Gå til innhold

Objektiv for sportsbilder

Anbefalte innlegg

Driver og tar litt bilder av Rugby folket og skulle gjerne ha hatt en ny linse. Jeg har pr i dag en Tamron 18-200 mm, men merker at denne ikke gir de skarpeste bildene dessverre.

Noen anbefalinger til hva jeg bør velge? Jeg har Canon EOS 550D. Pris grense har jeg satt til max 6000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På hvilke brennvidder fotograferer du mest? Regner med at det er i teleenden når du sier sport/Rugby.

Canon EF 70-200mm f/4L USM

Sigma 50-150mm f/2.8 EX HSM

Begge er veldig gode. Canon er nok hakket bedre optisk og har litt ekstra rekkevidde. Sigma nyter fordelen av større blenderåpning og er også et allsidig portrettobjektiv.

Lenke til kommentar

Tusen takk Trondster :)

Er ikke så veldig kjent med bildestabilisator, men er det noe som anbefales?

Ja, men det koster (for Canon-optikk).

Det hjelper ikke når du uansett skal ha rask lukkertid for å fryse action-bilder, eller når du er på stativ, men ellers håndholdt er det gull verdt.

Er du veldig kresen på bildekvalitet, gå for EF 70-200/4 eller EF 70-200/4L IS, hvis ikke er også EF 70-300 IS et godt kjøp.

Har du lyst på enda mer lysstyrke på bekostning av pris, størrelse og vekt, så vurder 70-200/2.8L. Beste her er EF 70-200/2.8L IS II - men den er dritdyr.

Lenke til kommentar

Har selv god erfaring med 70-200 f2.8L til vanlig fotball. Ett brukt slikt burde komme innenfor budsjettet ditt. Har ikke IS men den har jeg ikke savnet i det heletatt. Til sport er det jo generelt lite vits i IS, men jeg bruker 70-200 til portrettbilder også, heller ikke dær har jeg savnet den.

Lenke til kommentar

Du kommer veldig langt med Canon 70-200 f/4. Versjonen uten IS er uslåelig på kvalitet ift pris. Du kan også velge 70-200 f/2,8 får å kunne velge et par hakk kjappere lukkertid, men vær da klar over at det å ta bilder av sport blir desto vanskeligere, da det er stor forskjell på f/2,8 og f/4 hvis du ikke treffer 100% med fokuset.

Jeg ville valgt f/4-utgaven, og så evt senere byttet til f/2,8 dersom du ser at du trenger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...