Gå til innhold

Avtagbar Linux?

Anbefalte innlegg

Heisann... jeg driver (som mange andre) og titter litt på Linux som et alternativ. Men (igjen i likhet med mange andre) vil jeg ikke kjøre dualboot ettersom det blir så mye rot, og jeg kan/vil foreløpig ikke ha Linux som eneste OS.

Så til spørsmålet. Hva er den enkleste måten å kjøre linux på uten å gjøre noe med resten av systemet? Jeg har knoppix CD men dette blir litt for lite stabilt (må installere alt hver gang jeg booter opp).

Jeg ser etter noe i retning av en ekstern enhet jeg kan ha linux på. Når jeg vil kjøre linux booter jeg fra den, når jeg ikke vil lar jeg den være utkoblet.

Noen som har et slikt oppsett? Evt noen som vet om det går ann å boote/installere linux på USB2.0 enheter?

Beklager om dette ikke er helt rette stedet å poste, men passet sånn ca ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok det rette stedet. Enkleste måten er å finne en 2gb dritt-hd som du har liggende. (jeg har alltid 2-3 av dem ;) )

Eller kanskje kjøpe en :-?

Jeg liker heller ikke dualboot, derfor så har jeg sletta windows helt nå (i går) ;) Én måtte vekk og jeg lot det bli den jeg ikke ville bruke! :D

Linux skal kunne boota fra hvorsomhelst, men det kan sikkert bli litt vanskelig(ere) om du får problemer ;)

Lenke til kommentar

Takk for forslag :smile:

Problemet med en gammel HD er at jeg må ha det eksternt ettersom jeg er veldig tom for plass i shuttle'n min. Og hd kabbis koster jo en liten formue, og da forsvinner litt av poenget...

Men det går altså å boote fra USB2.0? Mulig jeg går til innkjøp av en liten billig ekstern disk av no slag, trenger jo ikke mer enn et par GB for å installere alt av linux progs jeg kommer til å bruke for tiden.

Lenke til kommentar

Etter litt tenking har jeg kommet på en annen løsning, men jeg vet ikke helt hvordan å få det til å funke:

Lage en 10Gb linux partisjon på en av harddiskene, installere linux på den, men ikke la den boote av seg selv. Isteden var tanken å ha boot informasjonen på en pendrive, slik at linux bare booter dersom pendriven er plugget i. En slags, eh, linux nøkkel om du vil.

Dette blir jo på sett og vis dual boot, men uten surret med LILO osv, linux vil være 100% skjult inntil jeg setter i pendriven.

Noen som har noen ide om hvordan dette kunne fungert? Evt. hvilken distro som egner seg?

Lenke til kommentar
Etter litt tenking har jeg kommet på en annen løsning, men jeg vet ikke helt hvordan å få det til å funke:

Lage en 10Gb linux partisjon på en av harddiskene, installere linux på den, men ikke la den boote av seg selv. Isteden var tanken å ha boot informasjonen på en pendrive, slik at linux bare booter dersom pendriven er plugget i. En slags, eh, linux nøkkel om du vil.

Dette blir jo på sett og vis dual boot, men uten surret med LILO osv, linux vil være 100% skjult inntil jeg setter i pendriven.

Noen som har noen ide om hvordan dette kunne fungert? Evt. hvilken distro som egner seg?

Dette bør gå helt fint :) Du kan innstalere den distroen du har mest lyst å prøve, men under innstalasjonen velger du å ikke innstalere grub/lilo på harddisken. I stedet lager du en bootdisk som du kan boot linux systemet med. Når du har bootet linux setter du i pendriven. Nå må du få lagt lilo/grub inn på den. Dette blir nok det vanskeligste. Jeg vil tro du kan bruke verktøy som mkbootdisk for å lage en bootdisk på pendriven, husk å få mkbootdisk til å ikke skrive til /dev/fd0, men til din pendrive (/dev/sda f.eks). Med redhat sin mkbootdisk, legger du bare til --device /dev/sda. Håper dette hjalp, men må også si at dette ikke er testet, og jeg vil ikke garantere at det vil gå, men kom innom #hw.no/linux på efnet og vi skal nok klare å hjele deg til å få bootet via pen drive :)

Bortsett fra dette, lurer jeg litt på hvorfor du (og andre) har så mye i mot å dualboote med grub/lilo? (bortsett fra å restarte, men det må du uansett med din løsning også...)

Lenke til kommentar
Litt av hvert...
Etterfulgt av mye lurt

Høres lovende ut dette her! Men, kan man ikke lage denne oppstarts "disketten" ved install? Mener å huske at Redhat gav deg denne muligheten... men ser det kan være et problem med å få den til skjønne pendriven under install... jeg vil helst unngå å koble til diskettstasjonen noen steder underveis men det er vel ikke det værste som kan skje heller!

Dette skal bli gøy å prøve ut så fort jeg har tid :smile: takk for hjelpen! Må si linux forumet fremstår som mye mer seriøst enn resten av hw nettet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...