Sn4k3Eye Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Nå høres det kansje ut som jeg bare bryr meg om grafikk og det visuelle, det er ikke sant. Story, menyer osv er meget viktig, men når man spiller et virklighetsnært spill, så virker det utrolig rart at alt i verdenen skal være statisk, når man har mer enn bra nok teknologi til å lage en mer interaktiv verden. Dette handler først og frems ikke om high-res textures og physx, men at miljøene i et RPG eller FPS spill bør være mulig å interakte med. Dette har vært bra i spill som Morrowind, Neverwinter Nights og Gothic. Men har forsvunnet mer og mer i nyere RPG spill som Dragon Age, Deus Ex og Mass effect. Story er det viktigste i disse spillene, det skal det ikke være noen tvil om, men i et RPG er miljøet i verdenen med på å skape et godt helhetsutrykk som jeg mener blir mer og mer borte. Jeg er en entusiast på hardware, og det er derfor jeg har en bra pc, det er ikke for å spille spill på shiny grafikk. Men det hadde vært en fin bonus og av og til å kunne få lov til å utnytte maskinvaren jeg har også i spill. Det er et stort problem at veldig mange spill bare blir portert over til pc, utviklerne/utgiverne sparer sefølgelig mye penger når de kan utvikle på færre platformer for så og portere over, men resultatet blir langt mindre spillbart på en pc når det er portert over fra en konsoll utgave, menyer er nesten helt ubrukelige, det hender til og med at vi blir bedt om å trykke X eller O under tutorials mens vi spiller et pc spill!! Detaljenivået blir utrolig svekket, detaljer handler ikke om god grafikk bare så det er sagt. Borderlands for eksempel en litt unique grafikk stil, men alikevel er spillet utrolig godt laget. Miljøene er gode og jeg koser meg virkelig, særlig noen av DLCene har fantstiske miljør. Så lenge man har brukt tid på å lage en god og detaljerik verden med god lyssetting og miljø, så trenger ikke jeg high-res textures. Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg forstår deg godt, selv om vi kanskje har litt ulike prioriteringer eller legger vekt på forskjellige ting primært. Det som er felles er at begges ønsker fordrer at det blir laget pc-eksklusive titler, i alle fall frem til det kommer nye konsoller. Alt vi etterspør fordrer bedre hardware enn nåværende konsoller. Selv om du og mange med deg ikke er tilfreds med grafikken, er det faktisk den som blir prioritert i dagens spill selv om det kanskje virker merkelig når en vet at pc-mediet kan så mye mer enn det får vist. Det skyldes multiplattform og at store deler av kostnadene går på å få konsollene til å ta seg ut best mulig. Når disse dras til det ytterste for å vise bra grafikk, er det lite ytelse igjen til smarte NPCer og annet som gjør spill bedre. Det er også lite penger igjen til å optimalisere gameplay og menyer for hver enkelt plattform, hvilket igjen gjør at kvalitetsbevisste pc-gamere murrer. Ja til mer pc-eksklusive titler for voksne. Spill med sjel, dybde og vidd - og gjerne også bedre grafikk på kjøpet. Jeg tror spillutviklerne ville tjent på det på sikt, da voksne gamere ikke er blant de som piratkopierer i særlig grad og mange av denne gruppen kan vinnes tilbake, som har sluttet å spille pga de dårlige spillene som lages for tiden. Jeg har ikke piratkopiert i hele mitt liv, i likhet med mine venner og sikkert de fleste av min generasjon. Jeg er ikke misfornøyd med pris på spill, men forutsetter at det leveres kvalitet. Det bør være forbrukernes rett. Men mange spillere kjøper alt for mye spill ukritisk, hvilket også er med på at det lages mye dårlige spill da det ikke får konsekvenser. Samtidig ser de at folk ikke fullfører spillene og tar det til inntekt for at spillene er for lange i stedet for å innse at de er for dårlige. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Jeg blir litt trist når det nevnes indie-spill som redningen for pc-plattformen. Nå er jeg usikker om det er meg du tenker på her. Det var ikke direkte redningen jeg så indie-spill som. Heller det at den bringer flere sjangre som mer eller mindre er utdødd. Og at det vil både tilfredsstille spillerne samtidig som muligens litt større utviklere kan tenke seg å satse på noen i samme retning. Spesielt når de ser at titlene blir populære. Det finnes også mange indie-spill som viser nesten like produksjonsverdier som flere store spill. I dette tilfellet tenker jeg litt på Hawken. http://www.youtube.com/watch?v=BwA03XsKzbY Endret 30. september 2011 av TCi Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 For utviklere er det mer lønnsomt å gi ut mange små spill som selger litt, enn å bruke år på utvikling av et stort spill, som deretter har sjansen til å ikke selge stort bedre enn et underholdende lite spill. Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg blir litt trist når det nevnes indie-spill som redningen for pc-plattformen. Nå er jeg usikker om det er meg du tenker på her. Det var ikke direkte redningen jeg så indie-spill som. Heller det at den bringer flere sjangre som mer eller mindre er utdødd. Og at det vil både tilfredsstille spillerne samtidig som muligens litt større utviklere kan tenke seg å satse på noen i samme retning. Spesielt når de ser at titlene blir populære. Det finnes også mange indie-spill som viser nesten like produksjonsverdier som flere store spill. I dette tilfellet tenker jeg litt på Hawken. http://www.youtube.com/watch?v=BwA03XsKzbY Nei, jeg tenkte ikke på deg. Det er uttalelser som har kommet hist og her fra flere i forskjellige tråder. Jeg er for øvrig absolutt ikke kritisk til indie-spill og ser det som et viktig tilskudd, og også inspirasjon som du selv påpeker. Så ut til å være rimelig bra laget dette Hawken forresten. Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har ikke lest noe av hva som står her, men jeg kjøpte meg en powerful pc for mye penger . OG VET DU HVA !!?? jeg har faktisk spart penger for min spille stil , jeg har kjøpt 20 spill til ps3 (som kostet 3000 kr i den tiden) , jeg likte ikke de 20 spillene , bortsett fra noen seff gode spill som jeg ikke tar med i det hele tatt Jeg solgte dem til gamestop fikk 3000 kr kjøpte meg spille pc på komplett veldig dyr en jævel, men for faen pengene var verdt det, er du lei av hollywood spill gå til pc da, jeg har aldri spart så mye penger fordi nå har ingen spill skuffet meg . vet du hvorfor ?? FORDI pc har gode Strategi skyte rpg animasjon fantasy hjernetrim SPILL jeg er så glad jeg endelig skjønnte at det var pc som krevdes for og finne gode spill, Jeg har alltid vert en Playstation fan, men de har virkelig sviktet meg i det siste , og når jeg så ff 13 og at de bare lanserte dritt så tenkte jeg dette er ikke gammle dager lenger på tide og skifte stil Jeg vet det er folk som elsker Ps3 spill, beklager men jeg tar dette nøye og vill ikke spille sånner spill :: Noe offence til konsoll folk beklager Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hææ? Litt hilbilly måte og snakke om spill, men jeg var veldig skuffet over konsoll spill. og tenkte dere ville høre noe posetivt om pc, jeg har ivertfall funnet mye bra på pc i fra de siste 3 årene koser meg mye mere en hva jeg ville med konsoll Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Jeg har til dels blitt latterliggjort her inne for mine synspunkter om at piratkopiering er hovedårsaken til at markedet for høybudsjetts spill eksklusivt til PC er såpass labert, men i dag fikk jeg uventet støtte av Sega som snakker om Football Manager: Make no mistake, if one quarter of the people that usually pirate [Football Manager] switch to purchasing Football Manager 2012, the sales of the game worldwide would more than double. Med andre ord, ca 80% av de som spiller Football Manager piratkopierer spillet. Hvis ikke det viser hvor viktig piratene er for å ødelegge PC-markedet, så vet ikke jeg. Og ja, jeg misliker piratkopiering sterkt fordi jeg også er en old-school PC-gamer som savner den tiden da vi kunne få kreative spill tilpasset PC-plattformen. Jeg driter i Battlefield osv, men ting som Syndicate, X-Com, Grim Fandango osv er det jeg savner. Og det ironiske er jo hvordan både Syndicate og X-Com blir relansert i disse dager - men siden utviklerne ikke har nok tro på at PC-markedet kan støtte isometriske strategispill, så gjør de det om til et spill som de også kan lansere på konsoll - hvor mesteparten av salget deres vil være, da det er mye vanskeligere å piratkopiere på feks PS3. Endret 1. oktober 2011 av taterfyrings Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har til dels blitt latterliggjort her inne for mine synspunkter om at piratkopiering er hovedårsaken til at markedet for høybudsjetts spill eksklusivt til PC er såpass labert, men i dag fikk jeg uventet støtte av Sega som snakker om Football Manager: Make no mistake, if one quarter of the people that usually pirate [Football Manager] switch to purchasing Football Manager 2012, the sales of the game worldwide would more than double. Med andre ord, ca 80% av de som spiller Football Manager piratkopierer spillet. Hvis ikke det viser hvor viktig piratene er for å ødelegge PC-markedet, så vet ikke jeg. Og ja, jeg misliker piratkopiering sterkt fordi jeg også er en old-school PC-gamer som savner den tiden da vi kunne få kreative spill tilpasset PC-plattformen. Jeg driter i Battlefield osv, men ting som Syndicate, X-Com, Grim Fandango osv er det jeg savner. Og det ironiske er jo hvordan både Syndicate og X-Com blir relansert i disse dager - men siden utviklerne ikke har nok tro på at PC-markedet kan støtte isometriske strategispill, så gjør de det om til et spill som de også kan lansere på konsoll - hvor mesteparten av salget deres vil være, da det er mye vanskeligere å piratkopiere på feks PS3. Problemet er at det du viser til ikke viser det du sier det viser, det kan gi en indikasjon, men det som teller er salget, ikke hvor mange som kopierer også. Hvordan hadde slaget vært om det ikke var mulig å kopiere? Neppe 5 ganger høyere, når man i tillegg vet at PC-plattformen selger mer relativt til konsoll i områder som har mer piratkopiering, så virker argumentet mindre kraftig. Og hva er den tilsvarende prosenten på konsoll? Hvorfor er ikke PS3 en enormt mye større suksess enn x360 der man lett kan piratkopiere (eller wii), var det mindre piratkopiering før? Var det mer penger å tjene på PC-spill i perdioden du mener var en gullalder for PC? AtW Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Problemet er at det du viser til ikke viser det du sier det viser, det kan gi en indikasjon, men det som teller er salget, ikke hvor mange som kopierer også. Hvordan hadde slaget vært om det ikke var mulig å kopiere? Neppe 5 ganger høyere, når man i tillegg vet at PC-plattformen selger mer relativt til konsoll i områder som har mer piratkopiering, så virker argumentet mindre kraftig. Og hva er den tilsvarende prosenten på konsoll? Hvorfor er ikke PS3 en enormt mye større suksess enn x360 der man lett kan piratkopiere (eller wii), var det mindre piratkopiering før? Var det mer penger å tjene på PC-spill i perdioden du mener var en gullalder for PC? AtW Jeg hevder ingen steder at alle som piratkopierer et spill, ville ha kjøpt det om de ikke hadde hatt muligheten, men tror du seriøst at INGEN av de som piratkopierer ville ha kjøpt spillet om de ikke hadde hatt muligheten til å kopiere det? Når det er sagt, du har rett i at det jeg presenterte bare er anekdotiske bevis, men det ser ut som om utviklerne, som her Sega, trekker samme type slutninger som jeg gjør. Og siden det er de som i siste instans bestemmer hva som blir laget, så betyr vel også det en del, gjør det ikke? Poenget er at uviklere ser på PC-markedet, og så ser de tall som feks at 80% av de som spillet en PC-serie som Football Manager gjør det med en piratkopiert versjon, og så tenker de sitt. Og velger å heller kjøre det sikkert med å gi ut spill til konsoll. Og ja, piratkopiering finnes også til konsoll, men det er ikke i nærheten av like enkelt å gjennomføre, og personlig kjenner jeg heller ingen som piratkopierer på PS3 eller 360 (dog, nesten alle jeg kjenner gjør det på Wii, DS og PSP). En fullstendig analyse av hvor stor effekt piratkopiering har på PC-markedet må selvsagt ta hensyn til de tingene du nevner, men siden vi ikke har alle numrene - og det heller ikke er realistisk at vi får de så enkelt så må vi bruke det vi har i denne diskusjonen. Og det vi har er at både tallene og utviklerne peker på en enorm piratkopiering på PC, og at dette er et seriøst problem for plattformens helse. Jeg forholder meg til det. Endret 1. oktober 2011 av taterfyrings Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Jeg tror at ett spill som jeg har postet ideen til ville solgt veldig godt. http://www.diskusjon...owtopic=1379558 Er veldig brennsikker på at et slikt gameplay hadde vært avhengighetsskapende. Endret 1. oktober 2011 av Slettet+513 Lenke til kommentar
TCi Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Jeg har til dels blitt latterliggjort her inne for mine synspunkter om at piratkopiering er hovedårsaken til at markedet for høybudsjetts spill eksklusivt til PC er såpass labert, men i dag fikk jeg uventet støtte av Sega som snakker om Football Manager: Make no mistake, if one quarter of the people that usually pirate [Football Manager] switch to purchasing Football Manager 2012, the sales of the game worldwide would more than double. Med andre ord, ca 80% av de som spiller Football Manager piratkopierer spillet. Hvis ikke det viser hvor viktig piratene er for å ødelegge PC-markedet, så vet ikke jeg. Og ja, jeg misliker piratkopiering sterkt fordi jeg også er en old-school PC-gamer som savner den tiden da vi kunne få kreative spill tilpasset PC-plattformen. Jeg driter i Battlefield osv, men ting som Syndicate, X-Com, Grim Fandango osv er det jeg savner. Og det ironiske er jo hvordan både Syndicate og X-Com blir relansert i disse dager - men siden utviklerne ikke har nok tro på at PC-markedet kan støtte isometriske strategispill, så gjør de det om til et spill som de også kan lansere på konsoll - hvor mesteparten av salget deres vil være, da det er mye vanskeligere å piratkopiere på feks PS3. Og når de ser at salget har økt, så mener de vel at de har lurt piratene antar jeg. Må si det hadde vært underholdende om salget gikk ned, bare slik at de virkelig må snu på hjernecellene for å forstå hva i alle dager de gjorde feil. Diskusjonen rundt piratkopiering er bare antagelser og spekulering. Det finnes ingen data for eller til om DRM/kopisperrer virker inn på salg. Så lenge utgiverne tror det fungerer vil vi fortsette å få det. Eurogamer la ut en artikkel for en liten stund siden om hvor utbredt piratkopiering er: http://www.eurogamer.net/articles/2011-09-30-how-bad-is-pc-piracy-really-article Spør du meg viser den bare hvor lite man vet om piratkopiering. Endret 2. oktober 2011 av TCi Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Og når de ser at salget har økt, så mener de vel at de har lurt piratene antar jeg. Må si det hadde vært underholdende om salget gikk ned, bare slik at de virkelig må snu på hjernecellene for å forstå hva i alle dager de gjorde feil. Diskusjonen rundt piratkopiering er bare antagelser og spekulering. Det finnes ingen data for eller til om DRM/kopisperrer virker inn på salg. Så lenge utgiverne tror det fungerer vil vi fortsette å få det. Eurogamer la ut en artikkel for en liten stund siden om hvor utbredt piratkopiering er: http://www.eurogamer.net/articles/2011-09-30-how-bad-is-pc-piracy-really-article Spør du meg viser den bare hvor lite man vet om piratkopiering. Interessant at du legger til samme artikkel som jeg la ved i min tekst. Uansett, jeg er selvsagt enig i at DRM ikke hjelper en dritt, da det bare går ut over de som faktisk kjøper produktet. Dog, jeg forstår ikke hvorfor du drar det inn her overhodet? Fakta er at på et populært, eksklusivt PC-spill som Football Manager, så er det ca 80% av de som spiller spillet som betaler for seg. Om dere ikke tror Sega lar den statistikken påvirke hvilke plattformer de satser å gi ut spill på, så vet jeg ikke hva jeg skal si. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Innfør Shareware igjen. Det var tider. Genialt konsept, men siden dagens spill ofte er så korte hadde det kanskje ikke fungert. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Fakta er at på et populært, eksklusivt PC-spill som Football Manager, så er det ca 80% av de som spiller spillet som betaler for seg. Om dere ikke tror Sega lar den statistikken påvirke hvilke plattformer de satser å gi ut spill på, så vet jeg ikke hva jeg skal si. Jeg skulle likt å visst hvor de har de tallene i fra... Er ikke overbevist om at de er reelle. Ville ikke ta de som fakta, bare fordi Sega skrive de tallene. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg skulle likt å visst hvor de har de tallene i fra... Er ikke overbevist om at de er reelle. Ville ikke ta de som fakta, bare fordi Sega skrive de tallene. Jeg er selvsagt enig i at tallene ikke nødvendigvis er reele, og det er sunt med en viss skepsis til slikt. Dog, i denne saken så er det disse tallene vi har, og selv om tallene er feil, så er det ingenting som tyder på at tallene heller er overdrevet enn underdrevet - snarere forholder det seg slik at vi ikke har noe grunnlag for å vurdere tallene. Da velger ihvertfall jeg å bruke de - i mangel av noe bedre. Hvis ikke kunne vi like gjerne latt være å ha denne debatten i utgangspunktet. Lenke til kommentar
samco Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Med tanke på pc pirat problemet .. neppe riktige tall Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Med tanke på pc pirat problemet .. neppe riktige tall Utdyp gjerne dette! Lenke til kommentar
samco Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Nei beklager regner med t du klarer å google Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå