet med piratkopiering i stor grad er holdninger, det er "lett" å rettferdiggjøre. Det kan feks gjøres:

1) Spill er for dyre

2) Jeg hater selskap X

3) Jeg hater selskap X, og utviklerne ville støttet meg i å piratkopiere spillet, for de hater selskap X også

4) Jeg er med i en revolusjon!

5) Jeg hater DRM

6) Alt bør være gratis

7) Jeg stjeler ikke et fysisk produkt

8) Ingen taper på at jeg gjør det, så hvorfor ikke?

Det siste punktet er dessverre farlig nært den logikken som mange av dere som argumenterer for at piratkopiering ikke har noen innflytelse på spillutvikling presenterer (uten at jeg under noen omstendigheter tror at dette er deres intensjon). Jeg skal ikke spekulere for mye, men jeg tror alle disse rettferdiggjøringsstrategiene brukes av folk som vanligvis følger loven og betaler for sine produkter - og det har bidratt til at musikkindustriens globale fortjeneste på ti år er sunket fra 14.6 milliarder dollar i 1999 til 6.3 milliarder dollar i 2009 - og selv om ikke PC-markedet har sunket på samme måte i absolutte tall (det har både ATW og andre vært dyktige til å påpeke at faktisk har vokst i absolutte tall), så finner jeg det rimelig - blant annet på bakgrunn av de MW2-tallene jeg la frem tidligere - at markedet for høybudsjettsspill - som er det diskusjonen fra min side har dreid seg om hele tiden - har hatt en lignende utvikling - samtidig som vi har hatt en økning i utviklingskostnader. Disse to tingene - at piratkopieringen først og fremst rammer høybudsjettsspill (ikke at indiespill er spart altså, sjekk ut World of Goo-utviklernes tanker rundt problematikken), og det at utviklingskostnadene tross alt har økt, gjør at piratkopiering i dag bidrar sterkt til å gjøre PC til en usunn plattform. Til tross for at den totale kaken på PC i dag, som du påpeker, er større enn noensinne.

Videre vil jeg gjerne få kommentere det med Wii. Og jeg tror faktisk piratkopieringen på Wii er en av de viktigste grunnene til at denne plattformen har hatt såpass liten suksess blant tradisjonelle spillere. De mestselgende spillene til Wii er spill som også appellerer til folk som ikke ville moddet en konsoll, mens alle de jeg kjenner er folk som i utgangspunktet ville vært i markedet for spill som Metroid Other M eller Monster Hunter Tri - om de ikke enkelt kunne laste de ned, og jeg tror dette er noe av bakgrunnen for både de relativt dårlige attach-ratene en ser på konsollen (dog, de er ikke mye dårligere enn på PS3), og det faktum at spillene som selger i all hovedsak er spill til et utvidet publikum. Dette er imidlertid off-topic, men til forskjell fra deg, så ser jeg heller dette som noe som styrker min side av argumentet, enn din.

Sist, det kan godt hende at utviklere "griner", og jeg er helt enig med det at bruktsalg er latterlig å dra inn. Kan jeg selge deg en gammel bok? En øl? En bil? Ja! Så må vi også kunne selge hverandre gamle spill. Men det jeg derimot ikke kan gjøre er å stjele disse produktene, så der går det en vesentlig forskjell, og på mange måter kan jeg forstå at de "griner" litt over piratkopierng, det er tross alt dette de produserer, og da forventer de vel at folk skal gi dem noe tilbake i form av betaling. Personlig tror jeg de i dag fokuserer mer på brukte spill fordi de fleste av de innerst inne vet at de er sjanseløse mot piratene, men kanskje ikke mot salg av brukte spill.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Jeg vil legge til en liten ekstra ting jeg fant om piratkopiering på Wii. Dette er fra samme kilde som jeg har linket til i mitt innlegg på side 4 i denne tråden, hvor jeg skriver om piratkopiering av Modern Warfare 2 til PC:

Red Steel 2 var et ganske unikt (men ikke veldig bra) spill for et typisk kjernepublikum som kom ut våren 2010. Nå, vi vet selvsagt ikke hvor mye spillet solgte, men vi vet at spillet solgte til forventingene til Ubisoft (ihvertfall hevdet de dette). Disse forventningene var på ca 500 000, så la oss for analysens del anta at spillet solgte såpass. Om vi følger topplisten på torrentfreak, så ser vi at Red Steel 2 ble nedlastet 850 000 ganger i 2010, altså var nesten 60% av de som spilte spillet mennesker som kopierte det (gitt forutsetningen at alle nedlastninger ble spilt, og at ingen av de endte opp med å kjøpe spillet).

Om en så ser på et spill som typisk er for et utvidet publikum, la oss ta Wii Party som kom ut høsten 2010, så ser vi at spillet lastet ned 1.2 millioner ganger, mot et salg (fra vgchartz, så vi får ta tallene for det de er verdt) på 4.71 millioner, det gir en pirat-rate på bare 25%, altså betydelig mindre enn det mer klassiske kjernespillet Red Steel 2.

Men det blir bedre, Just Dance 2 var det best solgte spillet fra en annen utvikler enn Nintendo på Wii i 2010, med 4.87 millioner (igjen, ifølge vgchartz), og spillet som bare manifesterer seg som et spill for det utvidede markedet er ikke med i statistikken til torrentfreak i det hele tatt! Det betyr at det må være nedlastet mindre enn 850 000 ganger, noe som gir en pirat-rate på under 18%. Det virker rimelig klart ut ifra disse tallene at spill for et utvidet publikum blir piratkopiert mindre på Wii. Og det er heller ikke ulogisk, siden dette utvidede publikumet også er de som kan forventes å ha minst peiling og slik ikke risikere å modde konsollen. Dermed tyder også disse tallene på at piratkopiering virker mer negativt inn på spill for klassiske gamere på Wii, og det bidrar noe til å forklare svakere salg av disse titlene enn spill for det utvidede markedet.

Lenke til kommentar

Jeg er selvsagt enig i at tallene ikke nødvendigvis er reele, og det er sunt med en viss skepsis til slikt. Dog, i denne saken så er det disse tallene vi har, og selv om tallene er feil, så er det ingenting som tyder på at tallene heller er overdrevet enn underdrevet - snarere forholder det seg slik at vi ikke har noe grunnlag for å vurdere tallene. Da velger ihvertfall jeg å bruke de - i mangel av noe bedre. Hvis ikke kunne vi like gjerne latt være å ha denne debatten i utgangspunktet.

Jeg må nok dessverre ha noe bedre til å overbevise meg om at tallene er reelle, dessverre. Hva jeg ønsker er informasjon om hvordan de fikk tallene - og hvordan de analyserte dataene de da hentet ut. Hvem som helst kan kaste ut noen tall, på basis av "ingenting og alt".

Red Steel 2 var et ganske unikt (men ikke veldig bra) spill for et typisk kjernepublikum som kom ut våren 2010. Nå, vi vet selvsagt ikke hvor mye spillet solgte, men vi vet at spillet solgte til forventingene til Ubisoft (ihvertfall hevdet de dette). Disse forventningene var på ca 500 000, så la oss for analysens del anta at spillet solgte såpass. Om vi følger topplisten på torrentfreak, så ser vi at Red Steel 2 ble nedlastet 850 000 ganger i 2010, altså var nesten 60% av de som spilte spillet mennesker som kopierte det (gitt forutsetningen at alle nedlastninger ble spilt, og at ingen av de endte opp med å kjøpe spillet).

Om en så ser på et spill som typisk er for et utvidet publikum, la oss ta Wii Party som kom ut høsten 2010, så ser vi at spillet lastet ned 1.2 millioner ganger, mot et salg (fra vgchartz, så vi får ta tallene for det de er verdt) på 4.71 millioner, det gir en pirat-rate på bare 25%, altså betydelig mindre enn det mer klassiske kjernespillet Red Steel 2.

Men det blir bedre, Just Dance 2 var det best solgte spillet fra en annen utvikler enn Nintendo på Wii i 2010, med 4.87 millioner (igjen, ifølge vgchartz), og spillet som bare manifesterer seg som et spill for det utvidede markedet er ikke med i statistikken til torrentfreak i det hele tatt! Det betyr at det må være nedlastet mindre enn 850 000 ganger, noe som gir en pirat-rate på under 18%. Det virker rimelig klart ut ifra disse tallene at spill for et utvidet publikum blir piratkopiert mindre på Wii. Og det er heller ikke ulogisk, siden dette utvidede publikumet også er de som kan forventes å ha minst peiling og slik ikke risikere å modde konsollen. Dermed tyder også disse tallene på at piratkopiering virker mer negativt inn på spill for klassiske gamere på Wii, og det bidrar noe til å forklare svakere salg av disse titlene enn spill for det utvidede markedet.

Flott, noen gode tall. Jeg forstår logikken bak dette, men la meg forklare skepsisen min.

Ut i fra tallene du legger fram her i fra TorrentFreak, kan vi begge være enige at konklusjonen er at kjernespill har langt større sjanse for å bli lastet ned. Slikt kommer da trolig av kombinasjonen at kjernen er mer informert om sine spill og piratkopiering generelt.

La oss fortsette å bruke RS2 som et eksempel. Med de tallene skulle opprinnelig RS2 selge rundt 1.4 millioner kopier. Altså ca. det originalen gjorde i sin tid. Hva skjedde? Hvorfor solgte ikke RS2 langt høyre og hvorfor forventet ikke Ubisoft å selge mer enn det første spillet? Det er nemlig her slike tall kan lett blir tolket som de er, istedet for grunnen til de tallene oppsto.

Red Steel som kom i 2006 fulgte med Wii ved lanseringen. Forventningene var store, siden dette var det første skytespillet som skulle vise hva Wii var god for. I forkant av lanseringen hadde Ubisoft markedsført spillet som et teknisk vidunder med sine lekre bilder og reklame. I etterkant viste det seg at disse ikke viste det sanne bildet om Red Steel. Tross i at spillet solgte relativ godt, var reaksjonene veldig lunken. Hverken kontrollen, grafikken og kvaliteten generelt levde ikke opp til hva Ubisoft hadde markedsført.

Hopp fram til 2010 og Red Steel 2. Igjen prøvde Ubisoft å promotere RS2, da tydelig mindre budsjett og en annen stil. Hvorfor annen stil og hva skjedde med opphavet til originalen? Det er tydelig at Ubisoft ikke var fornøyd med det første spillet økonomisk. Derfor prøvde de å starte på nytt, men beholde navnet for å prøve å tjene på IPen de hadde skapt i 2006. Og hva ble resultatet? Jo, et spill som ikke solgte mer enn rundt 270 000 (i følge Wikipedia). Var da spillet alene et offer for piratkopiering, eller var det selskapets egen feil at de valgte å "lure" folk med markedsføringen sin? At dette spillet ble lastet ned mer, viser oss også trolig at mange var skeptiske til RS2 med det første spillet friskt i minnet.

Jo mer profilert spillet er jo større sjanse er det for å bli piratkopiert. Slik fungerer det bare. Spore ble blant annet plassert på toppen av nedlastingslistene da det kom. Solgte spillet dårlig? Jeg har ikke noen spesifikke tall, men det solgte i følge Wiki 2 millioner de første 3 ukene. Grunnen til at det ble lastet ned så mye var det faktum at spillet hadde en veldig plagsom DRM, SecureROM. Noe som gav Spore et forferdelig dårlig rykte.

Spore uses a modified version of the controversial digital rights management (DRM) software SecuROM as copy protection,[57][58][59][60] which requires authentication upon installation and when online access is used.[61] This system was announced after the originally planned system met opposition from the public, as it would have required authentication every ten days.[62] Additionally, EA released the game under a policy by which the product key of an individual copy of the game would only be authenticated on up to three computers.[63] In response to customer complaints, this limit was raised to five computers.[64] After the activation limit has been depleted, EA Customer Service will consider further activations on a case-by-case basis.[65] A survey conducted by EA revealed that only 14% have activated on more than 1 PC and less than 1% of users have tried to activate Spore on more than 3 PCs.[66]

By September 14, 2008 (ten days after the game's initial Australian release), 2,016 of 2,216 ratings on Amazon.com gave the game one out of five stars, most citing EA's implementation of DRM for the low ratings.[67] Electronic Arts cited SecuROM as a "standard for the industry", and Apple'siPod song DRM policy as justification for the control method.[68] Former Maxis developer Chris Harris labeled the DRM a "screw up" and a "totally avoidable disaster".[69]

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Spore_(2008_video_game)#Controversy

Etter dette forsvant SecureROM... men i dag brukes fremdeles lignende DRM-metoder. Ble DRM redningen til Spore? Tvert imot.

Lenke til kommentar

TCi du har et ganske fint svar. Det er hyggelig å se at det går an, selv om vi ikke er enige med alt.

Jeg vil aller først si at jeg ikke mener at Red Steel 2 ville ha solgt 1.4 millioner om det ikke hadde vært for piratkopiering - det hevder jeg ikke, og tror heller overhodet ikke. Og videre, så vil jeg si meg helt enig med deg i at Securom og lignende er kontraproduktivt, og at der nok var mange grunner (som feks lave forventinger) som gjorde at spillet ble piratkopiert såpass mye som det ble. Det eneste jeg forsøker å vise med den posten er at: spill for kjernegamere blir piratkopiert mer, og dette gjelder tydligvis i allerhøyeste grad på Wii. Dette poenget er du jo også enig i, og jeg tror du har helt rett i at mye av grunnen er at kjernegamere er mer orienterte.

Tallene angående Football Manager er fra Sega, jeg aner ikke hvor de har de fra, men jeg ser heller ingen grunn til at de skulle direkte lyge om hvor mye spillet er nedlastet, så etter min mening er de tallene brukbare nok. Forholdet for den serien er altså at 80% av kopiene som eksisterer er piratkopierte.

Hvis vi nå bruker de tallene jeg har presentert så langt i denne tråden så ser vi at piratprosenten på følgende spill er:

18% - Just Dance 2

25% - Wii Party

60% - Red Steel 2 (denne er trolig høyere)

80% - Football Manager

82% - World of Goo

96% - Modern Warfare 2

Nå har ikke jeg presentert noe tall for 360 og PS3, og det burde vel også vært gjort, men det er ihvertfall veldig forståelig høybudsjettsspill til kjernespillere ikke ligger høyt på utviklerstudioenes prioriteringslister til plattformene Wii og PC (ikke at Red Steel 2 er høybudsjettsspill akkurat dog).

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Nå begynner vi å dra diskusjonen vekk i fra PC-plattformen her. Selvsagt interessant diskusjon, derav vi sporer lett av.

Slik vi står nå er vi enige i at kjernespill lastes ned mer. I tillegg mente jeg at populære spill også lastes ned i langt større grad (eksempel Spore, tross problemene). Litt smør på flesk. Uansett noe jeg også regner med du er enig i. For seg selv er tallene klare som dag, men jeg ser ikke tallene på den måten. For jeg mener det ikke er så enkelt. Dessverre er det slik utgiverne ser på ting. Og det er et problem vi lite kan gjøre med. Når det gjelder Spore fikk utgiverne klar beskjed fra forbrukerne derimot. Kanskje vil de få enda kraftigere svar i framtiden.

Problemet som gjenstår er hvorvidt tallene fra Sega er reelle. Inntil vil får vite opphavet bak tallene, blir det vanskelig å diskutere den biten videre. Spekulere kan vi begge, noe vi har gjort også.

Michael Pachter sier følgende i en av artiklene du også linket til

"It's impossible to know how bad piracy is," agrees Michael Pachter, Wedbush Morgan analyst, "but it's pretty bad. Ubisoft told me that their PC game sales are down 90 per cent without a corresponding lift in console sales. Some of the decline is truly due to people migrating to consoles, but my guess is that 40 to 50 per cent of PC games played are not purchased."

"Ingen" vet hvor skadelig piratkopiering er, men Ubisoft vet det tydeligvis. Hvordan vet Sega det? Jeg sier ikke at det ikke påvirker salget i noe grad. Heller det at vi vet for lite om hvor utbredt og skadelig den faktisk er. Noe vil trolig aldri vil få. Kanskje vil cloud-basert spilling løse alt dette. Fremdeles noen år fram i tid riktignok.

Ubisoft sitt fallende PC-salg har mest sannsynlig mye av opphavet sitt i at de gang etter gang utsetter PC-versjonene av sine spill. Hvorfor konsollsalget ikke øker er jeg usikker på, men grunnene kan være mange. Piratkopiering er selvsagt en lett grunn å kaste seg over. Tror heller vi må grave dypere i Ubisofts satsinger og strategier for å lage en konklusjon.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke at det Sega hevder er ikke at alle som har lastet ned Football Manager ville ha kjøpt spillet. Det Sega sier er at hvis 1/4 av de som hadde lastet det ned hadde kjøpt spillet, så ville det ha doblet inntektene deres (lett matte gir da 80% av de som har en versjon av spillet, har fått den gjennom piratkopiering). Så Sega hevder bare - sannsynligvis gjennom å bruke samme metoder som siden Torrentfreak - at per solgte kopi av Football Manager, så lastes det ned fire. De sier ingenting om den eventuelle tapte profitten. Dog tror jeg både du og jeg er enig i at her er det noe tapt profitt for Sega, hvor mye vet vi ikke, men Sega og andre utviklere bruker garantert disse og lignende tall når de bestemmer hvilke plattformer de vil satse på. Derfor betyr de noe.

Ellers er jeg helt enig med deg i det du skriver om Ubisoft - det er nok mange grunner til at deres salg synker, og som jeg har påpekt flere ganger i denne tråden - løsningen på problemet med piratkopiering er IKKE å straffe de som kjøper produktet slik Ubisoft gjør når de lanserer PC-versjoner seks måneder senere.

Hele min deltakelse i denne tråden har dreid seg om å forsøke å vise en sammenheng. Ikke nødvendigvis mellom piratkopiering og tapte inntekter. Men mellom piratkopiering og manglende investering. Selv om en aldri kan bevise slik 100%, så synes jeg at tallene taller godt for seg selv. Med all sin piratkopiering er PC-plattformen en risikosport for utviklere. Derfor satser de ikke på PC slik både du og jeg og forhåpentligvis de fleste i denne tråden egentlig ønsker.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Hele min deltakelse i denne tråden har dreid seg om å forsøke å vise en sammenheng. Ikke nødvendigvis mellom piratkopiering og tapte inntekter. Men mellom piratkopiering og manglende investering. Selv om en aldri kan bevise slik 100%, så synes jeg at tallene taller godt for seg selv. Med all sin piratkopiering er PC-plattformen en risikosport for utviklere. Derfor satser de ikke på PC slik både du og jeg og forhåpentligvis de fleste i denne tråden egentlig ønsker.

Det er helt klart en sammenheng som du har vist. Og så lenge utgiverne ser på tallene slik de fremstår, vil de ikke investere på PC. Gjennom de siste årene har vi også sett at DRM har skadet langt mer enn det har hjulpet. I tillegg finnes det ingen tall på om DRM har hjulpet heller, som jeg har funnet i hvertfall. Som Pachter kommenterte, så lenge de mener DRM fungerer, er det lite vi kan gjøre med akkurat det. Heldigvis har vi selskaper som Blizzard og Valve som fokuserer på PC, som også har funnet formelen som ser ut til å fungere. Bare synd at få andre ser på dem i slike stunder.

Personlig ønsker jeg heller flere løsninger som Steam, istedet for de andre DRM-løsningene. Steam kommer sjelden i veien for forbrukerne. Nå kommer jo Footbal Manager 2012 til Steam også. Blir spennende å se tallene.

Lenke til kommentar

Det er helt klart en sammenheng som du har vist. Og så lenge utgiverne ser på tallene slik de fremstår, vil de ikke investere på PC. Gjennom de siste årene har vi også sett at DRM har skadet langt mer enn det har hjulpet. I tillegg finnes det ingen tall på om DRM har hjulpet heller, som jeg har funnet i hvertfall. Som Pachter kommenterte, så lenge de mener DRM fungerer, er det lite vi kan gjøre med akkurat det. Heldigvis har vi selskaper som Blizzard og Valve som fokuserer på PC, som også har funnet formelen som ser ut til å fungere. Bare synd at få andre ser på dem i slike stunder.

Personlig ønsker jeg heller flere løsninger som Steam, istedet for de andre DRM-løsningene. Steam kommer sjelden i veien for forbrukerne. Nå kommer jo Footbal Manager 2012 til Steam også. Blir spennende å se tallene.

Dere er kommet til enighet mot slutten her, og jeg er også til dels eng i dette. Sammenheng mellom piratkopiering og manglende investering er nok lagt større enn piratkopiering og tapte inntekter (selv om dette siste også seff har sammenheng med manglende investering). Fortjeneste fordrer investering, det kommer ikke av seg selv.

Når det er sagt, så er det vel tydelig for de fleste at folk ikke gidder å kjøpe spill til pc når de ikke er særlig bedre enn konsoll-utgavene og det gjelder da ofte spesielt de store titlene. Hvorfor er det sånn? dette har vi diskutert opp og ned ganske lenge også her i tråden. Jeg er rimelig sikker på at det skyldes at det koster vanvittig mye både penger og tid å få max ut av konsollene og at dette spiser opp budsjettet. I tillegg er jeg rimelig sikker på at konsoll-produsentene legger press på utviklere om at de ikke skal lage pc-utgave betydelig bedre enn på konsoll. Denne makten har de nok, ettersom såpass store andeler av et gitt spill blir solgt til konsoller. I tillegg kommer brukerne av konsoll som nok ville klaget veldig mye og således skapt dårlig klima/oppmerksomhet rundt det gitte spill.

Når spillutviklere/utgivere opplyser at det lages versjoner til de ulike plattformer parallelt og ikke er snakk om porting, så blir jeg rimelig frustrert når menyer og gameplay oser av konsoll også på pc-versjon, og blir mer eller mindre uspillbare på pc. I tillegg blir de gjerne dummet ned og simplifisert på alle nivåer og tilsatt en dasj QTE.

Om det skyldes økonomi, eller at de vil at alle pc-brukere skal bli vant til konsollinfisering og rett og slett gå over på konsoll nettopp på grunn av dette vet jeg ikke, men tror det kan ha med begge deler å gjøre. At det er uærlighet ute og går her er i hvert fall helt sikkert.

Jeg skulle gjerne likt å høre spillprodusenter/utgivere svare på spørsmål vedrørende dette, og at de ble grillet av proffe journalister slik politikere blir i valgkampen.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er imidlertid ikke først og fremst hvor mye av disse 80% som Sega opererer med her (82% i tilfellet World of Goo, 96% i tilfellet MW2) som kunne vært gjort om til salg for Sega, men at noe av det kunne blitt omgjort, og at Sega og andre utviklere ser på disse tallene og tar de med i beregningen når de avgjør hvordan de skal bruke sine utviklingsressurser - naturlig nok kommer da PC dårlig ut.

Så var det det å ha hele bildet. MW2 kom under enormt press fra community etter en viss uttalelse: "We're just prioritizing the player experience above the modders and the tuners."

Veldig mange valgte å ikke kjøpe spillet etter det, og veldig mange valgte pirated først for å se hva sluttresultatet var da spillet ble møtt med enormt mye skepsis, og med rette. Slike spill er ikke ønsket på pc-plattformen. :)

Når det kommer til world of goo var det et nisje-spill, dog jeg tror det åpnet øynene til mange når tallene ble frigitt. Jeg husker også det ble rapportert om økt salg etter de tallene ble frigitt, uten at jeg har noe å henvise til der.

og det har bidratt til at musikkindustriens globale fortjeneste på ti år er sunket fra 14.6 milliarder dollar i 1999 til 6.3 milliarder dollar i 2009

Ja stakkars døende dinosaur. Det finnes en hel haug andre grunner til at musikkindustrien nå sliter, utdaterte foretningsmodeller og hån mot kunder er hovedgrunner.

Disse to tingene - at piratkopieringen først og fremst rammer høybudsjettsspill (ikke at indiespill er spart altså, sjekk ut World of Goo-utviklernes tanker rundt problematikken), og det at utviklingskostnadene tross alt har økt, gjør at piratkopiering i dag bidrar sterkt til å gjøre PC til en usunn plattform. Til tross for at den totale kaken på PC i dag, som du påpeker, er større enn noensinne.

Nei, utviklere som ønsker lukket programvare er de som gjør det til en usunn plattform. MW2 mislyktes pga. idiotiske avgjørelser, ikke piratkopiering. Piratkopiering kom faktisk med en løsning til denne avgjørelsen, men den ble raskt fjernet av utvikler. (Kjenner flere som kjøpte spillet i dette kortet tidsrommet, for så og selge det billig på ebay etterpå)

Men det jeg derimot ikke kan gjøre er å stjele disse produktene, så der går det en vesentlig forskjell, og på mange måter kan jeg forstå at de "griner" litt over piratkopierng, det er tross alt dette de produserer, og da forventer de vel at folk skal gi dem noe tilbake i form av betaling.

Piratkopiering er ikke stjeling, så ikke bruk den beskrivelsen. Og ja de griner, og de forsøker å løse det på feil måte med DRM, restriksjoner ovenfor sluttbruker og kutte hjørner her og der. Det er ikke slik man får fler kunder, det er slik man minster kunder. Kan også slenge inn en liten dæsj Kotick og du har grunnen til at jeg ikke har kjøpt et eneste spill han har vært borti siste årene, og jeg er langt fra alene.

Steam har klart seg fint selv i Russland med enorme tall på piratkopiering, så jeg peker mot utvikler/utgiver, og ikke piratkopiering, som hovedårsak.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Steam gjør endel rare ting. Blant annet måtte jeg avinstallere mitt antivirus program hver gang steam skulle oppdatere CIV5 og det var dessverre ikke mulig å ikke oppdatere civ selv om jeg klikket bort oppdateringsfunksjonen. Gjorde jeg ikke dette ble oppdateringsfunksjonen bare stående på 99% complete.

Jeg er en av de som faktisk kjøper spill når jeg finner noe jeg har lyst på, og jeg spiller kun på pc. Det er bare så sjelden det er noe som er verdt å kjøpe. Spillindustrien er ekstremt preget av reproduksjon og har altfor mye fokus på grafikk, men det er gameplayet som får deg til å spille. Et godt eksempel er total war serien som ble ødelagt av overfokusering på grafikk. Ja det så pent ut, men det spiller ingen rolle når resten av spillet ikke når opp til tidligere utgivelser. Jeg er også temmelig lei av at alle spill må kaste seg på fps bølgen. Jeg merker at jeg stadig oftere drar fram gamle klassikere fordi de er anderledes. Det spiller ingen rolle om grafikken er dårlig.

Forøvrig må jeg si at selv om piratkopiering selvsagt påvirker salgene har det alltid vært piratkopiering av spill. Det gikk sikkert litt saktere, men var det først noen som fikk tak i et spill ble det fort spredd til alle guttene på skolen og videre til andre.

Lenke til kommentar

Om tallene rundt piratkopiering er riktig, troverdig o.l. spiller egentlig ikke noen stor rolle. Spørsmålet er om de som sitter på pengesekkene tror på dem, og som nevnt lengre opp hva det gjør med investerings- og risiko viljen hos de personene.

Men en annen interessant ting, om vi forutsetter at det er korrekt at 80% piratkopierer, om pengene som kommer fra de resterende 20% er nok til å rettferdiggjøre investeringen/risikoen? Blir avkastingen/fortjenesten stor nok?

Ellers så skal man ikke se bort i fra at flere av de tingene som tidligere er nevnt i tråden kan bidra til en ond sirkel for pc plattformen. Spillene lever ikke opp til spillernes forventinger som resulterer i dårligere salg, som blir forklart med økt piratkopiering o.l. som fører til mindre risikovilje ....

--

En liten kommentar til fallet i musikk industriens omsettingen, så tyder mye på av 90-tallet var en periode med unormal høy omsettingen, og ting har falt tilbake til normalen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Steam gjør endel rare ting. Blant annet måtte jeg avinstallere mitt antivirus program hver gang steam skulle oppdatere CIV5 og det var dessverre ikke mulig å ikke oppdatere civ selv om jeg klikket bort oppdateringsfunksjonen. Gjorde jeg ikke dette ble oppdateringsfunksjonen bare stående på 99% complete.

Slike enkeltilfeller er forekommer selvsagt. Kan ikke huske sist Steam var problematisk hos meg.

Jeg er en av de som faktisk kjøper spill når jeg finner noe jeg har lyst på, og jeg spiller kun på pc. Det er bare så sjelden det er noe som er verdt å kjøpe. Spillindustrien er ekstremt preget av reproduksjon og har altfor mye fokus på grafikk, men det er gameplayet som får deg til å spille. Et godt eksempel er total war serien som ble ødelagt av overfokusering på grafikk. Ja det så pent ut, men det spiller ingen rolle når resten av spillet ikke når opp til tidligere utgivelser. Jeg er også temmelig lei av at alle spill må kaste seg på fps bølgen. Jeg merker at jeg stadig oftere drar fram gamle klassikere fordi de er anderledes. Det spiller ingen rolle om grafikken er dårlig.

Så og si alle spillene jeg kjøper i dag til PC er via Steam. Bare de siste par årene har jeg sikkert kjøpt 20-30 spill der. Digital distrubisjon har endret alt for min del. Jeg innrømmer jgerne at jeg har piratkopiert, men det er nå lenge siden. Steam har blitt redningen min for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Blir vel en bra boost når pc eiere endelig kan spille 360spill i høst (rykter) :thumbup: kall det et nødhjelp :!: for et synkende skip

Tror ikke du har skjønt hva diskusjonen dreier seg om. Eventuelt så troller du.

Porter fra 360 er absolutt ikke hva pc-plattformen trenger. Snarere heller et klarere skille og eksklusive pc-titler i sjangere som tidligere stort sett var forbeholdt pc og som er blitt multiplattform og med det ødelagt både når det gjelder gameplay, menyer, story /dybde /bredde og og grafikk m.m.

Det er vel nettopp konsollene som burde hatt seg en pause i spillutvikling frem til det kommer nye konsoller slik at det går an å lage skikkelige spill igjen. Forutsatt at de også evner å skille på hvem de lager spill for, og ikke bare lager allround-spill for barn, ungdom voksne, gamle tanter og sjimpanser m.fl. Tydeligere målgrupper for spill burde være alfa og omega for å få fornøyde kunder. Sannsynligvis vil det også medføre mindre piratkopiering, da folk kan være litt mer sikre på å få det de betaler for.

Jeg har aldri kopiert og er helt imot det, men kan til en viss ørliten grad forstå folk som gjør det først for å teste og så kjøpe tittel om de liker det. Men har nå en følelse av at de er få som kjøper i praksis hvis de først har kopiert (selv om en del hevder at de gjør det).

Uansett, det er kvalitet på spill som er avgjørende for om de tjener penger. Slutte å lage middelmådige casual-gamer titler og begynne å innse at pc-spillere er mer kvalitetsbevisste. Hva de tjener mye på på kort sikt, er det samme som tar knekken på industrien over lengre tid. Hvor lenge tror de at de kan lure forbrukerne med å produsere søppel (og samtidig innbille seg selv at DRM er veien å gå?) Strutse-strategi på sitt mest patetiske er den første tanken som faller meg inn når det gjelder denne bransjens handlinger de senere år.

Endret av casemodd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...