Muggkaare Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Ja, konsoll er jo ikke lett å piratkopiere spill til. Du tørker deg vel i ræva før du driter også tenker jeg. Spørs på konsollen, og hva slags utstyr man har tilgjengelig. Er uansett mye lettere på PC, da alt du trenger er nett og kunnskaper. 2 Lenke til kommentar
samco Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Fleste klarer seg godt med en tablet eller pocket pc nå Lenke til kommentar
gnugfur Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Ja, konsoll er jo ikke lett å piratkopiere spill til. Du tørker deg vel i ræva før du driter også tenker jeg. Spørs på konsollen, og hva slags utstyr man har tilgjengelig. Er uansett mye lettere på PC, da alt du trenger er nett og kunnskaper. Jeg hacket wii'en min og ga den til nevøen min. han laster ned spill selv til en hardisk han kobler til wii'en og blar igjennom alle spillene som er laget til wii. Han har også hacket xbox hvor han brenner ut sine egne spill. Gutten er 8 år gammel. Ingen crack, ingen filer som må byttes, ingen registery key og ingen "set localhost 127.0.0.1". Om du ikke vet hva du snakker om, så er det likegreit å holde meningene sine for seg selv. Gå og troll et annet sted. 2 Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Hahaha... les hva jeg skrev. Det spørs på konsollen. Og ja, han moddet vel 360en selv også, uten noe som helst av utstyr? PS: Ja, det heter å modde 360en, ikke hacke, vet du ikke hva du snakker om så kan du vel holde meningene for deg selv. 2 Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg er delvis enig i at spill på PC er døende. Grunnen heter Steam. Maken til makkverk skal man lete lenge etter, men av en eller annen idiotgrunn er folk så hjernevaskede at de godtar alt Steam ber dem om å gjøre uten å spørre engang. Når man får andre identiske tjenester som Games for Windows Live klikker folk i vinkel. Er det rart PC-spill dør? Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 PC-spill dør jo ikke, lever i beste velgående. Spill selger mer på enn på konsoll og, mye av grunnen er nok Steam som gjør det så enkelt. 1 Lenke til kommentar
gnugfur Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Hahaha... les hva jeg skrev. Det spørs på konsollen. Og ja, han moddet vel 360en selv også, uten noe som helst av utstyr? PS: Ja, det heter å modde 360en, ikke hacke, vet du ikke hva du snakker om så kan du vel holde meningene for deg selv. Hack (hobby), heavy modification of the software or hardware of one's own computer system. Man får "moddet" bokser for 7-800kr hvor man får alt man trenger for å kunne brenne sine egne spill. Poenget mitt er at det er ti ganger enklere å piratkopiere spill til konsoller enn til pc. Evt like enkelt. Hele hysteriet rundt at PC gaming må dø fordi det er så mye piratkopiering er bullshit fra en ende til den andre. Av enkle grunner. 1. Hadde dette vært et faktum hadde ikke spill industrien eksistert idag, fordi : piratkopiering med disketter var det enkleste man kunne gjøre og var grunnlaget til at mangen av oss som sitter her inne i det hele tatt er opptatt av spill den dag idag. En person kjøpte et spill og kopierte dette opp til alle vennene sine. kostnad, en diskett til 10-15kr den gang. Gjerne flere spill på en diskett også. Når CD-ROM tok av for fullt kunne man presse inn hundrevis av spill på en enkel plate og "WAREZ" tok av for fullt. 2. Hadde problemet vært så stort idag hadde ikke utviklere laget spill til pc i det hele tatt. GPU, CPU, PSU, HK utviklere hadde laget eksklusive enheter til industrien og konsoller. Nvidia og ATi hadde mest sannsynlig slått seg sammen eller en av de hadde ikke eksistert. Det blir som vår kjære samferldsminister greide å lire av seg en gang. "Vi taper xxxxx millioner i året i avgifter på elbil. Fordi vi aldri har hatt avgifter på de". Man kan ikke tape noe man aldri har hatt. I rest my case. Jeg er delvis enig i at spill på PC er døende. Grunnen heter Steam. Maken til makkverk skal man lete lenge etter, men av en eller annen idiotgrunn er folk så hjernevaskede at de godtar alt Steam ber dem om å gjøre uten å spørre engang. Når man får andre identiske tjenester som Games for Windows Live klikker folk i vinkel. Er det rart PC-spill dør? Games for windows live er jo et makkverk. Steam fungerer glimrende. Alt oppdaterer seg selv, man har et gigantisk bibliotek å velge imellom og de kjører tilbuder hele veien til enhver smak. 2 Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Det er veldig enkelt å piratkopiere på konsoll når den først er moddet, men det er ikke noe folk flest gjør selv, rett og slett fordi folk flest ikke forstår en dritt av hvordan man skal gjøre det. På PC derimot, last ned spillet, installer, erstatt exe-fil med cracket exe-fil. Kjenner til folk som ikke har peil på PC, men som likevel klarer å piratkopiere spill. På konsoll not so much. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Games For Windows Live, Desura. Impulse, Origin, Steam. Lenke til kommentar
ShotgunStalker Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Skyld på piratkopiering du, det gjør at det ikke er lønnsomt å utvikle spill til PC lengre om man ikke har veldig lavt budsjett eller helt sikre anti-piratmetoder. Det siste er det dessverre bare online spill som Starcraft og Wow som har. En gang hørte jeg noen si at vis et spill ikke hadde en demo, hadde de "Retten" til å laste de ned ulovlig. Jeg trodde jeg skulle dø av latter...er enig med deg. Piratkopiering er helt feil og gay. Noen er idioter. Store idioter. Sikkert COD spillere^^ 1 Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Bare tøys å la denne tråden skli ut i kverulering rundt piratkopiering. Ja det er et problem, men det er ikke hovedproblemet. Hovedproblemet er konsollifisering / simplifisering / casualisering. Kall det hva du vil, men det er det som er den store stygge ulven som ødelegger hele spillopplevelsen og spillinteressen for svært mange gamere. Flere av oss kommer nok til å kutte helt ut på grunn av dette om ikke trenden snur. Prøv å spille på nytt igjen gamle storheter som Gothic 2, Baldurs gate 1&2 og Morrowind og dere skjønner godt hva jeg mener. Ingen av dagens spill kommer opp mot disse, og det skyldes ikke piratkopiering! 5 Lenke til kommentar
samco Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Ikke alle kan leve i fortiden Gi oss nye freshe IPs og ikke countless årlige opfølgere så har utviklingen florert Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Ikke alle kan leve i fortiden Gi oss nye freshe IPs og ikke countless årlige opfølgere så har utviklingen florert Det har ikke med å leve i fortiden, men å kunne gjenkjenne kvalitet. Du kan ikke si til en kjenner av f.eks. Miles Davis, Prince eller Pink Floyd at Spice Girls eller Sputnik er den store greia. Folk som kan tenke selv gjenkjenner kvalitet og avslører søppel. Its as simple as that Lenke til kommentar
samco Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Fortid er fortid (retro fan myself 2).. La oss heller se på fremtiden spill er 3D og motion det vi vill bli oversvømt av? Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Om fremtiden er Kinect tar jeg livet av meg. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Men (nok) folk er villige til å betale fullpris for PC-spel, det var jo heile poenget med alle lenkjene i den første posten. PC-marknaden går so det grin, det er berre eit par sjangrer som har falt av lasset undervegs! Sjølv for smale spel som Xenonauts, Age of Decadence eller Frozen Synapse er det ein marknad som er profitabel - nokon må berre lage spela, og kreativitet kjem ikkje vel overeins med AAA-utvikling. Jeg har sett gjennom linkene du ga meg (og fått en del flere usaklige kommentarer her som jeg ikke gidder å kommentere), og jeg vil gå gjennom dem her og si hva de sier, og hvorfor ingen av de står i motsetning til min påstand. La oss først se hva jeg skrev: Skyld på piratkopiering du, det gjør at det ikke er lønnsomt å utvikle spill til PC lengre om man ikke har veldig lavt budsjett eller helt sikre anti-piratmetoder. Det siste er det dessverre bare online spill som Starcraft og Wow som har. Jeg hevdet altså at piratkopering er en viktig grunn til at det ikke er lønnsomt å utvikle spill utelukkende til PC om man ikke lager lavbudsjettspill (Europa Universalis, Sam&Max, Runaway osv) eller bruker sikre anti-piratmetoder (Starcraft 2, Wow). Nå, hva vi skal definere som lavbudsjettsspill er selvsagt ikke entydig, og det har derfor kommet en del eksempler og moteksempler fra forskjellige postere her med spill som skal "motbevise" dette. Men for å ha det klart - jeg hevder ikke at små produksjoner ikke lever godt på PC - de har alltid levd best der, og vil sannsynligvis alltid gjøre det. Det jeg snakker om er store, fullprisspill, og det har også Zealuu fått med seg. Store fullprisspill blir i dag produsert til PC, men som trådstarter og flere andre her inne selv skriver, disse er veldig ofte bare en versjon av konsollspillet, og det er vel nettopp derfor tråden er så overfull av konsollhat. Så min påstand er tredelt: 1. Det produseres i dag få høybudsjettsspill eksklusivt til PC, og 2. Dette skyldes i all hovedsak at markedet for slike spill er mindre enn til konsoll, noe som 3. Skyldes piratkopiering. Den siste av disse påstandene er det vanskelig å gi mer enn anekdotisk bevis for og i mot, så la oss i all hovedsak se om Zealuu sine linker strider mot punkt 1. og 2. Den første linken handler om at PC-markedet er estimert å gå forbi konsollmarkedet, og snakker om både de grafiske forskjellene, økningen av f2p-spill, og at det meste som selges til PC er nedlastbart. Poenget med f2p-spill er selvsagt meningsløst å kommentere, da dette nettopp er slike spill som også jeg påpeker at en fremdeles fint lager til PC. Artikkelen gir meg imidlertid rett i at PC-markedet er mindre enn konsollmarkedet, dog ikke mye. Problemet er at artikkelen ikke gir oss noe informasjon om hvordan konsumere bruker pengene på PC. Hvor mye går inn i farmville? Hvor mye går til å skaffe seg fordeler i League of Legends? Hvor mye til The Sims? Kort sagt, artikkelen gir oss ingen grunn til å si at det er et marked for store, høybudsjetts PC-eksklusiver, dog den sier at der finnes et marked. Hvilket marked? Vel, det må vi andre steder for å finne ut av. Konklusjonen min etter å ha sett gjennom denne artikkelen er altså at den ikke på noen måte står i strid med det jeg har skrevet. Den andre artikkelen sier egentlig det samme, nemlig at PC-markedet er i vekst, uten å si noe om hvilken del av PC-markedet som er i vekst. Er dette takket være Zynga? Skyldes det Starcraft 2? Vel, det er umulig å si. Igjen er konklusjonen at dette ikke står i strid med det jeg har skrevet. Den tredje artikkelen er et intervju med folk fra Paradox som er i gang med en spirituell oppfølger til Syndicate. Nå, jeg elsker både Paradox og Syndicate, og er derfor naturlig nok svært interessert i dette spillet. Men sier det noe om mulighetene for høybudsjettsspill til PC? Svaret på det er - mest sannsynlig - nei. Den fjerde artikkelen er fra Frictional Games som står bak blant annet Penumbra-serien og Amnesia. Dette er spill som kanskje kan kalles "mid-tier", men uansett langt fra høybudsjettsspill, så jeg ser ikke hvordan denne linken heller har noen særlig relevans for det jeg hevdet. Nå, hvordan skulle man gått frem for å se om jeg har rett i det jeg skriver? Jo, vi kan feks ta å se gjennom salgstall for en del serier som utvilsomt er AAA-spill, og sammenligne konsollsalget med PC-salget (og den ulovlige nedlastningen). For å ta et random spill, så kan jeg velge et spill fra den største spillserien på kloden de siste årene, Call of Duty. Før vi gjør dette så må det legges til at det ikke er bare enkelt å finne disse tallene, så hvis noen har bedre eksempler enn meg, så er det bare å komme med de. Mine tall kommer fra det første som dukker opp via google. Nå, la oss se på Modern Warfare 2 sine salg: Activision annonserte i fjor sommer at MW2 har solgt mer enn 20 millioner, og påpeker hvor imponerende dette er mot en brukerbase av totalt 55 millioner PS360-eiere. Intet ord om PC. Kotaku rapporterte dog den 14. desember 2009 at spillet hadde solgt 170 000 til PC den første måneden, mot ca 6 millioner på PS360 (alle tall gjelder USA). Her påpekes det at det bare er fysiske kjøp som er telt med, så vi kan helt sikkert tre-doble det tallet, men det er likevel forsvinnnende lite mot konsollsalget. Men hvor mange spilte MW2 på PC? Vel, den 27. Desember 2009 var det rapportert at PC-versjonen av spillet var lastet ned latterlige 4.1 million ganger!!! Sammenlign det med salgstallet, og man kan begynne å forstå hvorfor jeg argumenterer som jeg gjør. Nå, alt dette er det som vi kaller for anekdotisk bevis, jeg har ikke bevist noe som helst selvsagt. Det er for det første ikke sikkert at de 4.1 millionene ville kjøpt spillet om de ikke hadde kunnet laste det ned. Det er heller ikke sikkert at dette er riktig spill å bruke når man skal analysere markedet for høybudsjettsspill på PC (spesielt siden det var en del kontrovers rundt PC-versjonen av spillet), og som dere sikkert kommer til å vise meg hvert øyeblikk, så er det også en rekke andre invendinger enn kunne kommet med. Men jeg synes likevel det gjør et poeng klinkende klart: Den tradisjonelt sett PC-baserte sjangeren FPS trives fremdeles forbløffende godt på PC. Det er bare det at veldig få av de som spillet spillet der gidder å betale for seg. På konsoll er det heldigvis annerledes, og det er konsollsalget som sikret at MW2 og lignende produksjoner er lønnsomme. Derfor bør dere PC-elskere være glad for at konsollene finnes, de gir utviklerne muligheter til å produsere spill de ikke ellers ville hatt. Endret 28. september 2011 av taterfyrings Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Min commondore 64 tok fyr for mange år siden. Endret 28. september 2011 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Konsoll har nå elendig grafikk, og elendig fps så. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå