Gå til innhold

PC-spill-utviklingen holder på å stoppe opp.

Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

De som mener piratkopiering er et av problemene på at PC-spill-utvikling holder på å stoppe opp (selv om det beviselig er helt motsatt), så lurer jeg på om de er gamle nok til å huske slutten av 80-tallet og tidlig 90-tall hvor utviklingen av PC-spill tok helt av.

Den gangen fantest det knapt nok et spill i butikken, og piratkopiering var det eneste man drev med fordi man hadde ikke peiling på noe alternativ. Det var ikke noe internett, det var ingen informasjon av noe som helst. Foreldre visste ikke hva et PC-spill var, og ikke pokker om noen gadd å bruke 500 spenn for å kjøpe et random elendig spill som vi ikke visste hvor bra var engang. Vi brevvekslet spill på disketter for å utvide spillsamlingen, og skjønte ikke at dette var ulovlig.

Allikevel kom mange tidløse klassikere, som er elsket mer enn 20 år senere, og som er bedre enn alle AAA-spillene som kommer ut i 2011, av utviklere som ofte fremdeles finnes i en eller annen form, nå ofte med litt tykkere lommebok og ofte litt for mette.

Tydeligvis så funka det den gangen å lage spill på et slags lønnsomt vis, selv om et fåtall i det hele tatt hadde mulighet til å kjøpe dem, og derfor er det ingen grunn til at det ikke skal funke i dag heller, hvor det aldri har vært lettere å kjøpe spill.

Men, som vanlig så dreier denne diskusjonen seg bort fra poenget, og over på AAA-konsollspill, som er utviklet kun med tanke på profitt, også sluker man piratkopiering-agnet til utgiverne rått.

Rart hvordan GoG har solgt over 6 millioner gamle spill nå, helt DRM-fritt. Om prisen ligger rundt 10 dollar per spill, så er det 60 millioner dollar på noen DOS-box-tilpasninger. Bra butikk.

For å lage bra spill må man være interessert i å lage bra spill, ikke lage spill for å maksimere profitt! PC-platformen er selve grunnlaget for det første, siden det er en totalt åpen platform. Derfor må folk begynne å se litt lenger enn nesetippen når de leter etter spill, etter min mening.

Hvis det man er ute etter er bestselgende konsollspill tilpasset til PC, så er man litt på feil spor i utgangspunktet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å lage bra spill må man være interessert i å lage bra spill, ikke lage spill for å maksimere profitt! PC-platformen er selve grunnlaget for det første, siden det er en totalt åpen platform. Derfor må folk begynne å se litt lenger enn nesetippen når de leter etter spill, etter min mening.

Hvis det man er ute etter er bestselgende konsollspill tilpasset til PC, så er man litt på feil spor i utgangspunktet.

Enig i mye av det du sier i posten. Har quotet noe her, da du virker ganske skråsikker vedrørende at det er mye bra der ute, om jeg forstår deg rett. For en som har kort nesetipp og er tilsvarende nærsynt er det vanskelig å finne noe blant alt søppelet der ute. Har du selv noen gode tips på bra singelplayer rpg-spill som ikke har fugleperspektiv og du ikke styrer x antall klovner? Sulten på noe ala Gothic 1,2 &3, tildels Risen og Morrowind. Absolutt ikke interessert i spill som Oblivion og Dragon Age, eller online spill.

For øvrig interessant at flere uavhengige utviklere har begynt å forlate konsoll og gå over til pc. Spørsmålet er om flere pc-spill kun vil bli flere småspill og online-spill. I så fall har det ingen betydning for min del om det blir flere utviklere og spill. Fritiden er for mye verdt til å kaste bort tiden på meningsløs tidtrøyte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...