Ole3 Skrevet 26. september 2011 Rapporter Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Jeg har en sykkel som regelmessig parkeres på utsatte steder som Tbanestasjoner og kjøpesentra. Jeg har derfor valgt en rimelig sykkel fra Biltema til det bruket. Sykkelen har fungert utmerket i noen år nå, men kjedet "glipper" nå når temperaturen nærmer seg null. Jeg kan tråkke som bare det, men det overføres ikke kraft til bakhjulet. Det er åpenbart den skrallemekanismen i bakhjulet som ikke har det helt bra. Her svikter min kunnskap. Jeg er ikke særlig skvetten for selvskruing, men trenger litt peking i riktig retning. Bakhjulet er merket Shimano. Kan skrallemekansimen renses og smøres, eller må jeg bytte en del? Hvor plundrete pleier dette å være? //Ole Endret 26. september 2011 av Ole3 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 29. september 2011 Rapporter Del Skrevet 29. september 2011 (endret) Når du sier temperaturen nærmer seg null, regner jeg med du bruker sykkelen på vinterstider. Spyl og gnukk litt på "skrallemaskinen" () som du kaller det, og bruk litt luftrykk for å blåse det tørt og for å gjerne rester av grus og støv. Gni på ørlite frostvæske, og smør med vanlig sykkelolje for sykkelkjeder. Et lite triks jeg lærte av en jeg kjører utfor med på vinterstider : ) EDIT: Jo, og jeg tenker grunnen til at det skjer er at det dannes frost i drevet ditt. Endret 29. september 2011 av MilKman' Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 30. september 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. september 2011 Det er nok noe i drevet som ikke har det så bra ja! Jeg har klart å lese av typebetegnelsen på tannhjulene og navet og ser av det at det er en kassett med boss. Jobben min blir dermed å skifte eller rense bosset. Er det en rimelig grei jobb? //Ole Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 30. september 2011 Rapporter Del Skrevet 30. september 2011 Hmmm... Mulig jeg som er dum nå, men kan du formulere den setningen på nytt? Boss = Skitt? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg er novise innen sykkelmekanikk, men har fått forståelse for at "skrallemekanismen" enten ligger integrert i tannhjulene på bakhjulet, eller i en forlengelse av navet kalt "boss"? //Ole Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 1. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2011 SkralleMEKANISMEN, ja... Jeg leste skrallemaskinen haha Men det du sier er at kjedet glipper fra tanhjulene bak, right? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2011 Kjedet griper fint på tannhjulene, men tannhjulene drar ikke hjulet rundt. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2011 Aaaah sånn og forstå... Da må du nok til med litt busemekk. Ettersom det ikke funker nå, så kan det vel ikke bli verre. Ta av hjulet og skru litt på begge sidene av hjulet. Jeg er ikke no særlig på å mekke på en slik sykkel, heller ikke i nærheten av drev/tannhjul. Men for all del spør, og kanskje det kommer noen inn hit som kan svare, eller så kan jeg gjøre mitt beste selv. Igjen, prøvd å gjør litt busemekk selv, og se om du får strammet opp litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå