brennj Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Halla! Har kjørt moped i ett år nå, men siden alle vennene mine har lettsykkel-lappen har jeg prøvd syklene dems i ny og ne. Det jeg lurer på er; Er det verdt å ta lettlappen bare for å kjøre i ett år? Er tross alt bare ett år til jeg er atten. Takker for svar! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Det må du jo nesten vurdere selv. Om du senere ønsker å ta klasse A må du jo ta opp igjen nesten alt. Prisdiffen på A1 og A er vel heller ikke veldig mange tusen kroner. Spørsmålet er vel egentlig hvor lyst du har til å kjøre lettsykkel før du blir atten. edit: Tenkte ikke over at du har mopedlappen fra før. Jeg ville ventet et år og heller tatt A-lappen, ettersom du tross alt allerede har et fremkomstmiddel. Om du har et tungtveiende behov for å kunne kjøre på motorvei kan saken derimot bli en annen - igjen avhengig av hvor tungt dette behovet veier. Endret 25. september 2011 av srbz Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Det må du jo nesten vurdere selv. Om du senere ønsker å ta klasse A må du jo ta opp igjen nesten alt. Jøss, er det slutt på at de tar hensyn til hva du har fra før? Hmm, det kan vel ikke kalles særlig fornuftig. Husker da jeg tok tunglappen. 1 dobbeltime og oppkjøring, thats it. Hadde jo alt fra før, som de sa... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg sjekket opp i dette for en stund siden, og du må faktisk ta det aller meste opp igjen. Forumtråd på bike.no - her blir innsender fortalt av ulike personer som har A1 fra før men har tatt A i løpet av de siste årene, at prisen for å ta A gjerne kommer opp i 10-15 000 kr selv om man har A1 fra før. jeg tok den "Oppgraderingen" for 2 år siden, kostet ca 15000 "ferdig oppkjørt" inkl. 2 dobbeltimer utenom det obligatoriske. Tok også selv samme oppgradering i 2008. Det kom på mellom 12500-13 000 om jeg ikke husker feil. Slapp kun teorikurset. Du må ha "sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk" (4 timer) og "sikkerhetskurs på vei" (8 timer) som minimum for å gå fra A1 til A. Regn med minst en dobbelttime (som regel mer) for å repetere litt før de obligatoriske delene.Blir nok fort ca. 10.000,- inkludert oppkjøring. Men du sparer mange timer i forhold til de som bare har moped fra før. jeg gikk fra A1-A i 09 og betalte noen kr stykker over 10000.- for det. Lenke til kommentar
brennj Skrevet 30. september 2011 Forfatter Del Skrevet 30. september 2011 Det må du jo nesten vurdere selv. Om du senere ønsker å ta klasse A må du jo ta opp igjen nesten alt. Prisdiffen på A1 og A er vel heller ikke veldig mange tusen kroner. Spørsmålet er vel egentlig hvor lyst du har til å kjøre lettsykkel før du blir atten. edit: Tenkte ikke over at du har mopedlappen fra før. Jeg ville ventet et år og heller tatt A-lappen, ettersom du tross alt allerede har et fremkomstmiddel. Om du har et tungtveiende behov for å kunne kjøre på motorvei kan saken derimot bli en annen - igjen avhengig av hvor tungt dette behovet veier. Takker for svar! Bor ett ganske langt stykke unna de jeg bruker å henge med, så det går dermed rimelig treigt i 45km/t. Lenke til kommentar
LKUK Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Halla! Har kjørt moped i ett år nå, men siden alle vennene mine har lettsykkel-lappen har jeg prøvd syklene dems i ny og ne. Det jeg lurer på er; Er det verdt å ta lettlappen bare for å kjøre i ett år? Er tross alt bare ett år til jeg er atten. Takker for svar! Hallo! Først og fremst, vil du ta A1-lappen fordi du selv vil eller er det fordi alle vennene dine har det? Tar du lappen fordi vennnene dine har det, nei, ikke gjør det. Det blir absolutt ikke verdt det Tar du lappen for din egen del? Har du råd til lappen og i har råd til en god sykkel og i tillegg er veldig glad i å kjøre og har planer om å oppgradere til A-lappen i senere tid, så er det ikke noe feil å ta lettlappen. Fra A1 til A slipper du jo en masse opplæring, blant annet teoriprøve, teorikurs, og sikkerhetskurs på bane og vei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå