Gjest Slettet+513 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Konsoll har nå elendig grafikk, og elendig fps så. Det er sant. PS4 kommer neste år kanskje er det ett nytt håp. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Konsoll har nå elendig grafikk, og elendig fps så. Nåja. Selv om vi får bedre grafikk på PC så er ikke grafikken på konsollene elendig. Lenke til kommentar
samco Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Fyra opp den noen mnd siden funka som bare det undelig at ingen fikk anfall av loading skjermene da mot advarsler i nye spill nå :!: Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Elendig grafikk var nå overdrevet. Men, spesielt bra i forhold til PC er det ikke. Og når jeg da har en PC som kan ta spill på fullt, tar jeg jo heller det .. : p Endret 28. september 2011 av Quakecry waits for alice Lenke til kommentar
samco Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Elendig er ganske så riktig nå i 2011 Bring on next gen ... for denne har vart altfor lenge allerede Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Games for windows live er jo et makkverk. Steam fungerer glimrende. Alt oppdaterer seg selv, man har et gigantisk bibliotek å velge imellom og de kjører tilbuder hele veien til enhver smak. Det kalles tilbud når det er frivillig. Steam er tvang. Alt jeg ber om er at det blir frivillig, slik som så godt som alle de andre identiske tjenestene. Hvorfor er det så mye å be om? Lenke til kommentar
gnugfur Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 taterfyrings : Hvordan kan du argumentere når du sier at intet er nevnt om PC? jeg tenker en rask epost til steam kan svare på hvor mange kopier av modern warfare de har solgt. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 taterfyrings : Hvordan kan du argumentere når du sier at intet er nevnt om PC? jeg tenker en rask epost til steam kan svare på hvor mange kopier av modern warfare de har solgt. Poenget med den første linken var bare at Activision selv ikke nevnte PC-salget overhodet, mens de derimot nevne konsollsalget som 20 av 55 millioner som meget bra. Det behøver ikke å bety så mye, men det virker som om PC-salget var så forsvinnende lite at de følte det var vits å nevne det. Og nei, en epost til Steam er ikke nok, da Steam ikke gir ut salgstall. Men se forøvrig resten av posten min, de tallene jeg fant er der. Om du finner mer eksakte tall så kom med de! Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Games for windows live er jo et makkverk. Steam fungerer glimrende. Alt oppdaterer seg selv, man har et gigantisk bibliotek å velge imellom og de kjører tilbuder hele veien til enhver smak. Det kalles tilbud når det er frivillig. Steam er tvang. Alt jeg ber om er at det blir frivillig, slik som så godt som alle de andre identiske tjenestene. Hvorfor er det så mye å be om? Følte meg litt smart og skrev like greit en mail til Valves Steam-support der jeg skrev i detalj hva jeg ikke liker med Steam og ba om la det bli valgfritt. Tviler på at de gjør noe pga en mail, men vi kan jo håpe. Lenke til kommentar
gnugfur Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 hvordan er steam tvang? Er det noen som tvinger deg til å drikke vann? er det noen som tvinger deg til å dusje? er det noen som tvinger deg til å gå og legge deg i sengen og ikke på sofaen? Prøv å bytt region på windows live. La oss si at du flytter til et annet land. Lenke til kommentar
per17 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Skjønner ikke hva folk har i mot steam egentlig. Men jeg er jo enig i at det bør være valgfritt. Steam er genialt, automatiske oppdateringer er utrolig kjekke, man har innebygd chat, voice chat etc. Gode tilbud har de også, samt de er med på å styrke PC-plattformen. GFWL derimot... 2 Lenke til kommentar
Licht Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Men jeg synes likevel det gjør et poeng klinkende klart: Den tradisjonelt sett PC-baserte sjangeren FPS trives fremdeles forbløffende godt på PC. Det er bare det at veldig få av de som spillet spillet der gidder å betale for seg. På konsoll er det heldigvis annerledes, og det er konsollsalget som sikret at MW2 og lignende produksjoner er lønnsomme. Derfor bør dere PC-elskere være glad for at konsollene finnes, de gir utviklerne muligheter til å produsere spill de ikke ellers ville hatt. Men det er lenge sidan CoD-serien var ein PC-serie, konsollfokuset tok tidleg over. MW2 har til og med den tvilsomme æra å vere serien sitt minst PC-venlege spel (vel, om ein ser bort i frå CoD3, som berre konsollfolk fekk slite med). Trur kanskje og at populariteten til alterIWnet som ein mykje betre løysing for MP-speling enn P2P-IWnet har ført til kunsteg høge piratkopieringstal, men det vert spekulasjon. Ein kan og ha det bak i hovudet at korrelasjonen mellom marknadsføring/buzz og piratkopiering er mykje høgare enn korrelasjonen mellom kvalitet og piratkopiering (jamfør m.a Spore). Om spel som Red Orchestra 2, Hard Reset og Serious Sam 3 (som alle er PC-eksklusive FPS-ar med eit budjsett som, om enn ikkje på CoD/Gear-nivå, framleis er høgt) vert piratkopierte i så høg grad at fortenesta uteblir, skal eg heller gå med på at piratverksemd gjer det lite aktuelt å utvikle høgprofilspel til PC. Eg vonar sjølvsagt at dei tener grovt med pengar og fortsett med det dei driv på med Forstår ikkje heilt kommentarane til lenkjene. Dei var tenkt primært som ein motvekt til generelle og ofte gjentekne PC-dommedagsprofetiar - ein kan vanskeleg sjå bort i frå at det faktisk går utmerkt godt med PC-marknaden som eit heile (både software og hardware), sjølv om ein ikkje har detaljdata når det gjeld nøyaktig kven som gjer det best. Resonnementet om at piratkopiering er eit stort problem hadde som grunnføresetnader at ingen vil utvikle noko med budsjett større enn, sei, det Paradox vil vie til sine spel; og i ein litt vidare forstand at PC-utvikling i det heile ikkje var profitabelt. Det er per no veldig lite som skulle tyde på at dei føresetnadene er reelle. 1 Lenke til kommentar
RoXx Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg husker hvor kult det var når det alltid kom ut kule spill til PC. Hele tiden. Men de siste årene er sprikene mellom de gode spillene blitt større og større. Jeg sjekket etter og det viser seg at veldig mange av de vellykede spillseriene har stoppet opp. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Bare noen av dem: - Orion (Ingenting nytt) - Galactic Civilization (Ingenting om nr 3) - GTA (Ingenting nytt) - The Getaway (Nr 3 er kansellert) - C&C (Ble dradd ned i søla.) - Halo (stoppet på nr 2) - Quake (Ingenting nytt) - Doom (i tidlig utvikling) - Stargate Worlds (kansellert) - Gears of War (stoppet på Nr 1)-(Snakker om pc spillene her ja) - Bond spill (ingen av betydning) - Simcity (Dødt) - Transport Tycoon (Halvdødt) - Space Colony (Dødt) - Starship troppers (Ingenting nytt) - Homeworld (ingenting nytt) - Warcraft (Ingenting nytt) - Supreme commander (Dradd ned i søla) - Company Of Heroes (Ingenting nytt) - Star Wars Battlefront (ingenting nytt) - Evil genius (Ingenting nytt) - Unreal tournament 4 (i tidlig utvikling) - +Resten xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Verre og Verre, Nye versjoner av disse spillen hadde lett blitt godtatt på PC og husket. Jeg skylder ikke på utviklerne. Det er bossene jeg skylder på. De setter i gang og utvikler dårlige spill og lar de klassiske seriene råtne. 2/3 av PC spillindustrien står STILLE! Har du lagt merke til det samme? De spillene PC gamere kommer til å fryde seg over i år er Stronghold 3, Battlefield 3,Minecraft,Batman Archam City, Call Of Duty Modern Warfare 3. Saint's Row: The Third, Alien Colonial Marienes. Elder Scrolls: Skyrim.+ Men disse spillene er ærlig talt bare dråper av den utviklingen som var for fem år siden. Jeg ser ikke nødvendigheten med å fortsette spillserier i det uendelige, det begynner å bli i grenseland latterlig etter min mening. Og hvis man skal fortsette en spillserie der alle forventer det samme oppgulpet i noe endret innpakkning, hva får man ? Jo , akkurat det. Når jeg kjøpte min første PC (386sx 33mhz 4mb RAM) med wolfenstein 3d, sim city , doom etc så ville jeg aldri i verden kunne forutse at oppfølgere til disse spillene skulle komme 15-20 år senere. Og hva ender vi opp med? 50 cloner av det som blir populære spill ala modern warfare/battlefield/quake/doom etc etc. Mange av de titlene du har nevnt ovenfor ble populære fordi de var nyskapende og samtidig velpolerte. Heldigvis har vi Indie-scenen der det ikke er massive spillstudioer som driver copy+paste av spill kun for profitten sin del slik filmstudioer melker suksesstitler til det idiotiske. Og man kan ikke komme bort ifra at det er mer penger å tjene på spill til konsoll og vil derfor bli prioritert. Derfor lages spill med en 10 år gammel directx9 som grunnkode og er ofte elendig optimalisert for dagens PC`er og gir et syntetisk høyt maskinkrav i mange tilfeller eller utnytter bare en brøkdel av potensialet. PC-spill industrien står absolutt ikke stille, de store studioene har bare forlatt den til fordel for penger, forståelig nok. Jeg vil se storsatsinger som lager det nye Diablo/wolf3d/cod/WOW/c&c etc og er sjangerdefinerende og ikke minst nyskapende. Tviler desverre på at noe slikt vil komme myntet på PC-platformen:/ Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Men det er lenge sidan CoD-serien var ein PC-serie, konsollfokuset tok tidleg over. MW2 har til og med den tvilsomme æra å vere serien sitt minst PC-venlege spel (vel, om ein ser bort i frå CoD3, som berre konsollfolk fekk slite med). Trur kanskje og at populariteten til alterIWnet som ein mykje betre løysing for MP-speling enn P2P-IWnet har ført til kunsteg høge piratkopieringstal, men det vert spekulasjon. Ein kan og ha det bak i hovudet at korrelasjonen mellom marknadsføring/buzz og piratkopiering er mykje høgare enn korrelasjonen mellom kvalitet og piratkopiering (jamfør m.a Spore). Om spel som Red Orchestra 2, Hard Reset og Serious Sam 3 (som alle er PC-eksklusive FPS-ar med eit budjsett som, om enn ikkje på CoD/Gear-nivå, framleis er høgt) vert piratkopierte i så høg grad at fortenesta uteblir, skal eg heller gå med på at piratverksemd gjer det lite aktuelt å utvikle høgprofilspel til PC. Eg vonar sjølvsagt at dei tener grovt med pengar og fortsett med det dei driv på med Forstår ikkje heilt kommentarane til lenkjene. Dei var tenkt primært som ein motvekt til generelle og ofte gjentekne PC-dommedagsprofetiar - ein kan vanskeleg sjå bort i frå at det faktisk går utmerkt godt med PC-marknaden som eit heile (både software og hardware), sjølv om ein ikkje har detaljdata når det gjeld nøyaktig kven som gjer det best. Resonnementet om at piratkopiering er eit stort problem hadde som grunnføresetnader at ingen vil utvikle noko med budsjett større enn, sei, det Paradox vil vie til sine spel; og i ein litt vidare forstand at PC-utvikling i det heile ikkje var profitabelt. Det er per no veldig lite som skulle tyde på at dei føresetnadene er reelle. Om det var din intensjon med linkene så er det greit nok, men de står altså ikke i motsetning til min påstand, som var at: 1. Det produseres i dag få høybudsjettsspill eksklusivt til PC, og 2. Dette skyldes i all hovedsak at markedet for slike spill er mindre enn til konsoll, noe som 3. Skyldes piratkopiering. Og det var det eneste jeg forsøkte å vise med mine kommentarer. Du har helt rett i at linkene virker godt mot dommedagsprofetier om at PC-markedet er stein dødt, men så var det heller aldri det jeg hevdet. PC-markedet lever i beste velgående, for både mindre utgivelser, og alternative inntjeningsmodeller som den Wow bruker. Så mitt inntrykk er at uenigheten først og fremst koker ned i hva vi definerer som høybudsjettsspill. Jeg kjenner ingen av de tre seriene du nevnte, og håper selvsagt som du at de tjener penger, men er de høybudsjettsspill? Kanskje, det kommer an på definisjonen (som du selv også skriver). Sist, vi kan selvsagt se på enkeltspill og finne årsaker til hvorfor nedlastingen er såpass høy som den er til akkurat det spillet. Om Modern Warfare 2 ikke oppfyller deres kriterier av en eller annen grunn, så finn frem tallene for Deus Ex, eller Black Ops, eller Medal of Honor eller et annet høybudsjetts profilert spill som er gitt ut både til konsoll og PC. Mest sannsynlig (jeg har ikke sjekket tall på noen av disse) så vil vi finne at konsollsalg og ulovlige nedlastninger knuser PC-salget her akkurat slik som det gjør det med Modern Warfare 2. Da finner jeg det rart å hevde at piratkopiering ikke i betydelig grad er med på å gjøre PC-markedet usunt for store utgivelser. Endret 28. september 2011 av taterfyrings Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 hvordan er steam tvang? Er det noen som tvinger deg til å drikke vann? er det noen som tvinger deg til å dusje? er det noen som tvinger deg til å gå og legge deg i sengen og ikke på sofaen? Prøv å bytt region på windows live. La oss si at du flytter til et annet land. Det er ingen som tvinger det til å drikke vann, men drikker du ingenting som har vann i seg overlever du ikke lenge. Selv kroppen din består av store deler vann. Steam er ikke tvang - jeg kan jo droppe alle spillene som har Steam og heller spille på konsoll, om jeg ikke er interessert i mods og om jeg godtar konsoll-versjonen av spill som Skyrim og Fallout: New Vegas. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 PC-spill industrien står absolutt ikke stille, de store studioene har bare forlatt den til fordel for penger, forståelig nok. Jeg vil se storsatsinger som lager det nye Diablo/wolf3d/cod/WOW/c&c etc og er sjangerdefinerende og ikke minst nyskapende. Tviler desverre på at noe slikt vil komme myntet på PC-platformen:/ Når kom det sist et sjangerdefinerende og nyskapende spill uansett platform? Spillindustrien har blitt ekstremt preget av at omtrent ingen tør ta en eneste sjanse. Man kopierer velbrukte ideer om og om igjen, og det er hovedsakelig bare grafikken som blir litt bedre for hver gang. I mange tilfeller ofres gjerne gameplay til fordel for et penere utseende. Lenke til kommentar
samco Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Activision og EA har egentlig ødelagt mere en de har bidratt med de siste årene.. Melking av gammle serier til blods begynner å bli fryktelig gammelt nå zzzzzz Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 World of Tanks forklarer alt som er herlig med PC spill Lenke til kommentar
TCi Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Først og fremst godt å se et emne hvor man stort sett er veldig flinke til å diskutere og argumentere. Lite av den slags her for tiden. Det var noen punkt jeg ville si noen ord om. Skyld på piratkopiering du, det gjør at det ikke er lønnsomt å utvikle spill til PC lengre om man ikke har veldig lavt budsjett eller helt sikre anti-piratmetoder. Det siste er det dessverre bare online spill som Starcraft og Wow som har. Piratkopiering er helt klart et fenomen som har skremt utgiverne til å fokusere på konsollene. Da kan man lettere kontrollere salg og resultater, da det er et langt mer stabilt marked. Sikre DRM-løsninger finnes ikke, men de har helt klart sin effekt. Noen i større grad og andre i mindre. Syns Starcraft og WoW var dårlige eksempler her, siden de faktisk krever at du spiller online. Når man går mer mot spill som fokuserer på enspillerkampanjer er resultatet et helt annet. Noe som helt garantert også viser større piratkopiering. Men jeg syns det blir for enkelt å bare skylde på piratkopiering, slik som mange utgivere og utviklere gjør. Dermed sitter vi igjen med et PC-marked som selvsagt eksisterer, slik du også påpeker, men hvor spill designet primært for den plattformen ikke blir satset på, og vi som er glad i de klassiske PC-sjangrene har bare selskaper som Paradox og Telltale å støtte oss på - fantastiske selskaper, men likevel bare en skygge av hva som foregikk på nittitallet. Nå har jeg riktignok ikke gjort noe i denne posten for å knytte nedgangen i PC-baserte sjangre til piratkopiering, og det kan også tenkes at det er populariteten til de PC-baserte sjangrene som ganske enkelt er redusert eller ikke økt nok til å følge med de økte utviklingskostnadene. Jeg tror imidlertid ikke dette er tilfellet, da jeg finner det litt for besynderlig at alle de sjangrene som er (nesten) utelukkende PC-baserte skal ha kollapset omtrent samtidig over det siste ti-året fra torrentens inntok i vanlige folks liv. Dette store skiftet i utvikling for konsoll kom faktisk straks 90-tallet var over. Da ble nemlig konsollene såpass kraftige at utviklerne så at man nå kunne lage spill for både PC og konsoll. Noe som resulterte i en rekke porter. Ikke alle gode selvsagt. Porting til konsoll eksisterte selvsagt på 90-tallet også, men konsoll-portene var såpass nedbrutt at de ofte var en skygge av PC-versjonen. I dag klarer konsollene å stille opp med PCen, selv om den selvsagt begynner å vise hvem som er sterkest ytelsesmessig. Tross det hindrer det ikke utviklingen av multiplattformspill, siden konsollene bestemmer grafikkhoppet i spill i dag. Det at mange sjangre har forsvunnet kommer nok mest av at de var et nisjeprodukt man lett kunne lage i sin tid. Nå i dag er markedet langt større og vanskeligere. Selv har jeg min tvil på at torrent er hovedårsaken. Man skal selvsagt ikke ignorere det helt. Piratkopiering i dag er et reelt problem, men jeg tror det mest kommer noe utviklerne/utgiverne har laget selv. Nemlig investert milliarder i løsninger som ikke fungerer. Og samtidig ikke sett seg i retning av Steam, da det kom. Hadde de kastet seg på den bølgen ville spillmarkedet vært et helt annet. Nå blir dette bare ren spekulering fra min side. Tanken er uansett veldig interessant. De 35 millioner aktive brukere på Steam sier uansett at interessen er der. Heldigvis har Indiè-markedet begynt å gi nye spirer til disse fortapte sjangerne. Og som man var inne på tidligere i tråden, F2P (Free 2 Play) er absolutt en markedsføringstype som nå vil blomstre. Dette er mer som en videreutvikling av DRM, hvor utviklerne/utgiverne sitter med kontrollen av sine investeringer på en langt sikrere måte. Dette er noe som kan få PC-markedet til å blomstre igjen. Bare se på sjangrene som dukker opp der igjen. Eneste dummer er at man fremdeles krangler som HTML5 og hvilke standarder man skal ha der. Nå dette modnes vil vi endelig få plugin-fri spilling via nettleseren. Noe som vil garantert akselerere utviklingen av mange spill som igjen kanskje var en døende sjanger. Helt utrolig hva folk får seg til å skrive her inne angående konsoller. Uten konsoller så ville spillmarkedet vært MYE MINDRE fordi det er alt for enkelt å piratkopiere spill til PC, derfor beveger utviklere seg over på konsoll, og det bør vi være glad for, for det sikrer at spill som Deus Ex 3 og Dragon Age: Origins faktisk kan tjene penger på å lages - ergo tjener alle på det. Konsoller er ikke problemet for PC-brukere. At ikke nok mennesker er villige til å kjøpe PC-spill er problemet. Det er helt korrekt at markedet ville ha vært mindre. Konsoller har gjort spill tilgjengelig for massemarkedet. Stedet hvor selvsagt pengene ligger. Men at konsollene ikke skaper problemer for PC-brukere er helt feil. La meg ikke gå inn på hvor mange spill som har blitt ødelagt av konsollporting... La meg bare slenge ut noen få eksemper; Deus Ex 2, Dead Island, Halo 2, Resident Evil 4. Noe som da fører til at salget på PC faller. Noe som også viser den lave interessen som ligger i å lage gode PC-porter (eller da eksklusive). De skaper problemer selv. At konsoller er hovedproblemet er selvsagt å dra det langt, men å ikke si at det er et problem er nesten like feil. Det er veldig enkelt å piratkopiere på konsoll når den først er moddet, men det er ikke noe folk flest gjør selv, rett og slett fordi folk flest ikke forstår en dritt av hvordan man skal gjøre det. På PC derimot, last ned spillet, installer, erstatt exe-fil med cracket exe-fil. Kjenner til folk som ikke har peil på PC, men som likevel klarer å piratkopiere spill. På konsoll not so much. Du er kanskje inne på noe. Hva jeg heller velger å tro er at dette er to vidt forskjellige markedsgrupper. Du har konsollbrukerne hvor mesteparten vet hva konsollen heter og at de vil ha et spill med den tittelen. Hvor den lille gruppen som er igjen velger å piratkopiere, mest fordi de kan. Så har du PC-plattformen som ikke har endret seg på 20 år. Man gjør fremdeles det samme som før. Her er derimot grupperingen totalt snudd. Du har mindretallet som vet at PCen heter f.eks. HP og kjøper en tittel de ønsker. Enkelte ganger kjøper de også et spill de ikke har PC nok til å kjøre. Og så har du majoriteten som kan med PCen og vet hvordan man kan laste ned og omgå kopisperrer. 1 Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Den gjennomsnittlige pc-spilleren er i dag 35-40 år , den gruppen med desidert best kjøpekraft i samfunnet. Jeg er usikker på hvor mange av oss som gidder å piratkopiere. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå