Thomas. Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hei, lurte på noe om pnaumatikk styring. Oppgava ligger ved. Har tenkt litt selv, og når man trykker knappen slår sylindern ut og aktiverer den andre brytere, som struper trykket og fyller tanken med luft og drar sylindern tilbake.. Men fungerte ikke helt. Noen som har forslag til styringen her? Gjerne tegn Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Er noen år siden jeg drev med pneumatikk, men noe som dette burde fungere, ihvertfall i mine øyne. Endret 26. september 2011 av BigJackW 1 Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Det ser riktig ut ja, takk Skjønner egentlig ikke de ventil-symbolene helt. Hvordan skal man vite hvor man skal koble til hva? Hvorfor er det 2 firkanter når vi bruker bare den ene firkanten (på ventil-symbolet)? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 De to firkantene i hver blokk er ventilposisjoner. Man kobler som regel på høyre firkant eller i midten på ventiler med 3 stillinger. Hvor man kobler lærer man etter hvert. Stor fordel om man kan koble opp utstyret. Ventilene har nummererte porter som stort sett er samme på de fleste ventiler om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Slår bare ventiler inn når du får 100% trykk? Derfor denne metoden fungerer som tidsforsinkelse? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Ventilen slår når lufttrykket overvinner fjærtrykket i forsinkelseskretsen. Ved å justere på nåleventilen så strupes flow-en til tanken/reservoaret og ventilen, og man kan da justere denne tidsforsinkelsen. Når så endebryteren er tilbake i normalposisjon så evakueres lufta i forsinkelseskretsen gjennom tilbakeslagsventilen og det hele kan gjentaes. Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 28. september 2011 Forfatter Del Skrevet 28. september 2011 Ventilen slår når lufttrykket overvinner fjærtrykket i forsinkelseskretsen. Forsinkelsekretsen? Mener du mekanismen i ventilen? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 "Forsinkelseskretsen" blir de 3 komponentene nede til høyre: Strupe/tilbakeslagsventilen, resovoaret og ventilen. Når stempelet går ut aktiveres den tvangsstyrte ventilen (den over strupe/tilbakeslagsventilen) slik at denne bytter posisjon og luft går gjennom denne og til strupeventilen. Strupeventilen er justerbar. Man kan da få alt fra "full flyt" til stengt gjennom denne. Denne ventilen sender lufta gjennom en tank og til den siste ventilen(tanken fungere som en buffer som må fylles opp før trykket blir stort nok og kan være så enkel som ekstra lange/tykke rør), det vil si lufta går til et stempel i ventilen som sjalter ventilen når lufttrykket overvinner fjærtrykket. Når denne ventilen har sjaltet går det luft gjennom denne til stempelet i hovedventilen, og denne sjalter og stempelet går tilbake. Når stempelet går tilbake bytter den tvangsstyrte ventilen posisjon, lufta som gikk til strupeventilen kan gå via ventilen og til friluft, og lufta som er i tanken/resovoaret evakuerer gjennom tilbakeslagsventilen i den kombinerte strupe/tilbakeslagsventilen. Ved å justere strupeventilen kan du justere hvor lang tid det går før lufttrykket blir stort nok til å flytte posisjon på ventilen. Du må huske på at selv om alt er tegnet på ett skjema så er dette selvstendige komponenter som kan stå plassert hvor som helst i feks. en fabrikk. De har ofte sine egene tilkoblinger til luft-kompressoeren og gjør sin lille del av jobben for at det hele skal fungere som tiltenkt. I ditt tilfelle så har du 4 tilkoblinger til kompressoren. Håper dette hjalp 1 Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 29. september 2011 Forfatter Del Skrevet 29. september 2011 Håper dette hjalp Det hjalp! Takk for fine svar +1 til deg. Koblet opp idag og det fungerte. Hmm denne oppgaven er litt værre. Noen hint til hvordan jeg kan løse den? Er det jeg har tegnet nå helt feil? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Her er et forslag på kretsen. Kanskje du kan forklare hvordan den virker og hva som skjer når du holder inne start? Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Jeg tror det skal være slik, men har aldri lært om en trykkfallsavkjenner før :/ Endret 30. september 2011 av BMWcoupeftw Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Den der stemmer ihvertfall ikke. Du mangler flere tilkoblinger, og er ikke helt riktig oppsatt. Madammim sin derimot burde fungere slik som oppgaven tilsier. Endret 30. september 2011 av BigJackW Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 Fant ut løsningen selv rett etter jeg postet innlegget. Glemte bare og oppdatere tråden Kom fram til samme løsning som madammin. Skjønner pnaumatikk bedre nå, er ganske likt rele-styring egentlig. Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2011 Her er et forslag på kretsen. Kanskje du kan forklare hvordan den virker og hva som skjer når du holder inne start? Jeg sliter litt med denne oppgaven (den under), noen som har forslag til løsning? Koblingen jeg allerede har er den over her. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 (endret) Vil tro ett "T"- stykke, 2 tilbakeslagsventiler og en til trykknapp-ventil, alt koblet inn på motsatt side av hovedventilen sammenlignet med den originale trykknapp-ventilen vil løse oppgaven. Tilbakeslagsventilene for at lufta ikke skal gå feil vei og ut til friluft. EDIT: Tror du i tillegg trenger en endebryter som kutter kretsen til den klemsikrings-funksjonen når døra er lukket helt og trykket bygger seg naturlig opp. Endret 28. oktober 2011 av madammim Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2011 Vil tro ett "T"- stykke, 2 tilbakeslagsventiler og en til trykknapp-ventil, alt koblet inn på motsatt side av hovedventilen sammenlignet med den originale trykknapp-ventilen vil løse oppgaven. Tilbakeslagsventilene for at lufta ikke skal gå feil vei og ut til friluft. EDIT: Tror du i tillegg trenger en endebryter som kutter kretsen til den klemsikrings-funksjonen når døra er lukket helt og trykket bygger seg naturlig opp. Hmm. Skjønner ikke hva du ville gjøre med tilbakeslagsventilene. Altså, den ene knappen må åpne sylinderen. Men samtidig før endebryteren blir aktivert sender 3/2 ventilen sylinderen tilbake? Kunne du ha tegnet et skjema eventuelt forklart funksjonen? Tror dette er alle komponentene som trenges (muligens jeg må ha noen logiske porter og?). Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Dette kom jeg opp med i halvsøvnet : God natt! Endret 30. oktober 2011 av BigJackW Lenke til kommentar
madammim Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Det var noe slikt jeg hadde tenkt meg det, ja Du har løst sammenkoblinga mellom klem-funksjonen og den nye trykk-knappen på en litt mere elegant måte enn jeg tenkte ut i farta. I stedet for vekselventilen hadde jeg tenkt å bruke 2 tilbakeslagsventiler... Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Dette kom jeg opp med i halvsøvnet : God natt! Den måten har jeg jo vist om selv Problemet er at jeg ikke har noen NC endebryter, så det vil bli helt anderledes når jeg kun har NO endebryter. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Du kan bruke retur/eksos porten (3). Vanligvis kobler man jo til-luft på port nr 1. Vet ikke helt om det er god praksis men det fungerer! Edit: Kom på at endebrytere vanligvis kun har 2 porter uten noen returport(?) Så da kan du vel ikke gjøre det slik likevel med mindre du har en NC endebryter. /Tenkeboksen Edit 2: Det ble plutselig en ventil ekstra. Mulig det kan gjøres på andre måter der man bruker mindre komponenter. Endret 31. oktober 2011 av BigJackW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå