Gå til innhold

Avtagbar Linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det med CDen vil nok bli omtrent like greit som pendriven... men uansett må jeg først gidde å koble til diskettstasjonen min, med mindre det er mulig å lage en bootdisk uten linux installert. Slik jeg har forstått det må jeg først installere linux, lage bootdiskett under install, bruke denne til å starte opp første gangen og så lage boot pendrive/cd fra linux.

Lenke til kommentar
Ja, det med CDen vil nok bli omtrent like greit som pendriven... men uansett må jeg først gidde å koble til diskettstasjonen min, med mindre det er mulig å lage en bootdisk uten linux installert. Slik jeg har forstått det må jeg først installere linux, lage bootdiskett under install, bruke denne til å starte opp første gangen og så lage boot pendrive/cd fra linux.

Må nok dét. Eller, MÅ ikke. Men vil nå anbefale det da dette er sikrest. Du kan vel alltids boote på CD'en (med sånn sikkerhet-gjennopprettings-sak:D), mounte dine nye filsystem og lage boot-pendrive/cd derifra.

Lenke til kommentar

Du kan nok komme utenom å plugge til floppy-driven, hvis det er det du ønsker. Stort sett alle store distroer har "rescue-mode" på installasjons-cden.

Denne "rescue-mode" er rett og slett en "standard IDE"-kjerne som booter, du velger bare hvilken harddisk den skal bruke som root.

1. Installer Linux fra CD

2. Bruk rescue-mode fra install-CDen til å boote systemet første gang

3. Lag boot-pendrive

Edit: Dette var vel det Velmont sa...

Lenke til kommentar

Takk alle sammen :) Da blir det nok det siste som ble sagt her jeg prøver, men ikke før jeg er ferdig med universitets arbeidet (jeg bare vet jeg kommer til å bli 100% oppslukt av å finne ut av linux)

så, om en måned ca har jeg litt fritid igjen til å holde på med slikt ;)

Ellers kan jeg jo legge til alle n00ber's spørsmål, hvilken distro passer meg best? Jeg kommer til å gjøre følgende med linux:

Media (DVD, MP3 osv)

Surfing (Klarer jo alle)

Office Arbeid (om jeg blir mest mulig vandt til det)

Programmering (C++ hovedsakelig, litt HTML og kanskje PHP om jeg orker å sette meg inn i det)

Vil helst unngå SuSe ettersom dette ikke finnes på ISO'er, har desverre ikke ordentlig net tilgang i huset jeg skal bo i i england... hvilken distro vil være enklest å gjøre de tingene jeg planlegger med tanke på pendriven og slikt?

For alt jeg vet oppfyller samtlige linux distroer disse kravene, men verd å spørre for det :smile:

Lenke til kommentar

Rett før jeg skrev: SuSE :p Bruker denne selv nå. Er veldig fornøyd etter 2dager med tweaking og forandring på oppsettet. Må alltid gjøre litt slik ;)

Skal også bo i England, men tar ikke med pcen :( Så jeg vedder 5øre på at jeg må sitte på en Windows maskin :-? (akuratt nå som jeg er forelsket i Linux på desktop :( (alltid vært forelsket i Linux på server) )

--

Ellers så kan du jo gjøre Telenor-måten! Laste ned de 3gb med filene (?) til HD også installere ifra HD. Dette skulle vel gå, bruker liksom Hardisken som en FTP server da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...