Gå til innhold

Kan bra fargevalg kalkuleres eller er det et naturtalent?


Balthier

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er i heftig diskusjon med en vedkommende om farger, og hva som passer. Jeg mener at de fleste farger kan kalkuleres i følge en sånn fargebalanse greie som jeg kort hadde om i tegning og farge.

 

Altså, tatt ut i fra personen klærne sitter på så kan man regne seg ut til hva som er bra og ikke så bra ut i fra et vitenskapelig standpunkt.

 

http://www.art-for-your-walls.com/color-wheel-chart.html

 

In Harmonious Schemes, colors lie on the same side of the color wheel chart, hence the name "harmonious". Yellows and oranges, or greens and blues are two examples of harmonious combinations.

A room painted in harmonious warm colors: red and gold, can make you feel more relaxed; a small room finished in cool harmonious colors can make it feel more spacious.

 

 

Hvilke tanker gjør dere, dere rundt klær og fargevalg?

 

Hvilke farger skal absolutt ikke matches og hvorfor?

 

Del deres tanker rundt emnet!

 

Hilsen en som lurer fælt på klær og farge. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naturtalent vil jeg ikke nødvendligvis si det er.

Det kan læres, og erfaring er nok det viktigste.

 

Jeg tror også det kan til en viss grad kalkuleres, men da må du nok lage en mye mer avansert versjon av fargehjulet, for det har ikke en sort/grå/hvit-skala.

De fargehjulene du linka til var også bare primærfarger og en i mellom med 50/50 blend av de to hosliggende fargene, noe som er vedlig lite. Brunt f.eks. mangler jo totalt også.

 

Jeg tror nok du bruker ganske mye mer tid og energi på å lage en fungerende modell på teorien din enn det tar deg å bli ekspert på fargevalg gjennom å prøve og feile :p

 

I tillegg har du jo de gangene fargevalget er i sterk kontrast til det flertallet mener er bra fargevalg, men funker pga. utføring.

 

Til slutt så må man jo også legge til at fargevalget vil uansett være noe subjektiv ettersom hvordan klesstilen din er, du har ofte ganske mange alternativer, noe modellen selvfølgelig må ta hensyn til.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Jeg har hatt fargelære og for å være helt ærlig har jeg aldri brydd meg om hva jeg har lært. Ja, det mer harmoniske fargekombinasjoner og mindre harmoniske fargekombinasjoner, men skal man følge teorien til punkt og prikke vil resultatet ikke nødvendigvis bli så bra som forventet. Det er sikkert greit å kunne grunnreglene (du vet jo hva de sier om at for å bryte reglene er man nødt til å kjenne reglene), men personlig smak (noe som til stadig endrer seg), erfaring og forutsetning er nok mye viktigere enn teori. Dersom alle skulle fulgt teorien tror jeg vi hadde sett ganske kjedelige ut, så takk gud for at folk flest ikke har lært fargeteori.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...