Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bytte ut D-Link DIR-655, men med hva?

Anbefalte innlegg

Min DIR-655 som har 3 år på nakken begynner å takke for seg, med krav om re-boot hver dag... Den faller ut helt enkelt, men det løses ved å dra ut kontatkten og sette den i igjen.

For det første, tror dere dette kan fixes ved å oppgradere FW fra 1.24 (tror jeg det er jeg har) til 1.31? Jeg er tvilsom, og tror mer at det skyldes et HW problem. Har hørt så mye rart om 1.3x FW så har valgt å ikke oppgradere.

Så spørsmålet nå er hvilken jeg skal oppgradere til? Har lest mye om forskjellige routere, men blir ikke helt klok på hvilken som gir mest "bang for the buck". ASUS RT-N56U, D-Link DIR-855, Linksys E4200 eller Netgear WNDR3700 er vel de det står mellom...

Hvilken skal jeg ha??? Hvilken blir jeg mest fornøyd med???

Har 2 servere, 3 stasjonære PC'er(hvorav en HTPC), en laptop, en mediaspiller (WDTV Live), 4-5 forskjellige smartphones, iPad2, 2 internet-radioer og et Nintendo Wii i nettverket.

Meget takknemmelig for hjelp og innspill til for og imot noen av modellene jeg har nevnt over!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med så mye utstyr på nettverket, hadde det beste kanskje vært å ha en egen PC på minimum 1Ghz, 512MB minne og 2 nettverkskort gående som router, og bare sette modemet i bridge-modus dersom det også fungerer som router. I tillegg så trenger du en switch av god kvalitet med så mange porter som du trenger. OS for en slik boks finnes det mange av. Selv bruker jeg ClearOS, men det er godt mulig det finnes bedre løsninger.

Hvis du heller vil ha en "vanlig" router, så ville jeg i alle fall holdt meg unna D-link i fremtiden. Du ser jo selv at den ikke takler 3 år engang. Gode routere kan og bør gå fint i både 5 og 10 år. Det er jo tross alt ingen bevegelige deler, så det er jo ingen slitasje sånn sett. Selv holder jeg meg til Linksys, da dette er "forbrukermerket" til Cisco, som er en av verdens største innen slikt utstyr. Har opplevd minimalt med problemer med Linksys-utstyr - i motsetning til D-link (og Jensen).

Sewero: Du trenger ikke komme med off-topic innlegg som det der. Du har en knapp oppe til høyre som det står "Legg til favoritt" på, som fungerer like bra.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Ville styrt unna DIR-855. Har mistet litt troen på D-link for tiden. Jeg kjøper stort sett routere med Broadcom chipset. Disse virker å skape minst trøbbel med kompabilitet mot trådløsklienter. E4200 tror jeg er et godt valg av de du nevner.

Det er lurt å velge routere som støttes av tredjeparts firmware (F.eks dd-wrt), da kan man bytte firmware dersom det er trøbbel eller manglende features.

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være nødvendig å sette opp en egen PC? Det må da finnes trådløse rutere som faktisk takler mer enn et par småmaskiner...

Det har jo vært utrolig mye crap på konsumermarkedet, men det har bedret seg de siste årene.

Asus, Buffalo, Linksys, Netgear m.fl har endel gode routere. Man må helst sørge for at man velger en som har nok RAM (>=64MB) til å håndtere nok forbindelser.

ASUS RT-N56 har f.eks rask CPU og 128MB RAM, som gjør at den tåler inntil 300.000 forbindelser & 800Mbit.

Den største fordelen med PC som router er at man kan få god kontroll med båndbredde (QoS).

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

La inn ny firmware igår, etter tips fra en "guru" om at dette muligens kunne løse problemene. Fant firmware 1.35 på D-Links tyske hjemmeside! Den norske, svenske og engelske hjemmesiden hadde 1.31 som siste! I følge routerens interface hadde jeg allerede den siste (1.21) installert! Bra det går å overstyre dette, men merkelig at det er så stor forskjell fra de forskjellige landenes hjemmesider!

Dog gikk det IKKE å flytte over innstillingene fra 1.21 til 1.35. Etter å ha lastet inn config-fila så gikk routeren inn i en bootloop gitt! Da var det bare å ta frem blyanten og trykke inn reset-knappen og legge inn alle konfigurasjoner manuelt. Er vel verdt det om det funker!

Får gi det et par dager og se om det blir mer stabilt før jeg kjøper ny router. Men akkurat nå er det nok Linksys E4200 det heller mot... Fant en sammenligning av nettopp denne og ASUS RT-N56 og Linksysen ser ut til å ha MYE bedre dekning på det trådløse.

I'll be back!!!

Lenke til kommentar

Buffalo sine "High Power modeller" er gode på trådløsdekning. Om det er pri 1, så ville jeg vurdert de.

http://prisguide.tek.no/sok?pg-q=wzr-hp-g450&n=0

Har allerede en sånn som jeg bruker som bridge i andre etasje og for andre siden av huset, men kan ikke si at jeg er spesielt imponert over deres såkalte HighPower... Ikke helt samme modellen du linker til, men en WZR-HP-G300NH.

Det er ikke nødvendigvis kjempegod trådløsdekning du bør ha på toppen av lista. Det bør nok være at routeren henger med i svingene på (all) trafikken du genererer. Bare som et lite tips. :)

Trådløs dekning er selvfølgelig ikke det eneste jeg ser på, men en kombinasjon av flere faktorer. Når E4200 er tilnærmet lik ASUS-routeren på ytelse ser jeg selvfølgelig videre på trådløs-dekningen, som virker mye bedre på E4200.

Lenke til kommentar

Har allerede en sånn som jeg bruker som bridge i andre etasje og for andre siden av huset, men kan ikke si at jeg er spesielt imponert over deres såkalte HighPower... Ikke helt samme modellen du linker til, men en WZR-HP-G300NH.

Jeg har selv G300NH og har veldig god dekning med den. Men det viktigste er uansett å plassere antennene slik at de har minst mulig tap til målet. Det er jo nok med et syltynt metallgitter foran mikrobølgeovnene på 700W :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...