clink Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Har (hatt) problemer med talekvalitet (hakking og bortfall). Fakta: Nextgentel 4000/1000 (ca). Inteno X5xxx ADSL-modem/router fra Nextgentel VOIP-adapter Linksys SPA-2102 fra IPlink Flere switcher/hub på "innsida". Se vedlagt bilde. Vi er stor familie og ofte 4 surfende personer + IP-samtale. Jeg ønsker at talekvaliteten skal være tilfredstillende og bryr meg intet om hastighet på bredbånd så lenge IP-telefon brukes. Jeg inbiller meg at den enkleste måten å gjøre dette på er å la VOIP-adapteret styre dette ved å kjøre all datatrafikk gjennom dette. Da jeg sist snakket med en tekniker hos IPlink så mente han at Linksys SPA-adapteret ikke burde ha kontroll på all trafikk da det hadde en maksbegrensning (tror det var 10 Mbit). I så fall ikke noe problem siden jeg har 4 Mbit. Han mente det var greiest å koble alt til Inteno-routeren og evt sette opp QOS på denne (lar det seg gjøre uten å snakke med NGT?). Vel - det ble i stedet som jeg ønsket - som på tegningen. All trafikk gjennom VOIP-boks. Men han mente jeg burde systematisk gå gjennom all kabling som var i bruk hos meg for å luke ut dårlige kabler ved hjelp av kommandoen pathping for å sjekke om det var mye retransmisjon (tror jeg ha sa). Nå har jeg en del kabling i et helt hus, så det er ikke noe jeg går på uten videre (mange korte kabler og diverse strekk i vegger i 3 etasjer...). Dessuten har jeg brukt kun 4 ledere i en del tilfeller for å kunne få to pcer på en 4pars tråd til gutterom f.eks. Men dere som kan saker og ting om nettverk - vil dårlige kabler ut fra min grønne switch på tegningen kunne forårsake hakking på IP-telefoni når det er koblet slik? I så fall hvorfor kan det skje? Er det voip-boksen som ikke håndterer qos på bra måte? Jeg har det koblet som på tegningen nå, men hakking forekommer uten at jeg vet om det er mitt adapter... . Endret 26. september 2011 av clink Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Ingen som kjører torrent eller bruker opp nettet hjemme hos deg på annet vis? Jeg ville begynt med å koble fra alt unntatt ip-telefonadapteret, så koble til en og en pc/enhet for om mulig å finne synderen som bruker opp nettet. Lenke til kommentar
clink Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 (endret) Ingen som kjører torrent eller bruker opp nettet hjemme hos deg på annet vis? Jeg ville begynt med å koble fra alt unntatt ip-telefonadapteret, så koble til en og en pc/enhet for om mulig å finne synderen som bruker opp nettet. Men hvordan teste/måle dette? Selv om jeg satt i en samtale for å høre om det blir hakking ved innkobling av en pc etter den andre, så ville det være vanskelig å høre da hakking også varierer fra ingenting til "mye". Jeg har bl.a. to gutter som helt garantert laster ned filmer stadig, men disse får bare godta lav nedlastingshastighet så lenge noen sitter i telefonen. Jeg er egentlig mest interessert i å vite om dårlige kabler (på "innsida") kan forårsake hakking _selv_om_ VOIP-adapteret skal kunne styre hvem som får trafikk. Spiller ingen rolle om surfing/nett får tilnærmet null hastighet så lenge IP-tele går uten hakking. Endret 27. september 2011 av clink Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Kabler FØR Linksys-boksen kan påvirke VoIP, ikke ellers. Å ha Linksys-ruteren bak Inteno-ruteren din, gjør bare at Linksysen må håndtere svært andre ting enn IPT, og i praksis er det kanskje Linksysens CPU som sliter. SPA-2102 er ikke verdens kraftigste ruter, og du får i tillegg dobbel NAT, "buffer bloat" og andre problemer ved å ha to rutere etter hverandre. Er for så vidt enig med teknikeren du snakket med - la Inteno-boksen være ruter for nettet ditt, sett Linksys-ruteren på en ledig LAN-port parallellt med det andre du har, la den være SIP-adapter og kun det. Sliter du fremdeles med hakking så ville jeg sett om det er mulig å prioritere VoIP upstream på Inteno-ruteren. Jeg gjør det selv på denne måten, og det fungerer utmerket, selv uten noe som helst "QoS" konfigurert noe sted. Du får uansett ikke ekte QoS via NGT uten å bruke deres egen IPT-løsning. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg har noe lignende oppsett hjemme (dog i Sverige, med norske Telio som IP telefon og ComHem for bredbånd). Måten jeg har løst dette på er at jeg har fått ComHem til å sette ADSL-modemet til å IKKE agere som router. Den har 4 LAN-porter, akkurat som din, og hver av disse portene får en egen ekstern IP-adresse. Da Telio-adapteren ikke avhenger av noe annet på nettverket har jeg koblet den rett i modemet. Det samme har jeg gjort med en annen trådløs router (D-Link DIR-655) som brukes som DHCP-server. Fra denne har jeg da 4 ledige porter, hvorav en er koblet videre til en Switch. Det trådløse modem-routerene som leveres fra bredbåndsleverandøren er sjelden noe å skrive hjem om, så jeg ville anskaffet en bedre router som kan styre all nettverks-trafikken din! Lykke til! Lenke til kommentar
clink Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Sliter du fremdeles med hakking så ville jeg sett om det er mulig å prioritere VoIP upstream på Inteno-ruteren. Men som ikke veldig nettverk-kyndig så lurer jeg på hva slags prioritering du mener. Er det voip-type trafikk du mener eller at Inteno-porten som linksysen kobles til som prioriteres? Vil dette i så fall forandre hvordan dårlige kabler påvirker voip? Takker for bidrag uansett. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Spør du meg, er det beste å sette Intenoen i bridge og skaffe seg en egen router, som gjerne har litt bedre valg når det gjelder å begrense hastigheten på enheter på innsiden. Jeg har brukt en Linksys GL54 (tror jeg), med DD-WRT firmware og har aldri opplevd at denne tryner. Problemet med hakking på IP tlf er relativt sammensatt, men hovedsaklig er det bittorrent som er synderen. Delvis pga kapasitet (laster ned for full musikk, BitTorrent har også sinnsyk overhead trafikk!), delvis pga det går så mange TCP sesjoner at en vanlig billig bredbåndsrouter fra ISP tar kvelden eller begynner å slite med CPU load. Jeg vil ihvertfall anbefale å finne en router som kan flashes til DD-WRT(ikke bare Linksys routere som støttes) og sette opp begrensinger og et enkelt QOS oppsett. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Støtter forslaget med å sette Inteno-routeren i bridge modus. Skaff deg så en dd-wrt kompatibel router, selv har jeg ofte brukt Linksys WRT54GL. Den er dønn stabil, men kanskje ikke siste skrik når det gjelder hastighet lenger. Finnes mange andre routere som er støttet, sjekk dd-wrt.com. Ellers anbefaler jeg deg å legge ned totalforbud mot torrent på "dagtid" i heimen. Iallefall sørg for at de begrenser båndbredden og antall samtidige forbindelser. Selv den feteste internettlinje blir treg om man kjører på med full guffe. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hvis telefonen står på "eget nett" slik som på tegningen din så kan du jo også sette inn en brannmur e.l. der du kan begrense båndbredde til de forskjellige portene, og da sette av en fast del til telefonen. Ellers så ville jeg egentlig (som jeg selv har gjort) bannlyst torrent på hjemmenettverket, da det er svært få rutere i hjemme-klassen som klarer å håndtere torrent-trafikk uten å gå i total sirup. Torrent protokollen spiser jo også all mulig båndbredde og antall connections den kan med mindre du låser den ned på klienten. Lenke til kommentar
clink Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Jeg har en Dlink 655-DIR som ikke er i bruk. Da skal jeg jammen ta i bruk den (duger den?) Kan jeg sette Intenoen i bridge selv? På gamle Thomson-routerne fra Nextgentel var det enkelt å logge inn selv, men jeg fikk et inntrykk av at det ikke var mulig på Inteno. Tar jeg feil? Hva innebærer det _egenglig_ å sette Inteno i bridge? Får jeg samme nett på begge sider? Ny tegning vedlag. Er dette bedre? Tror jeg vil trenge mer detaljert hjelp. Det er fortsatt mange feilspor for en nettamatør som meg. Endret 4. oktober 2011 av clink Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Bridge vil si at routermodemet fungerer som et modem og gir deg internett-IP til DIR-655. Dvs alt er vidåpent. http://ngtforum.net/index.php?topic=4 Du må da sette opp DIR-655 i PPPoE. Endret 4. oktober 2011 av la7dfa.com Lenke til kommentar
clink Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2011 Bridge vil si at routermodemet fungerer som et modem og gir deg internett-IP til DIR-655. Dvs alt er vidåpent. http://ngtforum.net/index.php?topic=4 Du må da sette opp DIR-655 i PPPoE. Hei, takk for svar fra alle her. Ser at i linken så lurer flere på dette PPPoE/PPPoA-greiene. Skal man forresten bruke wan-porten på DIR-655? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 PPPoA var en protokoll NGT brukte i "gamle dager". Det er veldig stor sjanse for at du har PPPoE. Du kan logge inn på routermodemet og sjekke dette om du ønsker: http://10.0.0.1 med nettverkskabel fra PC i routermodemet. Du skal bruke WAN på DIR-655 den vil kobles opp med PPPoE som du må legge inn passord og bruker på i DIR-655. Modemet i bridge gjør ikke denne jobben selv lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå