Gå til innhold

Oppgradering av Pc

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg hadde tidligere en tråd der jeg tenkte og bygge en selv med ett budsjett på 4k :p Jeg skulle betale halvparte og foreldra mine halvparten da dem reduserte budsjette med 1 k :/ Så da bestemte jeg meg for og oppgradere den gamle heller, da tenkte jeg og oppgradere Ram, HDD, Prossesoren og skjermkorte + OS. Da har jeg ca 3 k og bruke på dette:P Jeg lurte også på hvordan jeg kan finne ut hvilke deler jeg har fra før:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du vil også trenge nytt hovedkort ettersom det gamle ikke støtter dagens prosessorer eller DDR3-RAM. Du skrev i den andre tråden din at maskinen du har nå er 8 år gammel, da er det også godt mulig strømforsyningen er for svak til å takle noe særlig av dagens skjermkort. I tillegg har mange "ferdigprodusenter" (Dell, HP, Fujitsu etc.) ofte sine egne formfaktorer, slik at et nytt hovedkort ikke nødvendigvis vil passe inn i kabinettet (og vice versa). Du bør se om du finner ut hvorvidt kabinettet ditt tar ATX- eller m-ATX-kort, men det er ikke så enkelt å veilede via et forum.

Harddisk er en av delene du faktisk kan bruke opp igjen, sammen med DVD-ROM og forhåpentligvis kabinett og strømforsyning. Det du da vil trenge er prosessor, RAM, skjermkort, hovedkort og OS (Windows 7). OS alene koster vel fra ca 800 kr, så da har du plutselig bare 2200 kr igjen å bruke på komponenter. Om vi plukker disse varene fra den forrige handlelisten jeg satte opp til deg overskrider vi fremdeles budsjett med drøyt 300 kr. La forresten til feil Windows-versjon i forrige liste.

Så, dersom du kan bruke kabinett og PSU om igjen (PSU bør levere 400-450W som et minimum, dette står ofte på selve enheten), så kan denne listen være et greit kjøp. Du holder deg innenfor budsjett fra Dustinhome, selv når frakt legges på, men de har visstnok ikke alle varene på lager for øyeblikket. Dette vil nok by på en betydelig oppgradering i forhold til hva du har fra før, men det er ikke en spesielt kraftig spillmaskin i dag. Den tar nok de aller fleste spill men du kan ikke være kresen på grafikken.

Dersom du bestiller dette og strømforsyningen er for svak, vil nok maskinen fungere, men straks du får litt last på skjermkort og prosessor (tunge oppgaver, som bl.a. spill) vil maskinen trolig bli ustabil og evt. skru seg av.

Du har forresten postet i feil forum, dette er "Bærbare datamaskiner" :)

Oooog... programmet CPU-z vil kunne fortelle deg hvilken prosessor, hovedkort, RAM og skjermkortserie du har.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Vel, du vil også trenge nytt hovedkort ettersom det gamle ikke støtter dagens prosessorer eller DDR3-RAM. Du skrev i den andre tråden din at maskinen du har nå er 8 år gammel, da er det også godt mulig strømforsyningen er for svak til å takle noe særlig av dagens skjermkort. I tillegg har mange "ferdigprodusenter" (Dell, HP, Fujitsu etc.) ofte sine egne formfaktorer, slik at et nytt hovedkort ikke nødvendigvis vil passe inn i kabinettet (og vice versa). Du bør se om du finner ut hvorvidt kabinettet ditt tar ATX- eller m-ATX-kort, men det er ikke så enkelt å veilede via et forum.

Harddisk er en av delene du faktisk kan bruke opp igjen, sammen med DVD-ROM og forhåpentligvis kabinett og strømforsyning. Det du da vil trenge er prosessor, RAM, skjermkort, hovedkort og OS (Windows 7). OS alene koster vel fra ca 800 kr, så da har du plutselig bare 2200 kr igjen å bruke på komponenter. Om vi plukker disse varene fra den forrige handlelisten jeg satte opp til deg overskrider vi fremdeles budsjett med drøyt 300 kr. La forresten til feil Windows-versjon i forrige liste.

Så, dersom du kan bruke kabinett og PSU om igjen (PSU bør levere 400-450W som et minimum, dette står ofte på selve enheten), så kan denne listen være et greit kjøp. Du holder deg innenfor budsjett fra Dustinhome, selv når frakt legges på, men de har visstnok ikke alle varene på lager for øyeblikket. Dette vil nok by på en betydelig oppgradering i forhold til hva du har fra før, men det er ikke en spesielt kraftig spillmaskin i dag. Den tar nok de aller fleste spill men du kan ikke være kresen på grafikken.

Dersom du bestiller dette og strømforsyningen er for svak, vil nok maskinen fungere, men straks du får litt last på skjermkort og prosessor (tunge oppgaver, som bl.a. spill) vil maskinen trolig bli ustabil og evt. skru seg av.

Du har forresten postet i feil forum, dette er "Bærbare datamaskiner" :)

Oooog... programmet CPU-z vil kunne fortelle deg hvilken prosessor, hovedkort, RAM og skjermkortserie du har.

Det viste seg visst at den var 5 år gammel og ikke 8 :p Så da kan det kanskje vær noe som kan bruker?

Her er tinga inni;

- CPU Intel® Pentium® 4 CPU 2,93 GHz

- Mainboard Phoneiz Technologies, LTD Version 6.00 Pg date 03/16/2006

- Memory Type: DD2 Size 1 gb Timings: DRAM 266,5 FSB:DRAM asynch. CL 4,0 clocks tRCD 4 Clocks tRP 4 clocks tRAS 12 Clocks

- SPD Slot#1 512 MBbytes ( antar at dette er ram så da er det på 1 gb )

- Grafikk kort ATI RADOEN XPRESS 200 Series

- Kabinett er fra E*S og der står det ; Model Ei 302 Rating 230 vac, 4A, 47-63Hz

Er det noe av dette som kan brukes?

Om ikke så kjøper jeg den lista di + en ny harddisk siden den jeg har er på 70 gb :/

Endret av LittleWarrior
Lenke til kommentar

Ingenting av det kan brukes, OG jeg tipper strømforsyningen er for svak ettersom komponentene du lister opp er langt mindre strømkrevende.

Kan nok finne ut hva den heter, men det får bli senere for jeg gidder ikke og ta av deksele mens jeg bruker den;P

EDIT: Var ikke kabinette noe brukbart da elleR?

Endret av LittleWarrior
Lenke til kommentar

Så på andre skjermkort av samme modellbetegnelse, og det ser ut til å være 450 watt som er anbefalt som minimum for hele systemet (400 watt går kaaanskje også bra, men kan nok være ustabilt). En 550W PSU til 300 kr er neppe av det beste slaget, men så lenge den først leverer litt rikelig...?

Lenke til kommentar

Så på andre skjermkort av samme modellbetegnelse, og det ser ut til å være 450 watt som er anbefalt som minimum for hele systemet (400 watt går kaaanskje også bra, men kan nok være ustabilt). En 550W PSU til 300 kr er neppe av det beste slaget, men så lenge den først leverer litt rikelig...?

Hva mener du med "men så lenge den først leverer litt rikelig..?" :p

Evt. Kan jeg finne dem jeg så på til deg;)

- https://prisguiden.no/produkt/advance-ea-460-550w-91297

- https://prisguiden.no/produkt/corsair-cx-500w-145389

- https://prisguiden.no/produkt/advance-mpt-6500-650w-146055

Syns disse hadde en rimelig pris, men du kan litt mer enn meg om dette så hvilken av de 3 er best, eller om noen av dem ikke funker eller om dem funker eller om ingenting funker:P

Lenke til kommentar

Jeg hadde definitivt gårr for Corsair sin. Nå liker ikke jeg å operere med noe absolutt budsjett når jeg bygger maskin til meg selv, og Corsair er den dyreste av de tre, men Corsair er også den av de tre du faktisk kan stole på. For ikke å snakke om at den er å få tak i i norske butikker - det er kun Pixmania som selger Advance-modellene, og Pixmania er basert i Frankrike. Det kan by på problemr dersom du må reklamere på tingene du kjøper.

CDON er billigst på Corsair sin, og de tar vel også kun 29 kr i frakt såvidt jeg vet.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

http://cdon.no/elektronikk/corsair_cx_500w_v2_atx12v_2.3_%252f_eps12v_psu-13149425?utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisguide_no

Kabinett 260 kr - http://cdon.no/elektronikk/cooler_master_elite_334_atx_(svart)%2c_ej_psu-11321266

Harddisk - http://cdon.no/elektronikk/500gb_western_digital_caviar_blue%2c_wd5000aakx__sata-600_16mb%2c7200rpm-14186883

Cd-rom 180 kr : http://cdon.no/elektronikk/samsung_sata_22x_dvdrw_l%252fs_black-13476875

Er dette verdt d? :) + lista di. :) og vil dette egentlig gjør den pcen til en god spill pc? ( tenkte heller og se om jeg får bygget en, siden broren min maser sånn om når han får den pcen jeg bruker nå -.-)

Endret av LittleWarrior
Lenke til kommentar

Hva som er en "god" spill-PC er relativt. En stasjonær maskin i 4000 kr-klassen er ikke akkurat det optimale for å spille BF3, men samtidig kan den være kraftigere enn en laptop som koster betydelig mer.

Du vil nok kunne spille nyere spill, da også MW3 og BF3, relativt greit med en maskin bestående av komponentene vi har diskutert så langt. Imidlertid kan du ikke være så altfor kresen på grafikk, og maskinen vil ha kortere levetid (i den forstand at den vil bli raskere utdatert enn en mer påkostet maskin). Med det sagt - ny PC er nødvendigvis en dårlig investering, da disse taper seg i verdi minst like fort som en ny bil (andelsvis ift. nypris selvsagt), og en rimelig PC som duger til det du trenger vil da ha et lavere verditap med årene i kroner og øre enn hva som er tilfelle for en dyr og kraftig maskin. Sånn sett vil komponentene vi har diskutert så langt (min siste liste pluss det du nå selv har satt opp) bli et relativt åkei kjøp, men nå er du jo oppe i nesten 3900 kr igjen (inkl frakt) om du splitter mellom CDON og Dustin uten hensyn på lagerstatus. Hvordan står det egentlig til med budsjettet ditt?

Husk også på at maskinen så langt ikke har noe "ekstrautstyr" som skjerm, mus, tastatur o.l.

Dette vil altså komme i tillegg dersom du ikke har dobbelt opp (gitt at din bror skal ha den gamle maskinen selvsagt).

Tips: Det gis bort endel eldre bilderørskjermer på Finn, så om du trenger en ekstra skjerm men ikke har råd, kan du få fatt i en slik til broren din, ihvertfall midlertidig :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hva som er en "god" spill-PC er relativt. En stasjonær maskin i 4000 kr-klassen er ikke akkurat det optimale for å spille BF3, men samtidig kan den være kraftigere enn en laptop som koster betydelig mer.

Du vil nok kunne spille nyere spill, da også MW3 og BF3, relativt greit med en maskin bestående av komponentene vi har diskutert så langt. Imidlertid kan du ikke være så altfor kresen på grafikk, og maskinen vil ha kortere levetid (i den forstand at den vil bli raskere utdatert enn en mer påkostet maskin). Med det sagt - ny PC er nødvendigvis en dårlig investering, da disse taper seg i verdi minst like fort som en ny bil (andelsvis ift. nypris selvsagt), og en rimelig PC som duger til det du trenger vil da ha et lavere verditap med årene i kroner og øre enn hva som er tilfelle for en dyr og kraftig maskin. Sånn sett vil komponentene vi har diskutert så langt (min siste liste pluss det du nå selv har satt opp) bli et relativt åkei kjøp, men nå er du jo oppe i nesten 3900 kr igjen (inkl frakt) om du splitter mellom CDON og Dustin uten hensyn på lagerstatus. Hvordan står det egentlig til med budsjettet ditt?

Husk også på at maskinen så langt ikke har noe "ekstrautstyr" som skjerm, mus, tastatur o.l.

Dette vil altså komme i tillegg dersom du ikke har dobbelt opp (gitt at din bror skal ha den gamle maskinen selvsagt).

Tips: Det gis bort endel eldre bilderørskjermer på Finn, så om du trenger en ekstra skjerm men ikke har råd, kan du få fatt i en slik til broren din, ihvertfall midlertidig :)

Budsjette er jeg veldig usikker på, foreldra mine kan ikke bestemme seg og tror at jeg gjør en tabbe med og bestille deler som ikke passer så dem tørr rett og slett ikke. Jeg jobber hos Vg, selger Aviser ( er bare 13 år ) og der tjener jeg lite, kanskje 400-500 kr måneden. Men jeg vet ikke om jeg tørr gi broren min den pcen for han vil bruke den til og kjøre World of Warcraft og den kapasiteten tror jeg ikke den har. Jeg tenkte og få bygd pcen før høstferien for jeg og noen venner skal ha LAN.

Tilbehør som mus, tastatur og headset har jeg. Pc-muser har jeg ekstremt mye av samt 2-3 tastatur. En USB-mus og ett Trådløst tastatur.

Men har vi ikke oversett lyd- og nettverks kort? evt. kan jeg bruke samme lydkort, men jeg kunne tenkt ett nettverkskort for den pcen jeg har kan ikke kobles opp til trådløst internett. ( har kabel, men alikevel, irriterende når brødrene mine drar den ut, kabelen er 10 meter lang så den går fra ruteren og til romme mitt. 5 meter, minst ).

Skjerm er ikke vanskelig og få tak, kan bare gå ned i kjelleren og hente en, eller spør en kamerat av meg.

Lenke til kommentar

Lydkort og kablet nettverkskort er integrert i hovedkortet nå til dags. Du kan kjøpe et WLAN-kort i tillegg, men kabel er bedre (mer stabil tilkobling).

Den gamle maskinen er ganske gammel, men det er også WoW. Det vil nok være spillbart, bare han ikke forventer seg allverden. Du kan følge med i Gis bort-tråden om noen gir bort et kurant skjermkort med AGP (som jeg går ut ifra hovedkortet støtter), det tror jeg vil bedre spillbarheten noen få hakk.

Lenke til kommentar

Lydkort og kablet nettverkskort er integrert i hovedkortet nå til dags. Du kan kjøpe et WLAN-kort i tillegg, men kabel er bedre (mer stabil tilkobling).

Den gamle maskinen er ganske gammel, men det er også WoW. Det vil nok være spillbart, bare han ikke forventer seg allverden. Du kan følge med i Gis bort-tråden om noen gir bort et kurant skjermkort med AGP (som jeg går ut ifra hovedkortet støtter), det tror jeg vil bedre spillbarheten noen få hakk.

Wow er ett gammelt spill, men som alle andre spill så oppdaterer det seg. :) jeg leste bak på pakken til Wow, det første, der trengte man ati radeon 9 k ett eller anner eller bedre, jeg har Ati Radeon 200 xseries :)

liste; http://www.prisjakt.no/mypage.php?a=Brokili&ts=1317321416&m=12933 3,4 k litt over budsjette men det får klare seg. :)

Endret av LittleWarrior
Lenke til kommentar

Strømforsyning og OS var også nødvendigheter.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med dette innlegget? :p men samme d.

Jeg fikk vite fra en far av en kompis av meg at man kan få kjøpt Kabinett med Hoved kort og strømforsyning inni for rundt tusen kroner samt. da sparer du jo 2-600 kr. :)

Jeg skal snart bestille de delene på den lista, men jeg kommer til og bestille CPU, Skjermkort, RAM, Hovedkort og Strømforsyning. Jeg har ikke fullt så mye penger så jeg bestiller litt først så jeg kan få litt mer til det andre;) ( Har budsjett på 3k, men jeg må kanskje vente lengre viss jeg skal kjøpe alt :p pga. det overskrider budsjette. ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...