Gå til innhold

PC-spill-utviklingen holder på å stoppe opp.


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Jeg må hunre litt når den generelle trenden gikk fra "Åhhh, enda en ny ekspansjon til The Sims med noe dritt? Skjønner de ingenting herregud", til "Jeg liker at de gir ut DLC og dyre kartpakker så jeg vet at det jeg betaler for funker".

 

Så da nærmer vi oss en trend som går ut på hvor mye kan en kutte fra spillet og likevel selge til full pris? Om dete er konsollene sin skyld? Tviler, men at det er større aksept for brukerne ("det funker bare") for slike overgrep det tror jeg.

 

Og det er faktisk ikke utgivere som skal tvinge oss til å ruke deres produkter, men at de skal gi et produkt jeg ønsker å bruke penger på. Slik er det nå ikke.

Minner om min skolegang, hvor lite trenger jeg å gjøre for å komme unna med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deus-ex og Dragon age hadde vært en sikker inntjening hvis de bare hadde vært på pc også. Flesteparten av spillerne vokste opp med Baldurs Gate og Deus ex.

Å lage et spill som kan leveres til alle plattformer er god business fordi man får mer igjen for arbeidstimene bak spillet.

Begge nevnte titler kom til PC også, dog med en haug av bugs og altfor tydelig tilpasset konsoll. Med det sagt, nye Deus var et makkverk og jeg føler med alle eldre fans som betalte for det.

 

Så da nærmer vi oss en trend som går ut på hvor mye kan en kutte fra spillet og likevel selge til full pris? Om dete er konsollene sin skyld? Tviler, men at det er større aksept for brukerne ("det funker bare") for slike overgrep det tror jeg.

Nærmer oss? Vi er der, heldigvis noen utgivere som fortsatt holder seg unna det.

En annen trend er å la sluttbruker foreta beta-testing av produktet, til og med betale ekstra for beta-tilgang.

Lenke til kommentar

Nærmer oss? Vi er der, heldigvis noen utgivere som fortsatt holder seg unna det.

En annen trend er å la sluttbruker foreta beta-testing av produktet, til og med betale ekstra for beta-tilgang.

Formulerte meg litt dårlig. Mente at vi nærmer oss punktet hvor det ikke kan tøyes lenger. At de til stadighet prøver strengere og strengere ting, men ikke nådd denne grensa (dessverre) enda.

Lenke til kommentar

Du blir eldre og krever mer av spillene mens spillene bare blir dummere og lettere.

Utviklingen har ikke stoppet opp, den har bare tatt en retning som ikke passer folk som har gamet i mange år og foretrekker utfordringer istedet for "instant gratification".

Her sies det kort og enkelt hvorfor mange erfarne gamere er blitt spillelei, hvilket er bransjens feil ved at den til stadighet gjør "hardcore" games oppfølgere til rene casual-gamer titler uten den storhet forgjengerne hadde.

Det er konsollifisering /casualisering som tar lysten fra de trofaste og erfarne spillerne. Dette medfører igjen at vi får et flertall av spillere som liker korte, lite krevende spill ved siden av online fps og mmos. Farmwille-lignende spill blir fremtiden om ikke utviklingen snur snart.

 

Gode rts og rpgs er blitt en mangelvare. Når det gjelder rpg, så er det en særlig trist sak da det er en sjanger som har stort potensiale i å være både variert og spennende. Det er utrolig mange gode historier som venter på å bli skrevet, og det er like mange muligheter for å lage gode og varierte quests. Hittil har det vært litt lite og variert kreativitet på disse punkter, men mulighetene er jo enorme. Hvis en sammenligner med bokbransjen, er det jo et enormt antall fantasiromaner osv og det stopper jo aldri. Egentlig burde sjangeren aldri gå tom for ideer og spillene burde kunne bli bare bedre og bedre i motsetning til hva som er tilfelle. Konsollifisering og kortsiktet profitt-tenkning hos selskapene bærer hovedskylden her.

Lenke til kommentar

Jeg også satt med en følelse av at spill generelt har blitt dårligere, før jeg ble mer og mer oppmerksom på at det er JEG som har blitt eldre. Hus, hage, to barn og kjærring tar TID - tid som jeg tidligere hadde til rådighet for spill er borte.

Jeg er uenig i at det ikke er gode spill lengre, men enig i at gullalderen kanskje er over (foreløpig) for PC-spillerne.

 

Oppfølgere er ikke nødvendigvis en god ting (ref: Civ5, C&C, FarCry, Settlers...) så jeg tar imot nye titler med åpne armer. Å melke en serie på grunn av navnet har gang på gang vist seg å være uheldig.

 

Anno-serien ser ut til å være et unntak. Serien har utviklet seg fra gang til gang, og jeg tror alle kan være enige i at hver nyutgivelse har vært bedre enn den forrige. Tropico-serien likeså.

 

Når det gjelder FPS så er det jo snart grenser for hvor mye bedre ting kan bli.

Lenke til kommentar

Du blir eldre og krever mer av spillene mens spillene bare blir dummere og lettere.

Utviklingen har ikke stoppet opp, den har bare tatt en retning som ikke passer folk som har gamet i mange år og foretrekker utfordringer istedet for "instant gratification".

Det er konsollifisering /casualisering som tar lysten fra de trofaste og erfarne spillerne. Dette medfører igjen at vi får et flertall av spillere som liker korte, lite krevende spill ved siden av online fps og mmos. Farmwille-lignende spill blir fremtiden om ikke utviklingen snur snart.

 

+1

 

Flere enn meg som kan huske en tid da man kunne stå komplett fast i spill i flere dager, til og med uker på rad uten å finne ut hvordan komme seg videre? Dette er bortimot komplett umulig i 2011, selv om man ser bort i fra tilgjengeligheten av løsninger på nett. Husker for eksempel Beneath a Steel Sky, hvor jeg satt fast et sted i spillet i ukesvis før jeg og en kompis satte oss ned og fandenivoldsk bestemte oss for at "nå skal faenskapet løses". Etter mye vandring frem og tilbake, diskusjoner om hva og hvordan, fant vi endelig ut hvordan komme oss videre. Dette gav en helt enorm følelse av å ha oppnådd noe, en følelse jeg ikke har fått av noen spill de siste åra.

 

Husker et annet spill, et Sierra spill basert på Robin Hood, Conquests of the Longbow - The Legend of Robin Hood. Der også stoppet progresjon opp gjentatte ganger. Flere ganger brukte jeg flere dager på å finne ut av hva jeg ikke hadde fått med meg for å komme videre. Og dette har blitt ett av mine beste spillminner.

 

Slikt gir spilleglede for meg og veldig mange oldschool PC-gamere. Konsollifiseringen har mer eller mindre totalt fjernet denne vanskelighetsgraden på spill. Måten de faker vanskelighetsgrad på nå til dags er å øke antall fiender/hindringer eller legge ved ekstra spillmekanikker for å tvinge deg til å følge med på deler av spillet som er eksklusivt for den vanskelighetsgraden, ref. Fallout3 og NV sin "hardcore" modus. Dette som et substitutt for å helt enkelt gjøre innholdet, storyen i seg selv, mindre åpenbar og selvsagt. Utviklere ser ut til å være redde for at kundene deres skal bli lei av et spill bare fordi de er vanskelige, mens for de av oss som tilhører den eldre garde av PC-gamere, er det nettopp slike spillopplevelser vi vil ha. Ikke legg inn mekanikker unike for vanskelighetsgraden, gjør selve grunninnholdet mer utfordrende.

 

Morrowind er et annet glitrende eksempel. "Finn person A" fikk du beskjed om av questgiver, ingen pil på minikartet, ingen instruks om hvor du skulle gå for å finne han. Du måtte rett og slett følge med og faktisk lese og tolke det du fikk vite rundt om i andre deler av spillet for å plukke opp ledetråder. Så kom oblivion og fjernet absolutt all nødvendighet for å tenke. Åpne kartet, trykk på fast travel punktet som er nærmest quest-markøren og autopilot deg gjennom level-scaled innhold som dør nesten umiddelbart. Gå inn i hulen, som er klin lik alle andre huler i spillet, drep den latterlig svake motstanden i hulebossen og loot deg til masse greier du ikke har gjort noe som helst for å fortjene.

 

Grunnen til at det har blitt slik, er at plattformen har blitt delvis overtatt av konsoll-kids. Mennesker som ikke har samme lidenskapen for spill, som er mye mindre opptatt av spill, som bruker LANGT mindre tid på spill. Disse menneskene er ikke interesserte i å bruke timesvis hver eneste dag for å løse vanskelige oppgaver. Konsoller er gaming-light, hvor alt er justert ned på et slikt nivå at selv bestemor, med litt instrukser, skal kunne få glede av å spille. eller, glede er kanske feil uttrykk, de skal kunne føle at de oppnår ting, uavhengig av hvor lite tid de bruker i spillet.

 

Jeg har ingen motforestillinger mot å bruke 10-12 timer på et spill, på ett quest, om spillet er bra og jeg virkelig er interessert. Dette er bortimot uhørt blandt konsoll-kidsa. Om de ikke får den instant-gratification de er vant med fra konsoll-spill, begynner de å miste fokus og ramler over på andre aktiviteter enn å spille. PC plattformens styrke før i tiden var at det ikke ble tatt hensyn til disse, og spill ble utformet på egne premisser uten baktanker om salgstall ut fra innhold.

 

Jeg tror det er et gigantisk marked i PC gaming som i dag ikke blir tilfredsstilt av spill i dag, og som da heller velger å ikke spille fremfor å løpe gjennom spill uten noen som helst form for intellektuell utfordring. Utfordring i spill i dag ligger mer i koordinasjon og reaksjonstid fremfor evne til å tenke og koble ting til hverandre.

 

imho, som alltid.

Endret av n0s
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bra innlegg, n0s, men du kan ikke sammenligne PC-klassikere som Beneath a Steel Sky og Conquest Of The Longbow med konsollspill som Fallout New Vegas og Elder Scrolls: Skyrim.

 

Folk i denne tråden babler jo som om disse spillene er PC-spill, eller kunne vært PC-spill, men det stemmer jo ikke. Det er konsollspill, som er portet til PC-platformen i en bisetning med spillmekanismer laget for konsoll. Disse spillene hadde aldri vært PC-spill på 90-tallet heller, men kommet ut på SNES eller noe tilsvarende.

 

Du må sammenligne Beneath a Steel Sky med Book of Unwritten Tales, og hvem bryr seg vel om Elder Scrolls: Skyrim når man får Dead State.

 

Er jo som at folk på 90-tallet skulle klaget på Super Mario 1-porter til PC, som om det var normen for PC-spill.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Meget bra innlegg av n0s.

 

radiohodet, jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen. Så vidt jeg husker var Morrowind et pc-spill og ikke et konsoll-spill. Fansen forventet da at oppfølger Oblivion skulle bli et seriøst pc-spill og ikke en middelmådig konsoll-port.

 

Jeg synes ikke det er det minste rart når folk reagerer på slike degraderinger av spill-serier. Utviklerne bør heller utvikle nye, mer casual-gamer titler for konsoll i stedet for å ødelegge spillserier som har stor verdi for gamerne. Gjøres oppfølgere skikkelig er det ikke melking av navn som en påstod lenger opp her, det er snakk om spillverdener som fortjener god story og interessante quests, utfordrende kamsystem osv. Jeg er selv livredd for at Risen 2 skal bli like konsollifisert som Oblivion og trolig også kommende Skyrim blir. Dette er spill som burde vært forbeholdt pc-plattformen og fått den dybde de fortjener. Simple spill er det mer enn nok av på markedet og er ikke noe vi trenger i disse titlene. Toget er sikkert gått allerede for disse, men hvis vi ikke fortsetter å være kritiske vil i hvert fall ikke utviklingen snu.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Ja har hatt problemer med mange av de spillene som faktisk kommer ut.Ikke mange av dem appelerer til meg som ung voksen. Kun enkelte tiler som Gaers of War 3. Battlefield 3. Skyrim. De fleste andre spill ser jeg er alt for barnevennlige eller har for mye fantasi eller har en gameplay som ikke appelerer til meg.

Uncarted spillene og Mass Effect er et av de spillene jeg liker godt. sammtidlig må jeg si at også spill som jeg spillte i min ungdomstid appelerer til meg men de aller fleste har stoppet opp eller har elendige etterkommere.

 

Man kan godt liste opp spill som Diablo 3 eller Warhammer 40 000: Space Marine.

 

 

Er ganske kresen på hva ett spill må¨gi meg iform av underholdning eller gameplay. Liker dårligst de spillene som er bruk og kast. Det er mange spillserier som gies ut og jeg liker de aller fleste. Men de seriene en vokser opp med ser ut til å forsvinne.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Interessant tema, som kan avlede store diskusjoner rundt økonomi, sosiologiske aspekter, spillproduksjon, kulturpolitikk og det som større er.

 

Jeg er ikke storforbruker av betalingsspill, så dette er ikke en problemstilling jeg egentlig behøver ta stilling til. Er det ikke mest hardcore-gamere som synes det er for få gode pc-spill der ute?

 

Jeg leser seriøse kritikker (f. eks her på Gamer.no) og kjøper spill som jeg kan kose meg med i lange tider (mange spill har jo "gjenspillsverdi"). Heller det enn å rase gjennom et kobbel av spill.

 

Spillere er blitt mer kresne. Og det er ikke nødvendigvis et dårlig tegn...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Spill som ikke er hektende blir lett liggende og støve i hyllene mine. Det er ikke uvanlig etter det jeg har lest på gamer.no at mange ikke fullfører spillene sine. Det tror jeg er fordi spillene rett og slett ikke passer personen som spiller. Eller at spillet egentlig er dårligere enn det spilleren hadde ventet seg ut ifra feks gode anmeldelser.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Helt utrolig hva folk får seg til å skrive her inne angående konsoller. Uten konsoller så ville spillmarkedet vært MYE MINDRE fordi det er alt for enkelt å piratkopiere spill til PC, derfor beveger utviklere seg over på konsoll, og det bør vi være glad for, for det sikrer at spill som Deus Ex 3 og Dragon Age: Origins faktisk kan tjene penger på å lages - ergo tjener alle på det. Konsoller er ikke problemet for PC-brukere. At ikke nok mennesker er villige til å kjøpe PC-spill er problemet.

 

Ja, konsoll er jo ikke lett å piratkopiere spill til.

Du tørker deg vel i ræva før du driter også tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spill som ikke er hektende blir lett liggende og støve i hyllene mine. Det er ikke uvanlig etter det jeg har lest på gamer.no at mange ikke fullfører spillene sine. Det tror jeg er fordi spillene rett og slett ikke passer personen som spiller. Eller at spillet egentlig er dårligere enn det spilleren hadde ventet seg ut ifra feks gode anmeldelser.

 

Det er dårlig husøkonomi å betale for spill som blir liggende å støve. Det kan synes som om noen "må" kjøpe spill (på samme måte som noen bare "må" shoppe minst et klesplagg i uka) for å gi næring til et spillesug man selv er med på å skape.

 

Hvis spill ikke "passer personen som spiller" kan det også komme av at kjøper har urealistiske eller feil forventninger til spillet. Bra vs. dårlige spill er en diskusjon jeg knapt tør bevege meg inn i; Hva som er et dårlig spill for noen, er det ikke for andre. Smaken er som baken - den er delt. Ift. spillanmeldelser må man jo ta høyde for nettopp dette. En anmeldelse er en subjektiv vurdering av en person som jeg formoder har et godt utgangspunkt for å kunne uttale seg. Intet mer, intet mindre.

Endret av Gamer.no-follower
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Av de store listene er de fleste spill dårlige for meg. Med mindre det er noe vel utført med en god historie eller gameplay. Er litt hekta på Minecraft for tiden men det er pga god gameplay.

 

Men som sagt de spillene jeg vokste opp med er ganske døde. Sim City.Orion. Osv. Ett stort savn.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...