NeEeO Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Hei, Jeg enkelig ikke så høy, men er veldig tynn på håndleddene. Ett eksempel, kan dyttes uten problemer. Derfor så vil jeg trene, veie mer...Er i grunn undervektig. Tror jeg. Så, vis jeg trener med vekter, vil jeg slutte å vokse? Vis jeg trener styrketrening(Pushups, situps, ...), vil jeg slutte å vokse? Er det anbefalt å trene vis man er litt lav? Endret 26. september 2011 av Noreply Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Treningsstudioer har lenge hatt 16-18års grense, og det med hensikt.Man kan selvfølgelig trene vekter/styrke før dette, men av erfaring har feks tenåringsgutter vanskelig for å holde seg til forholdsreglene... Hvilket er; tung vektbærende belastning kan hindre/påvirke videre, normal vekst, og bør derfor unngås. Styrketreningen bør først og fremst foregå med høy-reps og lav belastning. I enden av knoklene dine finnes noe som heter vekstskiver/epifyseskiver; det er her lengdeveksten skjer. Noe som er svært framtredende nettopp i tenårene/puberteten. Dersom det utøves mye vektbærende styrketrening i denne vekstperioden, kan disse epifyseskivene lukke seg for tidlig, og videre lengevekst vil være utelukket! For jenter kommer andre ting inn i bildet også; og det gjelder all mulig trening, ikke bare styrketrening. Men nå snakker vi om ekstrem trening, med tidlig talentsatsing etc - og feks ikke vanlig organisert klubb idrett! Vi snakker om jenter som trener så hardt at kroppen ikke biologisk og fysiologisk tillater seg å komme i puberteten. Menstruasjonen uteblir, kjønnsmodningen og veksten forsinkes, og risiko for utvikling av osteoporose/benskjørhet øker. Alt dette fordi treningsbelastningen er for stor til at kroppen kan finne noe overskudd til å modnes. Så denne "dritten" du hører om trening og vekst - det ligger noe i det !! Fra: http://www.fitnessprat.no/f21/kan-trening-stoppe-vekst-1958/ Lenke til kommentar
kajraymond Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 når eg begynte og trene styrke som 14-åring var eg 175. idag er eg 16 år og 195. så de var ikke et problem for meg. Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 kanskje du var tidlig i puberteten da. hvis man trener før det så fucker man det opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 når eg begynte og trene styrke som 14-åring var eg 175. idag er eg 16 år og 195. så de var ikke et problem for meg. Jeg begynte å trene styrke da jeg var 14, da var jeg 180cm, det er jeg forsatt den dag i dag. Bror min derimot, han har aldri trent styrke og er passert 190cm. Eksemplene er mange og folk er forskjellige, det finnes derfor ikke noe fasitsvar. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Så, hv mener du?Blir jeg kortere vis jeg trener før jeg passerer 14? nå er jeg 15(Snart..1 måned igjen) og går i 10.klasse, hva vil være sjangsen for at jeg ikke vokser? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Så, hv mener du?Blir jeg kortere vis jeg trener før jeg passerer 14? nå er jeg 15(Snart..1 måned igjen) og går i 10.klasse, hva vil være sjangsen for at jeg ikke vokser? Som sagt, det finnes ingen fasitsvar for hver enkelt person. Men det er en sjanse for at du stopper/hemmer veksten, så vel som det er en sjanse for at det ikke skjer en dritt, så vist jeg må gi deg et svar: 50/50 . Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Det er jo helt dumt !! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Det er jo helt dumt !! Ja, du får klage til den du måtte tro er din skaper ;-) Lenke til kommentar
kajraymond Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 men viss du eter mer (sunn mat såklart) og heller har et par korte treningsomganger i veka så blir du jo større, sunnere og sterkere. trenger jo ikke bli svær og sterk med engang begynn rolig så får du heller holde følge og ser hvordan de går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå