Iceman22 Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Da var det min tur med worklog, og denne gangen falt valget på "Poor Man's Ferrari, kjent som toyota MR2. Mitt navn er Christian, er 20år og har stor interesse for biler, tuning, styling og generelt helt siden jeg var veldig ung. De siste 3årene har jeg hatt rekke bilprosjekter på gang, den største var og er fortsatt min førstebil, toyota celica som det er skrevet om her. Har også eget verksted med min far og par andre, med løftebukk, så har allerede gjort noen ombygginger og overhaling av Celica, MR2, både for oss selv og andre. Så har litt erfaring, lært av egne feil, fått kontakter, fått mye kunnskap, og mistet mesteparten av "harry viruset" som er lett å få når man er ung Lager denne worklogen for å ha grei oversikt for meg selv, få tilbakemeldinger, vise fram og få tips. Håper å få noen som følger med som kan hjelpe til å få en UNIK Toyota MR2, og forhåpentligvis norges/skandinavias råeste MR2 en dag. Det blir ikke en ferrari/lambo replica, en toyota er toyota og skal ikke bli noe fake kopi som folk gjør narr av sennere... Så var det en kort historie om bilen da. Planen var å finne en billig MR2 med mest mulig feil for å redustere kostnadene, kunne gjerne være stygg, men lite rust var selvsagt prioritert. Alt skal byttes og hellakeres, så var ingen vits å investere i noe fint som skulle bli borte likevel. I 2010 var jeg heldig som fant denne hvite MR2 TARGA fra 1991, importert fra Sveits. En utkjørt motor som gikk bare på 3syl, som visste seg i etterkant var årsaken pg.a. en ventill var knekt på toppen. Lakken er ganske dårlig, og ellers i dårlig stand når det gjelder fangere, seter, spoiler osv.. Men lite rust er det, det som finns er bare overflate rust og ikke noe alvorlig. Fikk den for kun 20.000kr. Har tenkt å bruke bilen når snøen er borte, ikke noe banekjøring. Har ordnet en gammal opel ascona b som bil nr2, vinterbil som jeg regner med blir morro på vinteren! Kan ikke love altfor mange oppgraderinger når snøen kommer, men det jeg kan love er at det blir motorbytte mest sannsynlig nå i Oktober, og VELDIG mye oppdateringer når snøen forsvinner fra med neste år. I mellomtiden så kan jeg ta meg god tid å diskutere hvilke oppgraderinger skal gjøres, og hvordan Bilder av bilen som den er nå : Den svarte ved siden av her har vært prosjektbil, men ikke noe endringer bortsett fra overhalt motor Motoren blir tatt ut par dager etter den ble kjøpt, ble gjort hjemme på gårdsplassen, men har heldigvis et verksted nå. Delebilen Da den originale motoren "kun" har 156HK originalt, og det er turbo motor tilgjengelig som passer rett inn, så bestemte jeg meg for å kjøpe inn delebil fra japan som har motoren og alle andre delene for ombyggingen. Pg.a. lite penger ifjord, så kom ikke delebilen før i Mai 2011, derfor har prosjektet vært "utsatt" litt. Motoren er ganske original med 220 responsive hester, men litt trim i fremtiden blir det, ihvefall å passere 300 grensen! I tillegg til det har den mekanisk LSD diff, metal clutch, bilstein understell, som er kjekt å ha Bilder av delebilen: Det som er planlagt for prosjektet: Grønt = Ferdig/klart Rødt = Ikke klart/usikkert Eksteriør: - Bytte frontfanger og sideskjørt til noe tøft som løfter bilens utseende, helst noe sjeldent som andre ikke har. - Bakfanger: Beholde den som den er, men mulig den blir byttet hvis den passer dårlig med front og sideskjørt - Motorpanser fra turbo delebilen - Lightweight panser foran med unik motivlakkering av en figur eller liggnende - Showoff (ikke harry) lykter bak, og sleepy vippelykter foran med svart glass - Lambodører av høy kvalitet - Svarte blinkers - Sotet t-tak og bakruter - Ettermarked speilhus - Svarte 17" lavprofil dekk/felger. Nærmere info kommer sennere, da det er litt tidlig å velge nå Lakkering: Viktigste temaet som jeg tenker hver dag på. Litt tidlig å si noe enda, da mange farger frister. Men vil at det skal være noe som skiller seg ut og det skal være candy. Dette blir valgt basert på andres og deres tilbakmeldinger Mørk grønn candy eller black cherry candy står foreløpig høyest på ønskelista Interiør: Her blir det lagt vekt på blått lys og resten svart. - Bøtestoler som passer til vanlig bruk (ikke bane) - MOMO ratt fra delebilen . Short shift - Instrumentklokker på siden ved dørkarmen i blå - Plasmaskiver til insturment i blå og annet bytte pærer på andre lys til samme farge - Høykvalitets girkule, sannsynligvis fra TRD. Motor: Skal brukes som hverdagsbil når snøen er borte, så kan ikke være en bensinslukker, så har tenkt å ha milde oppgraderinger som går minst mulig utover bensinforbruket, men kan selvsagt ikke overdrive heller, litt morro må man jo ha ! Det som er planlagt hittil er ihvefall: - Bytte til større dyser - Oppgradere turbo til noe litt større som tåler mer og høyere trykk - Profesjonell datasprut med MAP sensor (har bare maf som standard) - Mapping - Oppgradert eksos anlegg fra megan racing (dual potte) (bestilt) - SARD dumpventill (bestilt) - TRD low temperature thermostat (bestilt) Bilstereo: - ALPINE eller Pioneer 2DIN spiller - Skikkelig anlegg, spesifikasjoner ikke bestemt enda Reservert Endret 4. oktober 2011 av Iceman22 2 Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 25. september 2011 Forfatter Del Skrevet 25. september 2011 reservert Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Artig liten røver dette! Hvordan er det å bytte motor i disse? Hver gang jeg ser en tenker jeg at det må være fryktelig trangt i det motorrommet! Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Det er mye mer komplisert enn med forhjulstrekker, da det er veldig trangt som du sier. Da vi begynte med MR2 tok vi motoren ut oppover som det er bilder av over her, og det er ikke sånn man skal gjøre, for da kommer girkassa i veien og da er det litt vanskelig å få alt ut, og stor risiko for å ødelegge noe. Men man lærer av egne feil. Nå som løftebukk er på plass tar vi motoren ut ved å jekke den ned på bakken, som er MYE enklere. Har gjort det par ganger så det er ikke noe problem lenger Kommer bilder når vi skal ta motoren ut av delebilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå