Pettersenper Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hei, jeg har nylig fått meg telefon med android og ser at mange apps kan være nyttige å ha. Når jeg leser hva man må akseptere for å installere diverse applikasjoner begynner jeg likevel å lure på om det er så lurt.? F.eks Astro Player Nova read contact data permission is used for assigning ring-tones to contacts I tillegg til at det står at det må få lov til å få full internett tilgang. Endre systeminstillinger, lese telefonlogg + mer Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) I applikasjonen du trekker frem er det lett å forklare, eller å bortforklare, hvorfor applikasjonen må ha tilgang til kontaktlisten din. F.eks for å kunne knytte forskjellige ringetoner til de forskjellige kontaktene. Tilgangen til internett brukes sansynligvis til å vise deg reklame. Men tilgangen til internett kan også benyttes til å videreformidle info fra kontaktlisten din til en tredjeperson. Mange applikasjoner krever også tilgang til rettigheter som de strengt tatt ikke trenger for å kunne fungere tilfredstillene. Dagens IT nevner dette i denne artikkelen om hvordan f.eks en lommelykt-app krever tilgang til litt av hvert på mobilen. Også diverse norske applikasjoner blir gransket der: http://www.dagensit.no/article2224968.ece Noen av rettighetene som kreves kan ofte virke harmløse. F.eks tilgangen til telefon-ID. Men telefon-ID kan også sammenlignes med en slags super cookie som man ikke kan slette eller endre. Og takket være denne "cookien" kan f.eks store nettsteder som lever av f.eks reklame følge med bevegelsene en gjør på nettet fra den enkelte mobil og på den måten lage seg en profil av brukeren. De store nettstedene som lever av å videreformidle opplysninger om deg til reklamefirmaene prøver gjerne å bygge opp en profil der de prøver å kartlegge bl.a. alder, kjønn, inntekt, etnisk tilhørighet, seksuel orientering, politisk syn m.m. Her er en annen god artikkel på WSJ som tar for seg bl.a. hvordan f.eks noen applikasjoner tar seg til rette og videresender data om brukerne uten at det er gitt tillatelse til det. http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704694004576020083703574602.html Folk flest har et bevistløs forhold til hva de installerer på mobilene sine og hvilken rettigheter de forskjellige applikasjonene får på mobilen. Alle burde se litt mer på hva man gir hver enkelt applikasjon rettigheter til og bla videre til neste applikasjon dersom man føler at en applikasjon ønsker for mange rettigheter på mobilen. Dessverre så har man ikke muligheten for kontrollere hvilken rettigheter applikasjonene får på en iphone/ipad på apples markedsplass. Endret 26. september 2011 av Dromle 2 Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Takk for grundig forlkaring Men om den får tilgang til å finne reklame til mobilen min, kan den da komme til å bruke internett selvom jeg ikke er koblet til Wi-fi? Lenke til kommentar
Slai Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Ikke dersom du skrur av mobildatanettverket. Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Helt klart viktig at brukerne er bevisste når de skal laste ned en app, En av mine apper er med i rapporten som Dromle henviser til lenger opp. Jeg tar alltid kun med de tilgangene som er nødvendige for å få til den funksjonaliteten i appen som er annonsert. Blir spennende å se hva datatilsynet kan få til på dette området for å få det enda mer oversiktlig for sluttbruker. På iOS kan ikke brukerne se hvilke tilganger en app har foreløpig, dette kommer helt sikkert på plass etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå