Gå til innhold

FInne jobb, 14 år, Tromsø

Anbefalte innlegg

Hei, så jeg er 14 år og vil tjene mer penger. Jobbet som dørselger for Dagbladet i noen måneder før, men var ikke særlig godt betalt jobb så slutta. Har lest litt rundt og ser at jeg kan få jobb som lagergutt osv i butikker, så lurer på hva jeg burde tenke på da når jeg går fram for å spørre om jobb? Tenker da på dette med CV (har vel ingenting å skrive der egentlig) og jobbsøknad.

Tenkte å ta en runde og spørre på forskjellige butikker her i byen om de trenger ekstrahjelp, men vil bare vite noen tips så jeg kan gi ett godt førsteinntrykk.

Blir 15 om 3 måneder om det har noe å si :p

Endret av Batteripakke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du!

14 år er ung alder, men det er som du sier at jobb som lagergutt på div. butikker kan du få.

Når du skal skrive CV, så er dette kanskje det letteste av dette og søknad. Cv skal inneholde personopplysninger; navn, fødselsdato, adresse, tlf, og epost. Videre må du ha med utdanningen din, og evt. arbeidserfaring. Jeg vil anbefale deg å ta med jobben du hadde i Dagbladet, selv om det ikke er så relevant; det vil i hvert fall vise at du har vært arbeidssom og aktiv tidligere! Angående utdanning og arbeidserfaring, bør du skrive det nyeste øverst på arket.

HAr du jobbet noe under Operasjon Dagsverk eller arbeidsuker på skolen, bør du ha med det også.

Det kan også lønne seg å skrive med hvilke språk du kan, og hvilke dataferdigheter du har.

Enkelte anbefaler også å skrive på fritidsinteresser i CV, men personlig synes jeg det har mer plass i søknaden enn i CV!

Og så firer du løs på søknaden; der skal du vise hvem du er. Hvorfor vil du ha denne jobben? Evt hvorfor vil du jobbe i det hele tatt? Hvilken erfaring har du fra før? Og vil du få bruk for denne erfaringen, eller er målet ditt helle å prøve nye sider av arbeidslivet?

Du kan skrive ting som at du er arbeidssom, lett å lære opp, at du lett tar til deg informasjon osv. I søknaden har du lov til å skryte; men ikke ooovvvveeeerdriiiiv så det renner da :p

Til slutt kan du også skrive litt kort hva du gjør på fritiden...

Aller sist kan du ha med opplysniger om hvordan du kan kontaktes, evt når på dagen. Avslutt gjerne med å si at du ser frem til et svar, og at du kan tiltre stillingen umiddelbart (regner med at du kan det ettersom du ikke jobber nå).

Det er bra at du går rundt og spør i butikkene; for da SER dem faktisk hvem DU er! IKKE ta med deg venner når du skal dit; vis at du er uavhengig.

Og så vil jeg anbefale deg å være høflig, selv om du blir avvist, og så bør du være kledd nogenlunde GREIT, men selvfølgelig forventer ingen dress :p

Den teknikken jeg har brukt er å gå inn i butikkene og spørre etter sjef/daglig leder, og så presentere deg for han/henne og spørre om de har noe ledig. Ha alltid med deg en åpen søknad for hver butikk du går inn i. Sier de at de er på utskikk etter flere ansatte; har du allerede gjort et inntrykk og presentert deg. SÅ bør du gi søknaden og CV slik at de evt kan kontakte deg.

Hvis responsen er at de foreløpig ikke trenger noen, bør du ikke nøle med å gi søknaden likevel; si at "hvis dere trenger noe i fremtiden...."

Ingen vil nok NEKTE å ta i mot søknaden uansett...

Håper dette hjalp noe.

Hvis det er noe mer du lurer på er det bare å spørre...

Lykke til med jakten på en jobb ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...