AMDBunny Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hei, Jeg retter en del prøver og ønsker å lage en funksjon i Excel hvor karakterene settes automatisk etter hvor mange prosent som ble oppnådd. F.eks: > 95% = 6 > 91% = 5+ osv.. Dette bør være ganske enkelt, men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal skrive det. Det bør jo være noe slik som "if, else if, else if... og til slutt else " funksjon. Men jeg klarer ikke å få den lik i Excel Lenke til kommentar
voldddd Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 http://www.techonthenet.com/excel/formulas/if_nested.php hjelper denne siden? den viser litt hvordan du skal bruke elseif settninger. har aldri prøvd dette ut i excel, men vet hvordan jeg gjør det i andre program Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Du har ikke ett slags regnestykke du kan bruke da? Det blir mengder med if-settninger om du skal ha det slik... Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Tjaa, kanskje ikke en løsning på else, men her er et "lettvint" svar på utfordringen =HVIS(A1>=95%;"A";HVIS(A1>=90%;"B";HVIS(A1>=85%;"C";HVIS(A1>=80%;"D";HVIS(A1>=75%;"E";HVIS(A1>=70%;"F";"F")))))) Endret 26. september 2011 av Demantios Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 =IF(B3>90;"6";IF(B3>80;"5+";IF(B3>70;"5";IF(B3>60;"4+";IF(B3>50;"4";IF(B3>40;"3+";IF(B3>30;"2+";IF(B3>20;"2";IF(B3>10;"1";0))))))))) Som Demantios skrev så blir det en slik type formel (brukte litt lengre tid enn Demantios Viktig å begynne på "toppscore" og gå nedover. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Mener å huske at det kun kan være 7 if-setninger inni hverandre, det stopper altså opp på 4- (altså, 6, 5+, 5, 5-, 4+, 4, 4- før den stopper) Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Mener å huske at det kun kan være 7 if-setninger inni hverandre, det stopper altså opp på 4- (altså, 6, 5+, 5, 5-, 4+, 4, 4- før den stopper) Jeg hadde 9 i min test uten problem Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Mener å huske at det kun kan være 7 if-setninger inni hverandre, det stopper altså opp på 4- (altså, 6, 5+, 5, 5-, 4+, 4, 4- før den stopper) Jeg hadde 9 i min test uten problem Spørs på hvilken versjon, testet hos meg nå, den takler 8 stk inni hverandre før det kommer en feilmelding... AMDBunny: hvilken karakterer skal du ha til hvilke % fullført? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Det enkleste er nok å forholde seg til en tabell her, spesielt hvis man skal endre skala eller logikk en eller annen gang. Se vedlagt eksempel (fjern .txt fra filnavn) Karakterer.xls.txt Eksemplet bruker heltall istedetfor prosenter. Prosenttall er desimaltall, og avrundingsproblemer av desimaler kan gi enkelte feil i tabelloppslag. Antall HVIS / IF ble øket i Excel 2007, så lange slike formler har kompatibilitetsproblemer. De er dessuten nesten umulige å lese og å vedlikeholde. Beste hilsen Harald 2 Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 12. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2011 Det enkleste er nok å forholde seg til en tabell her, spesielt hvis man skal endre skala eller logikk en eller annen gang. Se vedlagt eksempel (fjern .txt fra filnavn) Karakterer.xls.txt Eksemplet bruker heltall istedetfor prosenter. Prosenttall er desimaltall, og avrundingsproblemer av desimaler kan gi enkelte feil i tabelloppslag. Antall HVIS / IF ble øket i Excel 2007, så lange slike formler har kompatibilitetsproblemer. De er dessuten nesten umulige å lese og å vedlikeholde. Beste hilsen Harald Takk Harald Det fungerte utmerket! Det er faktisk tilsammen 16 karakterer det skilles på så en tabell er definitivt mer ryddig og oversiktlig. Et lite spørsmål. Er det mulig å snu tabellen? Sånn at høyeste karakter står øverst i tabellen? Jeg prøvde men fikk #/T feilmelding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå