Gå til innhold

Kan man stoppe å vokse av å trene styrke/med vekter?

NeEeO

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg enkelig ikke så høy, men er veldig tynn på håndleddene. Ett eksempel, kan dyttes uten problemer.

Derfor så vil jeg trene, veie mer...Er i grunn undervektig. Tror jeg.

Så, vis jeg trener med vekter, vil jeg slutte å vokse?

Vis jeg trener styrketrening(Pushups, situps, ...), vil jeg slutte å vokse?

Er det anbefalt å trene vis man er litt lav?

Endret av Noreply
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165
Treningsstudioer har lenge hatt 16-18års grense, og det med hensikt.

Man kan selvfølgelig trene vekter/styrke før dette, men av erfaring har feks tenåringsgutter vanskelig for å holde seg til forholdsreglene...

Hvilket er; tung vektbærende belastning kan hindre/påvirke videre, normal vekst, og bør derfor unngås. Styrketreningen bør først og fremst foregå med høy-reps og lav belastning.

I enden av knoklene dine finnes noe som heter vekstskiver/epifyseskiver; det er her lengdeveksten skjer. Noe som er svært framtredende nettopp i tenårene/puberteten. Dersom det utøves mye vektbærende styrketrening i denne vekstperioden, kan disse epifyseskivene lukke seg for tidlig, og videre lengevekst vil være utelukket!

For jenter kommer andre ting inn i bildet også; og det gjelder all mulig trening, ikke bare styrketrening. Men nå snakker vi om ekstrem trening, med tidlig talentsatsing etc - og feks ikke vanlig organisert klubb idrett!

Vi snakker om jenter som trener så hardt at kroppen ikke biologisk og fysiologisk tillater seg å komme i puberteten. Menstruasjonen uteblir, kjønnsmodningen og veksten forsinkes, og risiko for utvikling av osteoporose/benskjørhet øker. Alt dette fordi treningsbelastningen er for stor til at kroppen kan finne noe overskudd til å modnes.

Så denne "dritten" du hører om trening og vekst - det ligger noe i det !!

Fra: http://www.fitnessprat.no/f21/kan-trening-stoppe-vekst-1958/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

når eg begynte og trene styrke som 14-åring var eg 175. idag er eg 16 år og 195. så de var ikke et problem for meg.

Jeg begynte å trene styrke da jeg var 14, da var jeg 180cm, det er jeg forsatt den dag i dag. Bror min derimot, han har aldri trent styrke og er passert 190cm.

Eksemplene er mange og folk er forskjellige, det finnes derfor ikke noe fasitsvar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så, hv mener du?Blir jeg kortere vis jeg trener før jeg passerer 14? nå er jeg 15(Snart..1 måned igjen) og går i 10.klasse, hva vil være sjangsen for at jeg ikke vokser?

Som sagt, det finnes ingen fasitsvar for hver enkelt person.

Men det er en sjanse for at du stopper/hemmer veksten, så vel som det er en sjanse for at det ikke skjer en dritt, så vist jeg må gi deg et svar:

50/50 .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...