Gå til innhold

BK: Bilde tatt av amatørfotograf!

NikonD5100

Anbefalte innlegg

Jeg er en amatørfotograf som just har fått meg speilrefleks, og jeg prøver ut forskjellige innstillinger. I går stilte jeg inn kameraet til å kun fokusere på en, eller flere farger, mens resten av bildet blir svart-hvitt. Tok blant annet dette bildet. Hva syntes dere? :-)

Og dersom noen vet, hvordan får jeg bildet til å bli større? :-) Det ble så lite når jeg la det ut. :/

post-260772-0-50871600-1317047697_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kult! Har aldri hørt om den funksjonen at man kan velge å kun fokusere på enkelte farger.

Men når vi snakker om akkurat det, så kan du gjøre dette enda bedre i photoshop. Photoshop har mye bedre algoritmer for dette enn kameraet.

Hvilket kamera er det forresten?

EDIT: Lol, burde vel skjønt at det var D5100 når det var brukernavnet ditt.

5100 er et knallkamera, du har gjort et fint kjøp :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Vel, det er nå begrenset hvor skarpt en kan få et slikt bilde som kameraet påfører mye prosessering og mtp at det ikke har vært etterbehandlet skikkelig i photoshop.

Ser ut som DOFen gir mest skarphet i kanten av blomsten.

En liten justering, som denne, kan kanskje gi en mer opplevd skarphet av hele blomsten...?

post-226353-0-98898600-1317110808_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kan ikke helt si at jeg deler begeistringen. Jeg er ingen fan av selektiv farge, og om det er det eneste som bærer et bilde, så blir det veldig uinteressant for min del. Deler av blomsten er ikke i fokus, og bakgrunnen er for lite uklar, så den blir veldig rotete og ikke særlig pen.

For fokusproblemet, bruk manuell fokus og sikt deg inn på et sted mellom ytterkantene av kronbladene og pollenbærerne, da skal du få begge deler i fokus. Om ikke, reduser blenderåpningen (høyere tall) og prøv igjen.

For bakgrunnen, zoom inn til maks brennvidde (sikkert 55mm om du har kitobjektiv) og øk avstanden. Alternativt kjøp et lyssterkt objektiv (type 35/50mm f1.8 eller tilsvarende), du får noen til under tusenlappen.

For selektiv farge.. tja, det er vel ikke så mye å gjøre med det, om du liker den effekten. Prøv iallefall å fjerne fargen fra de andre blomstene i bakgrunnen. Små fargeflekker her og der tar seg ikke ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...