harralsan Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Heisann! Takker på forhånd til alle som gidder å lese gjennom posten min Jeg planlegger å anskaffe meg en ny stasjonær PC og kunne trengt litt oppdatert visdom, da jeg ikke har bygget en PC på 8 år. PCen vil bli brukt til å spille SC2, WoW, Diablo 3 og Skyrim, når det endelig kommer. Muligens GW2 / Star Wars. PC-bygging: Har noe forandret seg siden jeg sist bygget en PC? Er det fremdeles like "lett"? Hva lønner seg: Blir det veldig mye billigere å sette sammen selv, i forhold til å kjøpe en komplett PC fra f.eks. Komplett.no? Satte akkurat isammen en PC på Komplett.No som inneholder disse komponentene: QPAD CT Komplett Cooler Master CM 690 II Advanced Sort Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W PSU Intel® Core™ i7-2600K Processor ASUS P8P67 B3, Socket-1155 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5 Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA Seagate Barracuda® 7200.12 1TB Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S Denne PCen, inkludert Win7 og 3 års garanti kom på 11500 kr. Er dette en god pris? Hadde det blitt mye billigere å bygge den selv? Tenker at Win7 koster litt om en skal kjøpe fullversjon, pluss 3 års garanti er jo greit om noe går galt og jeg ikke klarer å finne utav det selv. Jeg ønsker å få meg en PC som ikke hører til i steinalderen om 3 år, men som allikevel ikke koster skjorta! Vi studenter lever allerede på fattiggrensa, så jeg jeg har satt ei grense på rundt 12000 kr i budsjett. Alle svar, meninger og anbefalinger er velkomne! Lenke til kommentar
watchman Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Du vil ikke spare rundt tusen kroner om du velger en annen nettbutikk, og i tillegg bygger selv. Men det er andre faktorer som spiller inn her som jeg vil du skal ta rede for når du tenker på bygging/ikke bygging, og det er ved reklamasjon. Det er såklart svært mye enklere å reklamere på noe som er ferdigbygd fra fabrikk/nettbutikken, istedet for å reklamere på den del du har handlet selv. Her kan det være noen feller å gå i, da du må betale frakt og for teknikerns tid hvis du har feilsøkt feil (sendt inn feil del) osv.. Bare et lite innskudd akkurat der Lenke til kommentar
harralsan Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Du vil ikke spare rundt tusen kroner om du velger en annen nettbutikk, og i tillegg bygger selv. Men det er andre faktorer som spiller inn her som jeg vil du skal ta rede for når du tenker på bygging/ikke bygging, og det er ved reklamasjon. Det er såklart svært mye enklere å reklamere på noe som er ferdigbygd fra fabrikk/nettbutikken, istedet for å reklamere på den del du har handlet selv. Her kan det være noen feller å gå i, da du må betale frakt og for teknikerns tid hvis du har feilsøkt feil (sendt inn feil del) osv.. Bare et lite innskudd akkurat der Takk for raskt svar! Var litt av det jeg tenkte på, i forhold til at det kan være greit å ha reklamasjonsrett og 3 års garanti. Men du mener det ikke er mer enn 1000 kroner å spare på å bygge selv? Da kjenner jeg pendelen svinger litt mer mot pakke-PC... Lenke til kommentar
watchman Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Du vil ikke spare rundt tusen kroner om du velger en annen nettbutikk, og i tillegg bygger selv. Men det er andre faktorer som spiller inn her som jeg vil du skal ta rede for når du tenker på bygging/ikke bygging, og det er ved reklamasjon. Det er såklart svært mye enklere å reklamere på noe som er ferdigbygd fra fabrikk/nettbutikken, istedet for å reklamere på den del du har handlet selv. Her kan det være noen feller å gå i, da du må betale frakt og for teknikerns tid hvis du har feilsøkt feil (sendt inn feil del) osv.. Bare et lite innskudd akkurat der Takk for raskt svar! Var litt av det jeg tenkte på, i forhold til at det kan være greit å ha reklamasjonsrett og 3 års garanti. Men du mener det ikke er mer enn 1000 kroner å spare på å bygge selv? Da kjenner jeg pendelen svinger litt mer mot pakke-PC... Rundt tusenlappen, kanskje littegranne mer eller litt mindre. Det er ikke enorme forskjeller rent prismessig lengre i forhold til hva det var før i tiden. Så ja, hadde jeg vært deg ville jeg gått for en ferdigpc i tilfellet her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå