Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høy CPU etter reformatering

Anbefalte innlegg

Har en Packard Bell, bærbar data, med 6 gb ram og 750 gb harddisk. Nvidia GeForce "GT540M" grafikkort - som jeg oppdaterte nå i dag (problemet vedvarte både før og etter) - og Windows 7 64-bit operativsystem.

Problem:

CPU som svinger seg fra 2% til 50-60%, og RAM som går fra å være 3,5 gb ram ledig nedover til å bare bli ussle 1 gb.

Virus? Neppe. Reformaterte dataen i går kveld - problemet startet like etterpå.

Har slått av mange start-ups og tjenester i msconfig, men det hjelper ikke. Jeg er desperat!

Endret av Adulf Ordtitter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyter litt fra hofta, men har du lagt inn drivere til alt ? Spesielt skjermkortdrivere er viktig. Hvis skjermkortet ikke har driverne de skal pleier prosessoren å ta seg av oppgavene skjermkortet ikke gjør. Det kan være grunnen til at du har en såpass ustabil datamaskin.

EDIT: Nvidia GeForce "GT540M" grafikkort - som jeg oppdaterte nå i dag - og Windows 7 64-bit operativsystem.

Oppdaterte du kortet fysisk (fått nytt du nettopp satte inn?) eller oppdaterte du et system som har et nVidia- skjermkort?

Lenke til kommentar

Skyter litt fra hofta, men har du lagt inn drivere til alt ? Spesielt skjermkortdrivere er viktig. Hvis skjermkortet ikke har driverne de skal pleier prosessoren å ta seg av oppgavene skjermkortet ikke gjør. Det kan være grunnen til at du har en såpass ustabil datamaskin.

EDIT: Nvidia GeForce "GT540M" grafikkort - som jeg oppdaterte nå i dag - og Windows 7 64-bit operativsystem.

Oppdaterte du kortet fysisk (fått nytt du nettopp satte inn?) eller oppdaterte du et system som har et nVidia- skjermkort?

Grafikkortet oppdaterte jeg ved å laste ned en oppdatert driver av den jeg allerede har inne i dataen inne på hjemmesiden deres.

Skjermkort... mener du grafikkortet, da?

Lenke til kommentar

Jepp :)

Men er dette skjermkortet helt nytt ? Hvordan er maskinen sånn ellers; kan du spille av videoer, spill, musikk etc.?

Har du prøvd med det gamle skjermkortet ?

Skjermkortet er ganske suverent i bunn og grunn (2009 modell tror jeg, og med ganske god ytelse). Før jeg reformaterte pc-en virket det optimalt og jeg kunne spille spill, se film, høre på musikk etc. helt fint - og det kan jeg fortsatt, så av den grunn tror jeg ikke at det er driveren som er problemet her.

Lenke til kommentar

Men er dette skjermkortet helt nytt ? Hvordan er maskinen sånn ellers; kan du spille av videoer, spill, musikk etc.?

Skjermkortet er ganske suverent i bunn og grunn (2009 modell tror jeg, og med ganske god ytelse). Før jeg reformaterte pc-en virket det optimalt og jeg kunne spille spill, se film, høre på musikk etc. helt fint - og det kan jeg fortsatt, så av den grunn tror jeg ikke at det er driveren som er problemet her.

Da forstår jeg ! Enig i at driveren ikke er problemet her!

Hva bruker mest prosessor- og minnekraft? Hvilken modell er datamaskinen din? La du inn fra en recovery- partisjon, eller er det snakk om clean install? Hvilken modus står strømstyringen på? Hvilket AV- program har du ?

Lenke til kommentar

Da forstår jeg ! Enig i at driveren ikke er problemet her!

Hva bruker mest prosessor- og minnekraft? Hvilken modell er datamaskinen din? La du inn fra en recovery- partisjon, eller er det snakk om clean install? Hvilken modus står strømstyringen på? Hvilket AV- program har du ?

De programmene som bruker mest prosessor- og minnekraft er de programmene jeg bruker manuelt. Altså når jeg bruker chrome begynner den å bruke overdrevent mye minne, når jeg starter VLC media player begynner pc-en å gi den overdrevet mye minne osv. Programmene "dwm.exe" og "taskmgr.exe" bruker 3-4 utav prosessoren i ny og ne, men det varierer veldig. Av og til bruker de 0, men da bare i noen sekunder.

Jeg tok en "slik pcen var når du kjøpte den"-reformatering (med mangel på bedre ord), som jeg da går utifra er en "recovery-partisjon".

Chipsetdrivere?

Uhm... huh? Utdyp, plz.

Lenke til kommentar

Problem:

CPU som svinger seg fra 2% til 50-60%, og RAM som går fra å være 3,5 gb ram ledig nedover til å bare bli ussle 1 gb.

Det er helt normalt at CPU-ytelsen i en PC varier. Har den mye å gjøre, bruker den gjerne alle 100% de kan få tak i. Avhengig av hva den driver med, så trenger den RAM - som den allokerer fra systemet.

Så hva er det egentlig du oppfatter som et problem?

Er det at disse tingene skjer mens du bare sitter og ser på, dvs. det skjer uten at du starter noen programmer eller gjør andre ting med PC'en? Dette er helt normalt, særlig etter at du har reinstallert Windows, for da kjører den en indeksering av alle filene på systempartisjonen (av harddisken).

Hvis du har 1GB ledig minne, hva er problemet?

Hva er poenget med å ha mye ledig minne? Pr. def. er det minne som du ikke bruker, så hva skal du med det da?

Cluet er at mange programmer (og systemfunksjoner) blir tildelt mer minne enn de trenger dersom det er mye minne å ta av. Dette blir tatt fra dem når det er lite minne tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg trenger ram fordi jeg driver med filmredigering! :D

Folkens, jeg fikset det; helt selv! Yesyes! Jeg gikk på "System og sikkerhet" hvor jeg endret ytelsen til det fulle (5655 gb ram), noe Windows ikke gjør fra start av. Standarden er at Windows velger selv når så-og-så mye ram skal brukes på det-og-det istedenfor at alt er tilgjengelig hele tiden. Nå har jeg gjort at alt er tilgjengelig til enhver tid, og dermed kan jeg stolt si: Problem fixed!

Takk for bidrag, tho'. Det fikk meg til å begynne og google meg til en løsning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...