Gå til innhold

CAS (ram)


spetter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge HK manualen min:

 

SDRAM CAS# Latency

 

"This controls the timing delay (in clock cycles) before SDRAM starts a read command after receiving it." [...] "2 (clocks) increases system performance the most while 3 (clocks) provides the most stable performance."

Lenke til kommentar

http://www.hardware.no/guider/ord03/c.html

 

"CAS: "Column Address Strobe" (CAS) er et signal som sendes fra en prosessor til DRAM-minne for å aktivere en kolonne-adresse. DRAM lagrer data in rader og kolonner. En prosessor bruker CAS og "ROW Address Strobe" (RAS) signaler til å motta data fra DRAM. Når prosessoren trenger data, blir RAS-linjen aktivert for å spesifisere i hvilken rad dataen ligger, og aktiverer så CAS for å spesifisere kolonnen. CAS og RAS definerer altså til sammen hvor data er plassert i DRAM."

 

Og ja, lavere er bedre.

Lenke til kommentar

Ja, ok

 

men, lurer fortsatt på en ting.

f.eks på en minnetype brikke er specen slik:

CAS 2-3-3-7-T1, 434MHz, 5ns

 

Hva betyr disse forskjellige talla etter CAS ________ (2-3-3-7-T1)

Hva er forskjellen på disse talla ?

Det er det jeg lurer på

 

Hva betyr det å sette det til 2-3-3-7T1 eller noe annet ?

Hva er f.eks bedre enn dette eller dårligere ?

Lenke til kommentar

Hva betyr det å sette det til 2-3-3-7T1 eller noe annet ?

Hva er f.eks bedre enn dette eller dårligere ?

 

Alle sammen har med timing eller lignende, de første tallet 2 er cas, de som kommer etter husker jeg ikke på strak arm. Viktigeste er at jo lavere jo bedre, men ingen av dem har så stor innvirkning på ytelse som cas. 2-3-3-7 betyr at det er det ram'en er garantert å tåle, dette betyr ikke at at den ikke tåler mer. Jeg kjører vanligvis ramen min på 2-2-2-5, kommer mest an på hvilken klokefrekvens du kjører den på, hva som gir best ytelse, fsb eller ram timing, må du teste ved benchmarking.

 

EDIT: 434mhz er selvsagt maks garantert klokkefrekvens og 5ns er hastigheten ram'en er bygd for å tåle, i dette tilfellet 217mhz (X2, ddr). Lavere ns er bedre, men du trenger bare se på klokkefrekvens.

Lenke til kommentar

Hvor mange mhz en minnebrikke tåler henger sammen med ns spesifikasjonen på den. Det er altså kun to forskjellige måter å si samme ting på. Det man ofte kan se er at mange minneprodusenter overklokker minnet sitt fra fabrikk, f.eks er 5ns minne det samme som pc3200 (400Mhz) minne. Når det selges som 434Mhz så er det faktisk overklokket når du kjøper det. Skal det være skikkelig pc3500 minne så skal brikkene være 4.5ns. I praksis så spiller det egentlig ingen stor rolle da så lenge brikkene holder det de lover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...