Gå til innhold

registrere gammelt våpen

j.n

Anbefalte innlegg

hei!

jeg lurte på en sak...

har fått arvet en gammel hagle min bestefar hadde liggende fra 70 tallet som vi nå har pusset over og er god som ny! :)

spørsmålet mitt er.....hvordan kan jeg få registrert den på meg så den blir lovelig?

den er nok ikke registrert fra før siden den har bare ligget på et loft.

er dette mulig ? eneste jeg finner på nette om det er et amnesti som var i 2009 men dette hjelper ikke meg :(

hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amnestiet er over ja,[...]

Men det har ingenting å si for hagler (untatt magasinhagler) som har hatt samme eier siden 1990. Disse haglene er nemlig "lovlig uregistrert", men skal selvsagt registreres når de skal overføres til ny eier. Hvis bestefar enda lever, eller det ikke er veldig lenge siden han døde, er det bare å dra til nærmeste politikammer å hente søknadsskjema. Har du hatt haglen "ulovlig" i lengre tid etter at din bestefar gikk bort blir det fort litt mer styr, men begyn med en telefon til lokale lensmannen og si "hei, jeg har funnet bestefars gamle hagle og vil gjerne ha denne registrert på meg, hva gjør jeg?".

Noen ting å passe på:

- Våpensøknad som gjelder arv er gratis.

- Hvis du ikke har annen grunn til å eie våpen enn att dette er "bestefars hagle" så vil du ikke få lov til å kjøpe ammunisjon til våpenet (eller bruke det)

- Hvis du er jeger og registrer våpenet til jakt vil det telle med i "jaktvåpengarderoben" på 6 våpen.

- Gamle hagler liker gjerne ikke moderne ammunisjon med høyt trykk, stål og wolfram, så hold deg til bismuth og litt slappe ladninger (eley alphamax f.eks) inntil du har latt en børsemaker se på vidunderet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...