Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kjede glipper på Boss/frikrans. Ønsker råd

Ole3

Anbefalte innlegg

Jeg har en sykkel som regelmessig parkeres på utsatte steder som Tbanestasjoner og kjøpesentra. Jeg har derfor valgt en rimelig sykkel fra Biltema til det bruket. Sykkelen har fungert utmerket i noen år nå, men kjedet "glipper" nå når temperaturen nærmer seg null. Jeg kan tråkke som bare det, men det overføres ikke kraft til bakhjulet. Det er åpenbart den skrallemekanismen i bakhjulet som ikke har det helt bra.

Her svikter min kunnskap. Jeg er ikke særlig skvetten for selvskruing, men trenger litt peking i riktig retning. Bakhjulet er merket Shimano. Kan skrallemekansimen renses og smøres, eller må jeg bytte en del? Hvor plundrete pleier dette å være?

//Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier temperaturen nærmer seg null, regner jeg med du bruker sykkelen på vinterstider.

Spyl og gnukk litt på "skrallemaskinen" (:D) som du kaller det, og bruk litt luftrykk for å blåse det tørt og for å gjerne rester av grus og støv.

Gni på ørlite frostvæske, og smør med vanlig sykkelolje for sykkelkjeder.

Et lite triks jeg lærte av en jeg kjører utfor med på vinterstider : )

EDIT: Jo, og jeg tenker grunnen til at det skjer er at det dannes frost i drevet ditt.

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar

Aaaah sånn og forstå...

Da må du nok til med litt busemekk.

Ettersom det ikke funker nå, så kan det vel ikke bli verre.

Ta av hjulet og skru litt på begge sidene av hjulet.

Jeg er ikke no særlig på å mekke på en slik sykkel, heller ikke i nærheten av drev/tannhjul.

Men for all del spør, og kanskje det kommer noen inn hit som kan svare, eller så kan jeg gjøre mitt beste selv.

Igjen, prøvd å gjør litt busemekk selv, og se om du får strammet opp litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...