Chillin123 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Sceniaroet: En fyr på skolen sier "styggen" til meg, jeg sier noe frekt tilbake, han begynner å dytte å slå på meg, er det selvforsvar visst jeg slår han i ansiketet så han går i bakken? Lenke til kommentar
thrice Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Han angrep deg først, så ja. Hvis du ikke sparket han når han lå nede eller noe i den stilen. Endret 26. september 2011 av thrice Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg sier ja. Dessuten fortjener (fortjente, kanskje? ) han en smekk, dersom han er slik. Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Les straffeloven § 48 (nødvergeparagrafen). Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge. Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet. Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer. Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse. Endret 26. september 2011 av HelloGoodbye Lenke til kommentar
rapak1 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Det er vel selvforsvar, bare du ikke bruker for unødvendig vold tilbake. Lenke til kommentar
DiNozzo Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 ... Eller har du også muligheten til å snu ryggen til og deretter gå din vei. 1 Lenke til kommentar
Chillin123 Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 ... Eller har du også muligheten til å snu ryggen til og deretter gå din vei. Å la han fortsette å slenge drit, dytte meg, slå?? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 ... Eller har du også muligheten til å snu ryggen til og deretter gå din vei. Mulighet, men ikke plikt. "Flugt er intet Forsvar, til Feighet er man ikke forpliktet". Ellers vil situasjonen her være ganske klassisk lovlig nødverge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå