Gå til innhold

Har perkeringsvakter lov til å parkere midt i en offentlig rundkjøring?

vetle666

Anbefalte innlegg

Hei, har et kjapt spørsmål som har tirret min nysgjerrighet de siste dagene. På søndag sto jeg nemlig i rundkjøringen ved Aker Brygge og ventet på en vennine som kom med båt. Mens jeg satt der kom det en parkeringsvakt som satt fra seg bilen midt i rundkjøringen mens han ga bøter til de andre som hadde forlatt bilene sine.

Jeg syntes hele situasjonen så litt merkelig mtp at han bare satt igjen bilen midt i veien, MED motoren igang.

Jeg tok et bilde som egentlig ble ganske bra (med fisheye, så jeg fikk med vakten og bilen), men av en eller annen grunn ble ikke bildet lagret, og vakten så såpass surt på meg at vi bare kjørte.

Noen andre som syntes hele greia høres litt dobbeltmoralsk ut? ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er vell ganske enkelt og som sikkert du kjønner (men undrer deg over i denne situasjonen) så er parkeringsvaktene pålagt samme regler i trafikk og ellers som du, meg og hvermansen. Selv politi/ambulanse/brannvesen må følge disse reglene, det er kun i nødstilfeller disse kan tøye enkelte av reglene. Ved å eksempelvis kjøre litt fortere enn fartsgrensen tilsier, og/eller om trafikkbildet tilsier det å kjøre på rødt lys. Kan tenke meg at det du så var en lat jævel, som ikke gadd å gå de ekstra 50 metrene etter å ha parkert på lovlig måte.

Lenke til kommentar

Trafikkreglene § 2 gir offentlig ansatte parkeringsvakter lov til å bryte regler gitt av vegtrafikkloven §4 til §9 (med noen unntak rundt fart og trafikklys). Det inkluderer blant annet alle skiltforskrifter (§ 5) og trafikkregler (§ 4), som inkluderer regler rundt stans og parkering.

"§ 2. Anvendelsesområde, fravikelse av vegtrafikkbestemmelser m.v.

[...]

4. Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste, kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikkloven §§ 4-9, fravikes av

a) fører av utrykningskjøretøy,

b) fører av annet kjøretøy i politiets tjeneste,

c) fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende arbeid på eller ved veg, i regionvegkontorets kontrolltjeneste eller offentlig parkeringskontrolltjeneste. Likevel skal slik fører alltid overholde reglene i vegtrafikkloven § 6 (fartsregler) og i trafikkreglene § 13 (kjørefarten). Det samme gjelder bestemmelser om trafikklyssignal.

Fører som er nevnt i foregående ledd, skal alltid følge anvisning gitt av politiet.

Ved kjøring mot rødt trafikklyssignal skal fører av utrykningskjøretøy sette ned farten så mye at det straks kan stanses for mulig kryssende eller møtende trafikant."

Se http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.htm for hele vegtrafikkloven, og http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19860321-0747.html for trafikkreglene.

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...