leseiD Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Hei. Jeg har tenkt å oppgradere min desktop da en del komponenter begynner å bli aldrende. Nåværende oppsett: Kabinett - Lian Li PC6070BSCANDV2 PSU - MIST 650W HK - Gigabyte GA-X48T-DQ6 sokkel LGA775 CPU - Core 2 Duo E8600 – 3.33 GHz (6 MB L2, 1333 MHz FSB) Minne - OCZ DDR3 PC3-10666 Platinum Edition GPU - HIS Radeon HD 6850 1GB GDDR5 HDD - WD Raptor X 10000rpm Samt et x.fi lydkort og en prossessorkjøler. Jeg mistenker at Raptoren begynner å kjøre på siste verset da denne har levd langt over sin levetid. Tror jeg kjøpte denne i 2005/2006, så den har virkelig vert verdt pengene. Jeg har pc'en som regel på hele døgnet. Da er det på tide å oppgradere til SSD. Men HK'et mitt støtter ikke 6GB/s SATA som de fleste nye SSD bruker. Så da vil jeg også benytte muligheten til å oppgrade min aldrende CPU. Har undersøkt en del og prøvd å finne fram i jungelen av spesielt HK og SSD og kommet fram til denne handlelisten: HK - ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 CPU - Intel® Core™ i5-2500K Processor SSD - Kingston HyperX SSD 120GB 2.5" Angående HK så hadde jeg først tenkt å kjøpe dette, men Sabertooth er på salg så gikk for det. Har ikke så store krav til HK siden jeg ikke klokker selv og bruker ikke mye av funksjonaliteten på mitt nåverende kort som var et bra kort når jeg kjøpte det. 6GB/s SATA og USB 3,0 er vel det viktigste. Og at det støtter min nåværende RAM. Angående CPU så var det egentlig ett enkelt valg da jeg har lest mye bra om denne. Har planlagt å kjøpe Trackmania uansett så derfor har jeg valgt denne pakken med spill. Kunne selvfølgelig ha kjøpt denne uten spill. Eneste forskjellen på de er at 2500 til forskjell til 2500K har en virtualiseringsgreie jeg ikke kommer til å bruke. Forskjellen kan du se her Så er det SSD... Har brukt mye tid her. Virker som det er en del produkter ute som er ustabile. Dette er ikke noe jeg vil kunne leve med. Mitt førstevalg hadde ikke vert for veldig mange dårlige tilbakemeldinger var denne: Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB. Men gikk for det trygge tror jeg med Kingston sin... Så da til spørsmålene: Ser dette greit ut? Bør jeg gå for et annet HK? Bør jeg velge en annen SSD? Er det vits å oppgradere systemet mitt i det tatt? Jeg planlegger å spille BF3 og Archeage i fremtiden. Driver ikke noe særlig med rendering eller videoredigering. Tilbakemeldinger mottas med stor takk. Mvh leseiD Endret 28. september 2011 av leseiD Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hovedkortet er bra. Kingstons HyperX SSD bruker samme innmat som Force 3 og har akkurat samme problemer. Crucial M4 har ingen av disse problemene. Har du tenkt å spille Trackmania 2 vil det gå på 6850, men du vil ikke takle det på maksimal kvalitet (ikke at det ser dårlig ut på noen måte uansett). BF3 vil du også klare med redusert grafikk. Angående minnet ditt kjører det på 1.8V, som er 0.3V for høyt for i5-2500k og vil da svi prosessoren din død. Nytt minne koster deg 400 kr for 8GB, så det er ikke akkurat en formue inne i bildet her. Lenke til kommentar
leseiD Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Kingstons HyperX SSD bruker samme innmat som Force 3 og har akkurat samme problemer. Crucial M4 har ingen av disse problemene. Mener du denne Crucial M4 Den har jo litt lavere ytelse enn de med Sandforce-kontrolleren, da spesielt med tanke på skrivehastigheten. Men stabilitet>ytelse. Noen som har merket noe bedring med nyere firmware? Må kanskje til SSD delen av forumet for å høre om det. Angående minnet ditt kjører det på 1.8V, som er 0.3V for høyt for i5-2500k og vil da svi prosessoren din død. Nytt minne koster deg 400 kr for 8GB, så det er ikke akkurat en formue inne i bildet her. Ok, det visste jeg ikke. Takk for det. Noen forslag til minne? Lenke til kommentar
leseiD Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Da har jeg lett litt i minnejungelen og funnet disse: Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 De er vel greie? Begynner og bli dyrt dette :/ Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Du finner dem billigste 1600MHz brikkene du kan Fant disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639465 Men anbefaler deg å handle fra dustinhome.no, så sparer du nok noen kroner Lenke til kommentar
leseiD Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 OK, da har jeg samlet sammen en liten handleliste. Fra Dustin.no: HK - ASUS P8P67 B3.1 P67 S-1155 ATX CPU - i5 2500 Minne - KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB) Siden Dustin ikke hadde Crucial M4 så bestiller jeg den fra Komplett.no som også har en kampanje på den. Crucial m4 SSD 2,5" 128GB Dette burde være i orden? Takk igjen for alle tilbakemeldinger/hjelp. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Du har gjort en feil. CPUen, finn den med K bakom. altså 2500K. Husk "K"en Lenke til kommentar
leseiD Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Du har gjort en feil. CPUen, finn den med K bakom. altså 2500K. Husk "K"en Hmm, jeg lurte på hva denne K'en stod for og sjekket det opp. Som skrevet i førsteposten min Forskjellen kan du se her Disse to er den eneste forskjellen som jeg kan se. Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d) No Intel® Trusted Execution Technology No Altså den uten K har ikke disse to tingene. Som ser ut som noe jeg ikke kommer til å bruke. Den første gjør at jeg kan kjøre flere OS og applikasjoner gjennom uavhengige partisjoner... Ser ikke for meg at det er aktuelt for meg. Den andre delen er litt mer diffus for meg. "By working with both software and hardware security partners, intel dedicates itself to creating products that meet the security challenges of today's world - It's what we call intel trusted Execution technology". Ser ut som svada for meg. Hva er det de har implementert i en CPU som tilsier dette, og hva i alle dager har jeg bruk for det? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Velger du den med "K" så kan du overklokke cpuen den dagen du trenger mer prosessorkraft. Uten "K" ingen klokking. Lenke til kommentar
leseiD Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 Velger du den med "K" så kan du overklokke cpuen den dagen du trenger mer prosessorkraft. Uten "K" ingen klokking. Aaha. Det visste jeg ikke. Bra jobba av intel å ikke nevne det på sammenligningen sin da... Da blir det en K på meg. Takk for all hjelp og tilbakemeldinger. Mvh Leseid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå