Morfeo Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Det blir i all hovedsak ord mot ord her, men fakta er ihvertfall at de klassiske PC-sjangrene som har klart å tilpasse seg konsoll, er de som lever i beste velgående, mens de som ikke har klart det er nedjustert til lavbudsjettsstatus og dermed blitt nisje-sjangre slik som grafiske eventyrspill. Jeg tror ikke det er tilfeldig, og tror det skyldes at for få mennesker er villig til å betale full pris for PC-spill. Dessverre. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Men (nok) folk er villige til å betale fullpris for PC-spel, det var jo heile poenget med alle lenkjene i den første posten. PC-marknaden går so det grin, det er berre eit par sjangrer som har falt av lasset undervegs! Sjølv for smale spel som Xenonauts, Age of Decadence eller Frozen Synapse er det ein marknad som er profitabel - nokon må berre lage spela, og kreativitet kjem ikkje vel overeins med AAA-utvikling. 2 Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Jeg skal ta en ekstra titt på de linkene Zealuu, og eventuelt endre synet mitt om det er grunn for det. Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Helt utrolig hva folk får seg til å skrive her inne angående konsoller. Uten konsoller så ville spillmarkedet vært MYE MINDRE fordi det er alt for enkelt å piratkopiere spill til PC, derfor beveger utviklere seg over på konsoll, og det bør vi være glad for, for det sikrer at spill som Deus Ex 3 og Dragon Age: Origins faktisk kan tjene penger på å lages - ergo tjener alle på det. Konsoller er ikke problemet for PC-brukere. At ikke nok mennesker er villige til å kjøpe PC-spill er problemet. I dagens situasjon hvor et pc-spill koster ca 350kr å laste ned lovlig , er dette "piratkopieringsproblemet" sakte men sikkert blitt et ikke-problem. Alt er mye mer brukervennlig og tilgjenglig i dag. Den største kundemassen , folk rundt 30 år , gidder rett å slett ikke laste ned en piratkopi med sine bugs og mangler når originalen er billig og lett å laste ned. At utviklere beveger seg over på konsoll og multiplattform har ikke nødvendigvis med piratkopiering å gjøre , men heller en profitt-sak der det handler om å bruke minst mulig penger på å tjene mest mulig penger. At det ikke finnes nok mennesker til å kjøpe pc-spill ? Tja,,,, det kjøpes mer spill til pc enn til alle konsollplattformene tilsammen. Deus-ex og Dragon age hadde vært en sikker inntjening hvis de bare hadde vært på pc også. Flesteparten av spillerne vokste opp med Baldurs Gate og Deus ex. Å lage et spill som kan leveres til alle plattformer er god business fordi man får mer igjen for arbeidstimene bak spillet. Edit ; Man har endel unntak , Diablo 3 vil knuse alt av salgsrekorder , en grunn til at Blizzard ignorerer en konsollutgave i denne omgang. Endret 28. september 2011 av Bulletus 2 Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Hadde vært morro om noen hadde orket å lage en liste over gode spill som er best på pc uansett sjanger kontra konsollspill , alt fra rts til rpg. Tror folk hadde fått seg en overasskelse. Lenke til kommentar
olav10 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Vil vel si at det er en rekke spill som utvikles for pc, enten eksklusivt eller som en av flere plattformer. Vi har Blizzard og Valve, som begge har PC som hovedplattform, med spill som Starcraft, Diabolo 3, DOTA, Left 4 Dead (også Xbox). Vi har spill-serier som The Witcher, Total War, Civililazation osv. DICE benytter også PC som hovedplattformen til kommende Battlefield 3. Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Denne diskusjonen igjen, uten noe slags bevis for påstånd, bortsett fra en haug med serier, som ikke har fått oppfølgere, og en haug med "store" spill som alle er konsollspill som "ingen" bryr seg noe om. (Og hvor behovet for oppfølgere er lik null) Folk burde sjekke denne linken før de uttaler seg om PC-utviklingens fall. http://www.pcgamingfan.com/ Ca 190 eksklusive PC-spill bare for 2011, selv om vel en del blir utsatt til neste år. Hvis vi legger til at det allerede ligger ca 40 ekslusive spill for 2012 inne, så blir det ca 230 ekslusive PC-spill under utvikling Gleder meg til tilsvarende konsoll-liste. Er vel heller konsollutviklingen som holder på å stoppe opp. Hadde PC-markedet vært sunt i dag, så ville Lucasarts på bakgrunn av motakelsen til Tales of Monkey Island for lengst vært i gang med produksjonen av Monkey Island 5 med tilsvarende budsjett som et Grim Fandango eller Monkey Island 4. Men det skjer selvsagt ikke, fordi risikoen ved å lage et høybudsjetts grafisk eventyrspill er for høy - da det er en sjanger en i all hovedsak bare kan selge på PC. Må bare kommentere denne, siden eventyrspill er mitt hjertebarn. I Tyskland lages et tosifret antall spill med tilsvarende budsjett hvert år. (Men dette er vel kanskje for dårlig grafikk for deg. ) Endret 28. september 2011 av radiohodet 1 Lenke til kommentar
Looptop Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Du blir eldre og krever mer av spillene mens spillene bare blir dummere og lettere. Utviklingen har ikke stoppet opp, den har bare tatt en retning som ikke passer folk som har gamet i mange år og foretrekker utfordringer istedet for "instant gratification". 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Ja hvis ikke det kommer en ny generasjon konsoller snart vil PC ta mer og mer over spillmarkedet. Alt for store grafiske begrensninger på konsoll noe vi allerede ser tydelig i BF3: :!: Samt at hele strategi sjangeren er og blir så godt som eksklusiv for PC med store tittler som StarCraft/Anno/Civ/TotalWar etc etc etc. 1 Lenke til kommentar
Phido78 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 taterfyrings; Konsoller må selvsagt ta sin del av "skylda" for at spill-markedet til PC har blitt mindre. De fleste som eier en konsoll har også en PC og når veldig mange gode titler blir konsolleksklusive eller utviklet med hovedfokus til konsoll så merkes dette på det respektive PC-markedet. Selvsagt skal piratkopiering ta sin del av skylda her da utviklere utgivere fokuserer på potensiell inntekt fremfor noe annet og de ser uten tvil på tall knyttet til nedlastninger. Om det er en reellt frykt eller en som er konstruert ut i fra tall som ikke stemmer med virkeligheten kan diskuteres men skal ikke ta det her og nå. Nøyer meg med å si at piratkopiering ER en viktig faktor i tillegg til at fokus på utvikling til konsoll også spiller en stor rolle. Ser spill med microtransactions er nevnt her også. Konstant tilknytning til nettet har ført til en endring i spill-landskapet og siden det virker som de aller aller fleste utgivere er ute etter å melke ethvert marked fremfor å bare gi ut et knakende godt spill så er det spill med stort inntjeningspotensiale som får oppmerksomheten fra de som sitter på pengepungene. Med inntjeningspotensiale så mener jeg ikke at spillet vil generere penger for utgiverne på grunn av kvaliteten men heller dets mekanisme for muligheten til å tjene inn penger utover det opprinnelige salget. Synd ikke flere ser til League of Legends og måten de har implementert micro's på som gjør at folk bruker penger men ikke kan kjøpe seg fordeler som ikke er mulig å få uten penger. Noe som er symptomatisk for underholdningsindustrien er frykten for å satse nytt på grunn av risikoen for at det ikke blir en instant hit som drar inn masse penger den første uka. Det er ikke uten grunn at de fleste titlene en finner på f.eks Origin er oppfølgere eller forgreninger av eksisterende titler. Tony*R*White: "Jeg husker hvor kult det var når det alltid kom ut kule spill til PC" Tja, kanskje dette endret seg når nettet ble allemanseie i de tusen hjem... Lettere tilgang på flere titler gjør det vanskeligere å finne frem til godbitene selv om tilgjengligheten har økt. Husker før så kjøpte jeg nesten utelukkende spill i butikken basert på venners anbefalinger. Idag så kaster jeg visakortet mitt på steam, origin eller andre nedlastningsvennlige portaler og sitter veldig ofte igjen med spill jeg spiller et par ganger og legger på den virtuelle hylla. Mange bomkjøp der men penger er mer tilgjengelig for meg idag enn det var når jeg vokste opp på 80 og 90-tallet så er mindre kritisk til hva jeg anskaffer av spill enn jeg var den gang... En siste ting, PC-eksklusive spill tror jeg ikke er så veldig aktuelt lengre av naturlige årsaker og markedet generelt. Dessverre for oss som foretrekker PC-plattformen men til glede for alle som har lagt sin elsk på konsollene. Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Har da både PS3, Xbox360 og en brukbar spill PC og syns ikke grafikken på xboxen er mye å klage over. Den koster meg litt mer enn skjermkortet jeg nettopp bestilte. Kommer til å kjøpe BF3 sannsynligvis, men ikke pga grafikken. For min del ser det meste godt nok ut som det er. PC holde på å dø? Syns PC har begynt å ta seg opp igjen i det siste, både med tanke på nisje spill og større titler. Deus Ex Human Revolution var ett friskt pust inn i pc FPS som jeg har lengtet lenge etter. Utover det er det nærmest kun cop-op spill som har overgått. Joda, noen serier dør ut. Det er ganske naturlig, men du får det til å høres ut som de avslutter serien uten å starte noe nytt. Lenke til kommentar
Mr_xxxx Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Hadde vært morro om noen hadde orket å lage en liste over gode spill som er best på pc uansett sjanger kontra konsollspill , alt fra rts til rpg. Tror folk hadde fått seg en overasskelse. Enig. Det ville blitt en veldig veldig lang liste imo. Og jeg tror man trenger mer enn en person for å lage en slik liste.. da enkelt personer ofte glemmer spill andre ville sette høyt. Ser man tydelig i første post i denne tråden.. Jeg har ikke tenkt å lage noen slik liste, men å si at utvikling av Spill til PC er døende eller enda værre allerede dødt. Er en fantastisk vrangforestillning av virkligheten slik den er idag. Det som derimot er helt klart er at alle platformene (hver enkelt konsoll og PC) alle har etter hvert fått i større eller mindre grad egene styrker og svaktheter for hvordan type og hvilke sjanger som taes imot best. Dette kjenner selvfølgelig også utviklerne til og har for lengst begynnt å etterleve dette til beste økonomiske fordel. Derfor har man idag en del typer spill man lett ser at ender opp på alle platformene, og andre som blir eksklusive for enkelte platformer pga. platformens målgruppe. Det er desverre slik at ved enkelte tilfeller så bommer utviklere på dette og lager imo. spillet til "feil" platform (målgruppe), det omfavner altså en av de andre platformenes målgruppe i tilegg. Evt. er spillet som blir laget så bra at man skulle ønske det også var til flere platformer når det er eksklusivt til en. Dette kan missforståes med at noen tror at en eller flere platformer har mistet fokus eller er på vei ut. Det tror jeg absolutt ikke er et problem, Spillmediet er en av verdens største underholdningsbransjer, om ikke den største. Platformer vil komme og gå, men av eller annen merkelig grunn har jeg stor tro på at PC'en vil bestå en god stund til fremover som en sterk Spillplatform. Dog endrer OperativSystemer seg hele tiden, så man kan samtidig kansje undres på hvordan den vil endre seg med dette (feks. det at Win8 visstnok vil til en mye større grad dele platform med dagens Xbox360 på godt og vondt) Det er store personlighets trekk finne i å se på hvilken platform en person favoriserer. Dette vill igjen peke tilbake på hvilke spill denne personen spiller, og naturlig nok ønsker seg mer av og i en "tørke periode" kansje vill savne. Dog er det å ønske seg fler av samme typen spill å skyte seg selv litt i foten. Da man fort kan ende opp med å gå lei en sjanger hvis man ikke lar utviklerne bruke tid og utvikle sjangeren med nye gode innovative prosjekter og løsninger. En helt annen side av spillbransjen som ikke alltid spiller på lag med alle utviklerene samtidig er markedsføringen av enkelte titler. Om en selv ikke ikke leter godt nok kan en fort bli blind på feil titler og missforstå hvor perlene henger pga. et markedsførings apparat som ikke lingner noen ting og som ikke alltid er helt objektivt i sine meninger om et spill (ja siste avsnittet har en smule ironi om noen lurte). Jeg sier ikke at disse spillene ikke er bra eller ikke fortjener å bli markesført, men de skygger for andre som kansje er minst like bra om en ikke kan ha alle. Men slik er verden .. den sterkestes rett til å skvise ut de svake (the rich get richer and so on.. like vi all want) My 2 cents .. Lenge leve PC gaming Lenke til kommentar
shit89 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg tror det er snakk om nostalgi inne i bildet her. Uten å virke for stalkende, sjekket jeg trådstarters alder, og den er mer eller mindre lik min egen. Ut i fra denne sammenhengen tør jeg påstå at som tidligere nevnt at det er nostalgien som kicker inn. Det er klart at konsollgaming har blitt mer og mer utbredt de siste årene, men jeg jeg tør påstå at det fremdeles er et godt minne fra da man var yngre og spill var nye, som bidrar til inntrykket om at PC-spill utviklingen holder på å stå opp En analogi for dette er i mine øyne World of Warcraft. Det kom ut da jeg var 14/15 år, og på den tiden var det såkalte 40-manns raid som gjaldt. I disse dager har spillet utviklet seg en god del, og til det bedre etter min mening. Jeg får stadig vekk høre fra avtrappede spillere at alt var bedre før da det var 40-manns raid framfor 10 og 25 slik det er i dag. Jeg har vanskeligheter med å se hvordan det var bedre før, men det er her analogien kommer inn: Før dette spillet kom ut var det få i min vennekrets som hadde spilt et mmo før, og når det da kommer en koloss som World of Warcraft ut er det klart at en helt ny sjanger går hjem hos mange. At folk mener at det var bedre før tror jeg grunnes gode gamle minner, en helt ny spilleopplevelse, og dette kan i mine øyne sammenfattes til nostalgi. Overnevnte mener jeg er en god sammenligning, hva utviklingen av PC-spill angår. I tillegg har man jo et marked som forandrer seg, på lik linje med annen kultur som eksempelvis musikk. Samtidig kan jeg ikke unngå å glede meg til den fantastiske spillhøsten/vinteren vi har i vente Lenke til kommentar
olz Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 eg ser heller et sprik mellom kver "store" utgivelse på pc så lenge dei få utgivelsane er gjennomførte kontra en ny utgivelse kver månad som ikkje er optimalisert eller har manglar Lenke til kommentar
forbjok Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Det er vel strengt tatt ikke bare PC som lider av tørke på bra spill - det er langt fra noen overveldende mengde brukbare titler på konsollene heller, og de fleste som har kommet ut de siste par årene har vært ganske "meh" fremfor noe helt fantastisk. (eneste unntaket jeg kommer på i farten er Demon's Souls på PS3) I år ser det derimot ganske lovende ut, med kommende titler som Dark Souls og TES V: Skyrim. Håper inderlig at Skyrim kan bli en verdig oppfølger til Morrowind sin storhet, og ikke like kjipt og ensformig som Oblivion. Lenke til kommentar
rattjamann Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg må si meg enig i dette egentlig, og tror ikke dette har noe med konsoller å gjøre. For meg virker det som at den generelle kreativiteten forsvinner, og penger driver selskaper til "safe bets" med tanken, funker det så hvorfor forandre? Som ekempel på hva jeg mener så tenk på dette. Hvor mange nye spill har glødende knapper, stiger, dører osv som praktisk talt skriker "trykk på meg"? Gps kart, quest log. Alt blir mer og mer standarisert. Samme knapper, samme utseende (talent tree...) Det var mer variasjon før, tenker da spessielt på spill som battlezone og black and white, noe jeg ikke har sett noe som i det heletatt ligner i ettertid. Rpg er spessielt preget av dette, der alt nytt virker som en klone. Indie spill er vel de eneste som faktisk tenker utenfor denne boksen, som minecraft og bastion, som beviser at ja, det er faktisk fortsatt mulig å lage noe helt nytt. En annen ting er vel at det er blitt et alt for stort fokus på grafikk, men er dette virkelig så viktig? mine 2 kroner Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Det blir i all hovedsak ord mot ord her, men fakta er ihvertfall at de klassiske PC-sjangrene som har klart å tilpasse seg konsoll, er de som lever i beste velgående, mens de som ikke har klart det er nedjustert til lavbudsjettsstatus og dermed blitt nisje-sjangre slik som grafiske eventyrspill. Jeg tror ikke det er tilfeldig, og tror det skyldes at for få mennesker er villig til å betale full pris for PC-spill. Dessverre. Det er ikke ord mot ord, det er dine påstander, vs godt dokumenterte data, PC-markedet er ikke mindre verd i dag enn det var før. Det er mer å tjene på spill i dag enn det var under "storhetstiden" du viser til. AtW Lenke til kommentar
IceDale Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Åh, denne tråden igjen. (Ser at noen allerede har sagt det, men det kan gjentas) De spillene trådstarter nevner er bra, og jeg har kost meg med flere av dem, men for meg er konklusjonen hans helt feil. Det kommer hele tiden ut spill jeg gleder meg til. Personlig lagde jeg denne listen i sommer 2011: Star Wars: The Old Republic Warhammer 40 000: Space Marine Battlefield 3 Elder Scrolls V: Skyrim Deus Ex: Human Revolution Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad Red Orchestra: Rising Storm 2012: Mass Effect 3 Diablo III Dust 514 "Snart" Warhammer 40 000: Dark Millenium PlanetSide 2 Et eller annet sted i fremtiden Blizzards project Titan Noen av disse er kommet ut allerede, og tilfører nødvendigvis ikke revolusjonerende mekanikker til sin sjanger. Også har vi utgivere som Paradox som hele tiden kommer med bra (smale) spill for spesielt interesserte. Hvor mange her har klart seg gjennom Victoria II? Eller i det hele tatt klart å komme seg gjennom to timer? Hvis trådstarter vil være nostalgisk og sutre over at alt var bedre før og at det ikke kommer noe nytt så er det helt greit, men personlig så synes jeg det kommer nye spill hele tiden som evner å glede meg. 1 Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg savner de gode gamle "sitte-inne-om-vinteren-og-koseseg-spillene". Sim City; som var helt genialt og hadde ekstremt mye potensiale. Dessverre klarte EA selv å ta livet av denne serien med en oppfølger for barneskolebarn (Societies). Men, nå går det igjen rykter om et nytt Sim City 5 i div. forumer. Kanskje vi en dag får det bekreftet?! En god oppfølger til Sim City er Cities XL gitt ut av Monte Cristo. Spillet fungerte helt greit, men fansen ønsket mer detaljstyring, bedre flyt på PC, samt mer ting og tang. Monte Cristo gav ut oppfølgeren Cities XL 2011 der de ikke hadde gjort noe av det fansen ønsket. Dette endte med kroken på døren for Monte Cristo og Focus har nå tatt over utviklingen. Focus kommer om en måneds tid med oppfølgeren Cities XL 2012. Vi får håpe de har hørt på fansen. Det skal hvertfall endelig nå bli mulig å modde spillet!! RollerCoaster Tycoon, dette spillet var utrolig underholdende, kunne sitte våken hver natt å bygge fornøyelsespark. Det gikk rykter om en oppfølger og fansen gledet seg! Atari laget til og med sin egen tråd på spillets hjemmeside der de spurte fansen hva de ønsket i en evt. oppfølger. Etter noen år med ønsker slettet Atari sin forumtråd og siden har ingen hørt noe mer fra spillet. Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Vil bare nevne noen eldre spill som har fått/får oppfølgere nå nylig: - Civilisation 5- Tomb Raider - Bioshock Infinite - Guild Wars 2 - KoToR (Denne gang som MMO, men fremdeles) - Diablo - Skyrim - Battlefield 3 - CoD: MW3 - Deus Ex: Human Revolution - Duke Nukem Forever - Portal 2 - Grand Turismo 5 - Fallout 3, Fallout:New Vegas - Sims 3 - Red Alert 3 - Fable 3 Og dette er bare oppfølger-storspillene jeg kom på i farten. Det er nok flere gode spill rundt omkring. Når det gjelder nye spill så har du jo en god del bra. Minecraft er jo verdt å nevne, men igjen, masse bra her. Rage, Batman, LA Noire (som forøvrig er hvorfor det ikke har vært en ny GTA enda). PC spill forsvinner ikke med det første. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå