Gå til innhold

Hvordan cpu har nokias S60 modeller?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men så har jo hastigheten på CPU'en absolutt ingenting å si heller. De bruker CPU'er som er raske nok til å drive telefonen.

Et eksempel er playstation 1 som har 33mhz CPU. Den trenger ikke raskere. Så at P800 har raskest CPU har jo selvsagt ingenting å si.

Mens en X-BOX har ganske nøyaktig 733MHz prossesor...

Uansett er det litt morsomt å tenke på at den mobiltelefonen jeg har nå har like stor prosessor den forrige PC-en min :wink:

Lenke til kommentar

Geezuzz: Synes du på en måte motsier deg selv her. Du sier den ikke har noe å si fordi de velger en som er bra nok, nettopp av den grunn har den jo noe å si! Det er klart at P800 (og andre mobiler) hadde vært bedre på enkelte oppgave om den hadde hatt raskere cpu. Hva skulle ellers grunnen være til at det ble valgt kraftigere cpu i 3650 enn 7650? En dobling i klokkehastigheten er jo endel.

Det du sier om PSX er omtrent det samme. Den trenger ikke raskere cpu, men hadde jo vært bedre i enkelte spill hvis den var kraftigere. Det er jo ikke alltid det går "hakke-fritt" når man spiller...

Lenke til kommentar

Men arkitekturen spiller ganske stor rolle, så alle Mhzfjotter kan bare gå å legge seg. At P800 har samme klokkefrekvens som en gammel Pentium betyr jo ikke at den kan utføre regneoperasjoner med samme hastighet. Husker dere ikke da P4 kom? En P3 på 1.3GHz banket P4 med opptil 1.6GHz på mange områder. Hvor mye en prosessor er klokket til sier svært lite om hvor rask den er sammenlignet med prosessorer som bruker andre arkitekturer. Hvorfor er en G3 på 400 MHz kjappere enn en P3 på 600 MHz?

tadcomp: Prosessoren i telefonen din er nok mye mindre en den i den gamle pc'en din ;) Tror de fleste telefonene nå er mindre en både Socket 7 og A, for å ikke snakke om Slot versjonene.

arehei: Da 7650 lå på tegnebordet var det ikke noen kjappere prosessor i riktigprisklasse som brukte så lite strøm, men som du vet så går utviklingen fremover og det er grunnen til at man i 3650 kunne benytte en høyere klokket prosessor.

Lenke til kommentar
beh: Hva vil en 156MHz ARM-prosessor bli om den var en Pentium 1 da?

Er ikke helt sikker på det, men ikke mer en ca 65 - 75Mhz. En Pentium i en datamaskin har mye bredere busser, kortere pipeline og mindre og holde styr på siden den har en masse andre chipper som avlster den (grafikkkort bla). En bra måte å sjekke dette er å bestemme seg for en oppgave, f.eks spille en mp3 fil. En 486 DX2 66 greier såvidt å spille av en 128kbps 44.1kHz Stereo mp3 fil, men det klarer P800 galant, men ikke med særlig stor margin. En dedikert chip til å spille mp3 filen trenger ikke å være på mer en 10Mhz og kansje med en buffer på 2 sec (256 kbit).

Det er vanskelig å trekke noe fornuftig ut av dette, men noen tommelfingerregler kan vi lage:

1. Den som yter minst pr. Mhz er nok 386 stammen fram til dagens P4.

2. Men bærbart bruk gjør også at den yter mindre pga. diverse strømsparefunksjoner. En normal prosessor er på over 50 W, det er ikke noe for mobiler og PDA'er. Så de yter enda dårligere ;)

Palm har gått fra å snakke om MHz til å snakke om "mobile MIPS" som indikasjon på hvor raske prosessorene i maskinene deres er. Det finnnes mange PocketPC'er med 400 MHz prosessore men de er jo på ingen måte raskere enn en stasjonær på 400Mhz som har ubegrenset tilgang på strøm.

Det ble en rotete post... :) Men det er jo nesten seint snart så jeg lar den gå...

Lenke til kommentar

nå syntes jeg dere her i dette emne blir litt for tullete...!

Mobil å pc "cpu'er" er to helt forskjelige ting...!

Javel...de er ment å løse oppgaver raskest mulig...! det kan jeg si meg enig i...

Men de arbeider på to "forskjelige" måter vist jeg kan si det sån..!

Jeg har jobbet innen data osv i noen år nå.....

jeg vet hva jeg snakker om....

vet at jeg kommer til å få mange poster igjen for det jeg skrev nå...

men man kan jo for pokker meg ikke sammenligne pc å mobil...!

En 500 mhz kan være rasker en en 700-800 mhz!

Kommer ann på hvordan det er satt sammen!

Gidder ikke å gå i detaljer!!

Lenke til kommentar
Det er klart at P800 (og andre mobiler) hadde vært bedre på enkelte oppgave om den hadde hatt raskere cpu.

Ikke nødvendigvis. Det er forskjell på en bedre CPU, og en raskere CPU.

Det du sier om PSX er omtrent det samme. Den trenger ikke raskere cpu, men hadde jo vært bedre i enkelte spill hvis den var kraftigere. Det er jo ikke alltid det går "hakke-fritt" når man spiller...

At det hakker har sannsynligvis ingenting med klokkehastigheten på prosessoren å gjøre. Men det har kanskje noe med hastigheten mellom de forskjellige enhetene, og mest sannsynlig grafikk systemet.

Alt for mange tenker raskere CPU = bedre.

Om du hadde satt en P800 prosessor i 7650, er det ikke sikkert du hadde merket noe forskjell. Klokkefrekvensen på prosessoren er bare en (liten) faktor som spiller inn.

Selv på PC har jeg merket det. Jeg har nå en Athlon XP 1800+ (1,5Ghz) prosessor, og var en gang fristet til å kjøpe en XP 2500+ CPU for 900 kr. Høres ut som en rimelig bra deal. Men så tenkte jeg, hva skal jeg med raskere CPU. Jeg fant ut at det var totalt unødvendig. PC-en min, er rask nok, og på 97% av de tingene som går tregt, er det andre ting som er årsaken. Den størst sinken i en datamaskin i dag må jo være harddisken.

Jeg tror faktisk ikke at en mobiltelefon har 100% CPU load særlig ofte.

Lenke til kommentar
Det er klart at P800 (og andre mobiler) hadde vært bedre på enkelte oppgave om den hadde hatt raskere cpu.

Ikke nødvendigvis. Det er forskjell på en bedre CPU, og en raskere CPU.

At det hakker har sannsynligvis ingenting med klokkehastigheten på prosessoren å gjøre. Men det har kanskje noe med hastigheten mellom de forskjellige enhetene, og mest sannsynlig grafikk systemet.

Alt for mange tenker raskere CPU = bedre.

Om du hadde satt en P800 prosessor i 7650, er det ikke sikkert du hadde merket noe forskjell. Klokkefrekvensen på prosessoren er bare en (liten) faktor som spiller inn.

Selv på PC har jeg merket det. Jeg har nå en Athlon XP 1800+ (1,5Ghz) prosessor, og var en gang fristet til å kjøpe en XP 2500+ CPU for 900 kr. Høres ut som en rimelig bra deal. Men så tenkte jeg, hva skal jeg med raskere CPU. Jeg fant ut at det var totalt unødvendig. PC-en min, er rask nok, og på 97% av de tingene som går tregt, er det andre ting som er årsaken. Den størst sinken i en datamaskin i dag må jo være harddisken.

Jeg tror faktisk ikke at en mobiltelefon har 100% CPU load særlig ofte.

Okey geezuz...det er akkurat det jeg vil fram til det du sier der!!!

Det er en hel del andre ting du må gjøre for å få mobil/pc til å gå raskere...nytter ikke bare skifte cpu...skifter du til en raskere cpu en den du har i pc'en kan det gå ganske så tregere....!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...